۴ دلیل که شما را از خرید کنسول ایکس باکس سری اس پشیمان می‌کند

۴ دلیل که شما را از خرید کنسول ایکس باکس سری اس پشیمان می‌کند
راهنمای مطالعه

    مایکروسافت امسال دست به حرکتی عجیب و غیر قابل پیش‌بینی زد و در کنار کنسول قدرتمند ایکس باکس سری ایکس ، از ایکس باکس سری اس هم رونمایی کرد که با قیمت‌گذاری ۳۰۰ دلاری (۲۰۰ دلار کمتر از سری ایکس) قرار است نسل نهم بازی‌ها را به خانه گیمرهای بیشتری ببرد.

    مشخصا هرچقدر پول بدهید، همانقدر آش می‌خورید و ایکس باکس سری اس هم گزینه‌ای کاملا ایده‌آل برای تجربه بازی‌های نسل جدید به حساب نمی‌آید. این کنسول با قیمت پایین‌ترش در واقع نقطه میانه کنسول‌های نسل پیش و کنسول‌های نسل جدید را هدف قرار داده، با این هدف که بهترین مزیت‌های هر دو جهان را در اختیارتان قرار دهد.

    بنابراین کنسولی گیرمان آمده که قیمت کنسول‌های نسل پیش را دارد، ولی قدرت پردازشی بالاتری نسبت به آن‌ها ارائه می‌کند، هرچند که این قدرت پردازشی به هیچ‌ وجه با سخت‌افزار موجود در ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵ قابل مقایسه نخواهد بود.

    مشکلات ایکس باکس سری اس

    اینکه نظرتان راجع به ایکس باکس سری اس چه خواهد بود، کاملا بستگی به سلایق، نظرات و کیف پول خودتان دارد، اما در این مقاله به شما از دلایلی می‌گوییم که باعث می‌شوند ایکس باکس سری گزینه‌ای آنقدرها مناسب برای ورود به نسل نهم بازی‌های ویدیویی نباشد.

    پیش از پرداخت به این دلایل، بد نیست نگاهی به مشخصات سخت‌افزاری کنسول نیز بیندازیم.

    [table id=512 /]

    ۱. ارزش خرید کم در برابر پلی استیشن ۵ دیجیتال

    ایکس باکس سری اس

    یک نکته بسیار مهم وجود دارد که از همین ابتدای مقاله باید به آن پرداخت. قیمت و ارزش خرید هیچوقت چیزی یکسان نیستند. بله،‌ ایکس باکس سری اس ارزان‌ترین دستگاهی است که می‌توان برای ورود به نسل نهم بازی‌های ویدیویی و تجربه جدیدترین بازی‌ها خریداری کرد. این کنسول ۳۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده و در قیاس با سری اس ۵۰۰ دلاری، کاربر را حسابی به فکر فرو می‌برد.

    اما وقتی نگاهی به رقبای ژاپنی خانواده ایکس باکس می‌اندازیم، شرایط اندکی تغییر می‌کند. پلی استیشن ۵ استاندارد هم با قیمت ۵۰۰ دلار به بازار آمده،‌ اما اگر از خیر درایو بلوری بگذرید و به حافظه داخلی دستگاه و بازی‌های دیجیتال راضی باشید،‌ خرید پلی استیشن ۵ نسخه دیجیتال با قیمت ۴۰۰ دلار پیش روی شماست.

    [related]32896[/related]

    این مدل از پلی استیشن ۵، هیچ تفاوتی با مدل استاندارد ندارد، به همان سخت‌افزار یکسان مجهز شده و تنها کمبود، عدم وجود درایو بلوری است که باعث می‌شود نتوانید از بازی‌های فیزیکی استفاده کنید.

    بنابراین با پرداخت ۱۰۰ دلار بیشتر، کنسولی گیرتان خواهد آمد که قدرت پردازشی به مراتب بالاتری دارد و گزینه‌ای واقعا عالی برای ورود به نسل نهم بازی‌های ویدیویی به حساب می‌آید.

    اگرچه ترافلاپس معمولا معیار غایی برای مقایسه قدرت پردازشی نیست،‌ اما ایکس باکس سری اس با توان خالص ۴ ترافلاپس عمل می‌کند و این رقم در پلی استیشن ۵ به ۱۰.۲۸ ترافلاپس می‌رسد.

    برای مقایسه‌ای ملموس‌تر، ایکس باکس سری اس به سقف رزولوشن 1440P با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه دست پیدا می‌کند و این رقم برای پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس ، به رزولوشن 4K و نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه می‌رسد.

    البته که برای استفاده از این مزیت پردازشی، باید تلویزیونی سازگار با این رزولوشن و نرخ به‌روزرسانی هم داشته باشید و این خود فاکتوری دیگر در رسیدن به تصمیم نهایی است.

    ۲. فضای ذخیره‌سازی بسیار اندک

    سخت‌افزار ایکس باکس سری اس

    ایکس باکس سری اس درست مانند برادر بزرگ‌ترش به حافظه سریع SSD مجهز شده و خبری از HDD نیست. این حافظه جدید بدون هیچ تردید سرعت بارگذاری بازی‌ها را به شکلی قابل توجه افزایش می‌دهد و در مجموع زمان کمتری منتظر می‌مانید و زمان بیشتری را صرف تجربه بازی‌های ویدیویی می‌کنید.

    اما قیمت پایین اینجا نیز معایب خود را نشان می‌دهد. درحالی که ایکس باکس سری ایکس به ۱ ترابایت حافظه داخلی مجهز شده که ۸۰۲ گیگابایت از آن در اختیار گیمر قرار می‌گیرد، سری اس یک SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت دارد که ۳۶۴ گیگابایت از آن در اختیار گیمر خواهد بود.

    این ظرفیتی بسیار بسیار اندک برای بازی‌هایی است که امروزه فضای زیادی در کنسول‌های بازی اشغال می‌کنند. به عنوان مثال دو بازی Call of Duty: Black Ops Cold War و Red Dead Redemption 2 اکنون با حجمی بیشتر از ۱۰۰ گیگابایت از راه می‌رسند و این یعنی در تئوری، کنسول ۳۰۰ دلاری شما برای ۳ یا نهایت ۴ بازی فضا خواهد داشت و سپس پر می‌شود.

    به این ترتیب، اکثریت کاربران در گذر زمان راهی نخواهند داشت جز اینکه به سراغ کارت‌های حافظه اکسترنال ایکس باکس بروند تا به فضای ذخیره‌سازی بیشتری دسترسی داشته باشند.

    حافظه ۱ ترابایتی اکسترنال ایکس باکس اکنون با قیمت ۲۲۰ دلار به فروش می‌رسد که مجموع هزینه شما برای کنسول جدیدتان را به ۵۲۰ دلار خواهد رساند.

    ۳. لاین‌آپ ضعیف بازی‌ها

    بازی The Medium برای ایکس باکس سری اس

    مایکروسافت و برند ایکس باکس از ۸ سال پیش که کنسول ایکس باکس وان به بازار آمد، با مشکلی عمده مواجه بوده که در تمام این سال‌ها موجب ناامیدی طرفداران شده: کمبود بازی‌های انحصاری.

    نسل پیش بازی‌های انحصاری پلی استیشن ۴ یکی پس از دیگری از راه می‌رسیدند و طرفداران ایکس باکس به جز چند بازی معرکه مانند سری Forza Horizon و همینطور سری Halo Wars، به بازی‌های انحصاری چندانی دسترسی نداشتند.

    مایکروسافت اکنون در صدد بهبود شرایط برآمده و خبر از خرید حدودا ۱۵ استودیوی تازه داده که همگی مشغول توسعه بازی‌های جدید برای دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس هستند، برخی حتی راهشان را به ایکس باکس وان هم باز خواهند کرد. اما این خریدها هنوز به ثمره ننشسته‌اند و هنوز حداقل یک سال باقی مانده تا برجسته‌ترین عناوین استودیوهای مایکروسافت راهشان را به بازار باز کنند.

    ایکس باکس سری اس قرار بود در روز عرضه یک انحصاری بسیار مهم داشته باشد: نسخه جدید سری بازی هیلو که این‌بار تحت عنوان Halo Infinite شناخته می‌شود.

    [related]33622[/related]

    اما بعد از یک نمایش نه‌چندان جذاب و مشکلاتی که از نظر گرافیکی به چشم می‌خورد، کاربران به وضعیت بازی اعتراض کردند و استودیوی 343Industries هم به ناچار بازی را به مدت یک سال به تعویق انداخت تا مشکلات را برطرف کند.

    به این ترتیب، اکنون به زحمت بازی انحصاری جدیدی روی ایکس باکس سری اس می‌یابید و برجسته‌ترین بازی این روزها،‌ The Medium است که نمرات متوسط از منتقدین دریافت کرد.

    بنابراین اگر صرفا به دنبال کنسولی نیستید که بازی‌های قدیمی را از طریق Backward Compatibility به اجرا در می‌آورد، سری اس هنوز هیچ بازی دندان‌گیری ندارد که شما را به خرید دستگاه مجاب کند. بگذریم از اینکه بنابر سیاست جدید مایکروسافت، تمام بازی‌های انحصاری ایکس باکس به صورت همزمان روی کامپیوترهای شخصی هم عرضه می‌شوند.

    ۴. آینده نامشخص ایکس باکس سری اس

    ایکس باکس سری اس

    همانطور که پیشتر هم اشاره شد، ایکس باکس سری ایکس بیشتر از اینکه یک کنسول نسل جدید حقیقی باشد، کنسولی است که بیشتر شبیه دیوایس‌های میان‌نسلی می‌ماند. همین باعث می‌شود آینده برای آن آنقدرها روشن نباشد. در حال حاضر ایکس باکس سری اس بازی‌های قدیمی و جدید را به خوبی اجرا می‌کند و به پرفورمنس لازم دست می‌یابد. اما شرایط ۳ یا ۴ سال دیگر چطور خواهد بود؟

    در واقع مسئله اصلی اینست که از جایی به بعد، اختلاف فاحش میان قدرت پردازشی ایکس باکس سری اس و ایکس باکس سری ایکس یا پلی استیشن ۵ احتمالا بازی‌سازان را در یک دوراهی بزرگ قرار دهد.

    آن‌ها یا باید از خیر برخی جزییات در کنسول‌های قدرتمندتر بزنند تا روی سری اس تجربه‌ای یکسان با دیگر کنسول‌ها پدید آید، یا اینکه بازی خود را از روی سری ایکس روی سری اس پورت کنند و در این مسیر، از جزییات بکاهند تا مشکلی در پرفورمنس نهایی به وجود نیاید. این انتخاب کاملا به بازی‌سازان بستگی دارد،‌ اما بعید به نظر می‌رسد که اکثریت آن‌ها چیزی جز گزینه دوم را انتخاب کنند.

    بنابراین کاملا محتمل است که تا چند سال دیگر، تفاوت میان‌ بازی‌ها روی سری ایکس و سری اس بسیار بیشتر از تفاوت میان رزولوشن 4K و 1440p (یا 1080p) باشد. می‌توان منتظر بود برخی قابلیت‌ها، برخی تکسچرهای گرافیکی و حتی انبوهی از جزییات از نسخه مخصوص سری اس حذف شود تا بتوان همچنان به نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه دست پیدا کرد.

    جمع بندی مشکلات ایکس باکس سری اس

    ایکس باکس سری اس به خاطر قمیت مناسبش اغواکننده به نظر می‌رسد اما این مشکلات باعث شده برخی مشتریان از خرید آن راضی نباشند:

    1. ارزش خرید کم در برابر پلی استیشن ۵ دیجیتال
    2. فضای ذخیره‌سازی بسیار اندک
    3. لاین‌آپ ضعیف بازی‌ها
    4. آینده نامشخص
    محبوب‌ترین کنسول بازی بازار را ببینید در مجموع آینده نامشخص نگران‌کننده‌ترین نکته راجع به ایکس باکس سری اس بوده و برخی معتقدند که این کنسول علی‌رغم قیمت رقابتی و مزایایی که از این نظر برای مشتریان به وجود می‌آورد،‌ در طولانی‌مدت ممکن است به تمام صنعت گیم آسیب بزند. خصوصا اگر این سری فروش بالایی را تجربه کند و یکی از اصلی‌ترین انتخاب‌های مشتریان باشد. [see_also]33218[/see_also]
    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید