راهنمای خرید سیستم گیمینگ پرچمدار

راهنمای خرید سیستم گیمینگ پرچمدار
راهنمای مطالعه

    اگر به فکر جمع‌آوری بهترین سیستم گیمینگ افتاده‌اید،‌ این مقاله قرار است به شما در یافتن بهترین قط

    اگر به فکر جمع‌آوری بهترین سیستم گیمینگ افتاده‌اید،‌ این مقاله قرار است به شما در یافتن بهترین قطعات ممکن کمک کند.


    به عنوان کسی که می‌خواهد بهترین سیستم گیمینگ را بخرد، به احتمال فراوان این نخستین باری نباشد که یک کیس تهیه کرده‌اید و در این صورت خودتان از پیش با برخی از مهم‌ترین مسائل آشنا هستید. اما اگر هم هیچ تجربه ای در این حوزه ندارید جای نگرانی نیست و در مقاله پیش رو، نه‌تنها بهترین قطعات ممکن برای یک سیستم گیمینگ پرچمدار را لیست کرده‌ایم، بلکه گزینه‌های جایگزین را هم معرفی می‌کنیم و حتی می‌گوییم که اساسا کار هر قطعه در کامپیوتر چیست.

    بهترین سیستم گیمینگ که امروز به شما معرفی خواهیم کرد اکثر بازی‌ها را با بالاترین تنظیمات گرافیکی و رزولوشن 1440p به اجرا در می‌آورد. به این ترتیب برای دستیابی به رزولوشن 4K یا باید به سراغ سیستمی حتی از این گران‌قیمت‌تر بروید یا اینکه به تنظیمات گرافیکی و نرخ فریم پایین‌تر در ازای وضوح تصویر 4K تن دهید.

    همانطور که خودتان قطعا از پیش می‌دانید، بازار قطعات کامپیوتر و به خصوص کارت گرافیک این روزها احوال چندان مساعدی ندارد. قطعات مختلف یا اصلا گیر نمی‌آیند یا در ازای آن‌ها باید ارقامی قابل توجه بپردازید. به همین ترتیب، برای خرید بهترین سیستم گیمینگ باید حسابی دست به جیب شوید.

    اگر فکر می‌کنید که بودجه لازم برای چنین سیستم قدرتمندی را ندارید، جای هیچ نگرانی نیست و می‌توانید به مطالعه راهنمای خرید سیستم گیمینگ میان‌رده یا سیستم گیمینگ اقتصادی بپردازید.

    اشاره به این نکته نیز ضروری است که لیست پیش رو شامل تجهیزات جانبی مانند ماوس و کیبورد و مانیتور نمی‌شود و اساسا تنها کیس سیستم را در برمی‌گیرد. پیشنهاد ما اینست که همراه با این سیستم، یک مانتیتور 1440p یا یک مانیتور 1080p با نرخ به‌روزرسانی ۱۴۴ هرتز نیز تهیه کنید تا یا از وضوح بسیار بالای بازی‌های ویدیویی لذت ببرید یا با نرخ بالاتر از ‍۱۰۰ فریم بر ثانیه، تمام حریفان را در بازی‌های آنلاین به خاک و خون بکشید.

    پردازنده بهترین سیستم گیمینگ

    سیستم گیمینگ پرچمدار

    پردازنده که تحت عنوان واحد پردازش مرکزی (CPU) نیز شناخته می‌شود، اساسا مغز کامپیوتر شما است. برخلاف حافظه موقت، تعویض و ارتقای پردازنده معمولا کار آسانی نیست و بنابراین باید بهترین گزینه ممکن را برای کامپیوتر خود انتخاب کنید.

    در دنیای پردازنده‌ها، اصلی‌ترین پیشنهاد ما به شما خرید یکی از چیپ‌های سری Core i7 اینتل است که در جایگاهی میان پردازنده شدیدا قدرتمند Core i9 10900K (با ۱۰ هسته و ۲۰ رشته) و پردازنده‌های اقتصادی‌تر Core i5 جای می‌گیرد. 10900K چیپی خارق‌العاده است، اما هزینه بسیار وحشتناکی روی دست شما خواهد گذاشت و از سوی دیگر به مادربردی به همان اندازه قدرتمند نیاز دارید تا حداکثر استفاده را از توان پردازشی آن ببرید.

    ضمنا برای چنین پردازنده‌ای نیازمند یک سیستم خنک‌کننده بسیار جدی هم خواهید بود. گزینه معقول‌تر Intel Core i7 10700K است که عملکردی یکسان را در بازی‌های ویدیویی برای شما به ارمغان خواهد آورد.

    خبر خوب اینست که در پردازنده‌های سری Comet Lake اینتل، شاهد بازگشت تکنولوژی Hyper-Threading هستیم و بنابراین این پردازنده همراه با هشت هسته و ۱۶ رشته از راه می‌رسد و از نظر مولتی‌تسکینگ و رسیدگی به وظایف مختلف به صورت همزمان، به سختی مدلی بهتر از آن خواهید یافت.

    [related]34776[/related]

    اگر بخواهیم روراست باشیم، به ندرت می‌توان بازی‌هایی ویدیویی را یافت که از این تعداد رشته استفاده کنند، اما  اگر به دنبال شمار بالاتر رشته باشید، می‌توانید به سراغ پردازنده Ryzen 9 3900X شرکت AMD بروید که برچسب قیمتی کاملا مشابه دارد و با ۱۲ هسته و ۲۴ رشته از راه می‌رسد.

    اما چنین چیپ‌هایی معمولا از نظر پرفورمنس گیمینگ تفاوت محسوسی ایجاد نمی‌کنند و بیشتر به درد نیازهای حرفه‌ای می‌خورند. پس از آن‌جایی که می‌خواهیم یک سیستم گیمینگ پرچمدار جمع‌آوری کنیم که اصلی‌ترین وظیفه‌اش اجرای بازی‌های ویدیویی است، بهتر است به 10700K اکتفا شود. همانطور که از پسوند K پیداست، پردازنده 10700K به صورت آنلاکد از راه می‌رسد و این یعنی به راحتی قادر به دستیابی به فرکانس‌های پردازشی ۵.۲ یا حتی ۵.۳ گیگاهرتز خواهید بود.

    اگر صرفا به دنبال بستن یک سیستم جدید برای گیمینگ هستید و کوچک‌ترین اهمیتی به لایو استریم بازی‌ها یا تدوین ویدیو نمی‌دهید، پردازنده Core i5-10600K ممکن است جایگزینی بهتر باشد. به این صورت اندکی در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی خواهید کرد و با سیستم خنک‌کننده‌ای کم‌دردسرتر به فرکانس ۵ گیگاهرتز دست می‌یابید.

    [table id=614 /]

    لیست قیمت انواع پردازنده

    مادربرد

    ption id="attachment_37233" align="alignnone" width="850"]سیستم گیمینگ پرچمدار مادربرد Z490 کرین

    مادربرد پلتفرمی واحد در کیس‌های کامپیوتر است که تمام اجزای سیستم را به یکدیگر متصل می‌کند. اگرچه اکثر کاربران کمترین هزینه ممکن را صرف مادربرد می‌کنند، پیشنهاد ما اینست که برای خرید بهترین سیستم گیمینگ دست به چنین اشتباهی نزده و دست و دل بازانه بابت مادربرد پول بدهید.

    یک مادربرد بهتر باعث می‌شود دستگاه ثبات بیشتری داشته باشد، از پشتیبانی فرمور بهتر برخوردار شود و دکمه CLR CMOS هم زمانی که اوورکلاک به خوبی پیش نمی‌رود یا پردازشگر گرافیکی را به صورت عمودی روی مادربرد وصل می‌کنید به کمک‌تان خواهد آمد.

    بسیاری از مادربردهای متکی بر چیپ Z490 با قیمتی بسیار وحشتناک روانه بازار شده‌اند، اما مادربرد MSI Z490 Gaming Carbon یکی از خوش‌قیمت‌ترین و معقول‌ترین گزینه‌هایی است که می‌توانید در بازار بیابید. با این مادربرد قرار نیست به قابلیت‌ها و توانایی لوکسی مانند آنچه در خانواده‌ای MSI Godlike و Asus Maximus XII یافت می‌شود دست پیدا کنید، اما این مادربرد یک سوم آن بردها قیمت دارد. مهم‌تر از همه اینکه وقتی صحبت از پرفورمنس خالص باشد، Z490 Gaming Carbon با برخی از بهترین‌ها رقابت می‌کند.

    آنچه بیشترین اهمیت را دارد، پرفورمنس در سیستم گیمینگ پرچمدار است. اساسا نمی‌توان فاصله‌ چندانی میان هیچ‌یک از بردهای سری Z490 موجود در بازار یافت و آنچه این قطعات را از یکدیگر متمایز می‌کند، تفاوت‌های اندک در پرفورمنس پردازنده به هنگام اجرای اپلیکیشن‌های مخصوص بهره‌وری است.

    MSI Z490 Gaming Carbon WiFi به شکلی اجتناب‌ناپذیر، هنگام اوورکلاکینگ یارای رقابت با بزرگ‌ترین و بهترین بردهای بازار را ندارد، اما به کمک آن همچنان بدون هیچ مشکلی به اوورکلاک نسبی دست خواهید یافت. اگر می‌خواهید پردازنده 10700K را واقعا به کار بگیرید و بیشترین خروجی ممکن را به دست آورید، باید اندکی بیشتر دست به جیب شوید.

    گذشته از اوورکلاکینگ در بالاترین حالت ممکن، این مادربرد لیستی بلندبالا و دوست‌داشتنی از قابلیت‌های مختلف را در خود جای داده. به لطف اترنت ۲.۵ گیگابیتی بر ثانیه و پشتیبانی از وای فای ۶ می‌توانید منتظر گزینه‌های شبکه سازی قدرتمند باشید. از سوی دیگر دو پورت USB 3.2 Gen 2 گیرتان می‌آید که خروجی ۲۰ گیگابیت بر ثانیه دارند. به صورت پیش‌فزض شاهد زره محافظ روی پورت‌های ورودی و خروجی هستیم و بنابراین زندگی اندکی آسان‌تر می‌شود. بعد هم به سه اسلات M.2 دسترسی پیدا می‌کنید که میزبان حافظه‌های پرسرعت NVMe SSD خواهد بود.

    [table id=615 /]

    لیست قیمت انواع مادربرد

    کارت گرافیک

    گرافیک بهترین سیستم گیمینگ

    کارت‌های سری Nvidia RTX از پادشاهان پرفورمنس گرافیکی در بازار کنونی به حساب می‌آیند و کارت نسبتا جدید RTX 2080 هم تمام نیازهای شما را در بهترین سیستم گیمینگ برطرف خواهد گرفت. این کارت گرافیگ مبتنی بر معماری Turing، از تکنولوژی رهگیری پرتو (یا Ray Tracing) و DLSS برای سوپر سمپل کردن بازی‌ها پشتیبانی می‌کند و از بهبودهای دیگری هم نسبت به نسل‌های قبلی برخوردار شده که مستقیما درون پرفورمنس گیمینگ ترجمه می‌شوند. در دو سالی که از عرضه کارت‌های RTX می‌گذرد نیز شاهد استفاده هرچه بیشتر بازی‌ها از تکنولوژی رهگیری پرتو بوده‌ایم.

    بتلفیلد ۵ اولین عنوانی بود که با رهگیری پرتو از راه رسید و بعد هم شاهد پشتیبانی از این تکنولوژی تحول آفرین در بازی‌هایی نظیر Metro Exodus و Rise of the Tomb Raider بودیم. حالا هم که کنسول‌های نسل جدید با پشتیبانی از رهگیری پرتو از راه رسیده‌اند و این یعنی که تکنولوژی نورپردازی مورد اشاره به صورت گسترده‌تری سر از بازی‌های ویدیویی در خواهد آورد. اگر به دنبال یک کارت گرافیک واقعاً قدرتمند برای بهترین سیستم گیمینگ باشید، با توجه به قیمت‌های دیوانه‌وار سری RTX 3000 در بازار جهانی و سپس بازار ایران، RTX 2080 بهترین گزینه ممکن است.

    البته که اگر بودجه‌تان برای این مدل کافی نیست، می‌توانید به سراغ RTX 2070 یا حتی RTX 2060 هم بروید که طبیعتاً پرفورمنسی پایین‌تر در سنگین‌ترین بازی‌ها برایتان به ارمغان خواهند آورد.

    انبوهی از برندهای مختلف مانند ایسوس و گیگابایت و MSI و زوتاک به تولید گزینه‌های مختلف در این بازار پرداخته‌اند و هرکدام حداقل یک یا دو کارت گرافیک واقعاً ارزشمند به دست گیمرها رسانده‌اند. اگر مشخصات ظاهری برایتان اهمیت چندانی ندارد، به نظرمان در سیستم گیمینگ پرچمدار خود به سراغ هر یک از کارت‌های سری RTX 2000 بروید که قیمت کمتری دارد.

    [table id=616 /]

    لیست قیمت انواع کارت گرافیک

    حافظه رم

    سیستم گیمینگ پرچمدار

    هرچه مقدار رم بالاتر باشد، کامپیوتر شما قادر به تمرکز روی وظایف پیچیده بیشتری به صورت همزمان است. اگر نمی‌دانید چه میزان رم برای کامپیوتر خود تهیه کنید، ۲ گیگابایت معمولا کمترین مقدار مورد نیاز در یک کامپیوتر دسکتاپ مدرن است. ۴ گیگابایت فضای تنفس بیشتری برای کارهای روزمره مانند گشت‌وگذار در وب و کارهای دفتری در اختیارتان قرار می‌دهد.

    ۸ گیگابایت برای اکثر وظایف مربوط به گیمینگ و کارهای دشوار مناسب است و پیشنهاد می‌شود که در سیستم‌های گیمینگ پیشرفته نیز به کمتر از ۱۶ گیگابایت رم قناعت نکنید. اگرچه حافظه رم ۸ گیگابایتی هنوز هم برای نیازهای اکثر کاربران کافیست، اما برای اینکه به خودتان در آینده لطف کرده باشید، بهتر است به سراغ حافظه رم ۱۶ گیگابایتی بروید.

    سوالی که معمولا راجع به حافظه‌های رم مطرح می‌شود اینست که در بهترین سیستم گیمینگ باید به سراغ میزان حافظه بالاتر رفت یا سرعت کلاک بالاتر؟ اگرچه ظرفیت حافظه تا جایی خاص فاکتوری مهم به حساب می‌آید، قدم گذاشتن در دنیای فراتر از ۱۶ گیگابایت نتایجی آنقدرها محسوس نخواهد داشت. اما سرعت کلاک بالاتر می‌تواند کمکی شایان به پرفورمنس و نرخ فریم کند. اگر به دنبال پرفورمنس واقعا خوب باشید، رم G.Skill TridentZ DDR4-3200 RGB بالانسی از پرفورمنس و قیمت‌گذاری است و هرچیز سریع‌تری معمولا هزینه به مراتب بیشتری روی دست‌تان می‌گذارد.

    اگر ترجیح می‌دهید به جای سرعت کلاک، ظرفیت بالاتر داشته باشید باید برای افزایش چشمگیر قیمت‌ها هم آماده شوید. ضمنا مزیت‌های رم ۳۲ گیگابایتی زمانی به چشم می‌آید که وظایف محول شده به پی‌سی واقعا سنگین باشند. در مقایسه سرعت و ظرفیت، هیچ پاسخ درست یا غلط و سفید یا سیاه وجود ندارد. اما اکثر کاربران از مزایای رم سریع‌تر نفع بیشتری می‌برند.

    [table id=617 /]

    لیست قیمت انواع حافظه رم

    حافظه اس‌اس‌دی

    بهترین سیستم گیمینگ

    اگر بنا به جمع کردن سیستم گیمینگ میان رده یا پرچمدار باشد، به طور یقین باید باید به سراغ یک حافظه پرسرعت SSD بروید و تنها به حافظه‌های ارزان‌قیمت‌تر اما در عین حال کم‌سرعت‌تر HDD بسنده نکنید. SSD مزایای فراوانی به همراه می‌آورد که اصلی‌ترین آن‌ها سرعت بوت بالاتر ویندوز و همینطور بارگذاری سریع‌تر بازی‌ها است.

    برای بهترین سیستم گیمینگ انتخاب اصلی حافظه SSD با ظرفیت ۱ ترابایت خواهد بود. به این ترتیب علاوه بر امکان نصب ویندوز و چند اپلیکیشن در درایو SSD خود، به فضایی گسترده برای بازی‌هایی که روز به روز حجیم‌تر می‌شوند هم دسترسی خواهید داشت.

    [related]34777[/related]

    در ابتدا قصد داشتیم حافظه SSD سامسونگ 970 Evo را به شما پیشنهاد کنیم که سرعتی باورنکردنی با خود به همراه می‌آورد، اما این حافظه به سختی در بازار یافت می‌شود و به تبع آن قیمت بسیار بالایی هم دارد. گزینه‌ معقول‌تر در بازار کنونی اما سامسونگ Evo 870 است که به ترتیب سرعت خواندن و نوشتن ۵۶۰ و ۵۳۰ مگابایت بر ثانیه را با خود به همراه می‌آورد.

    به همین ترتیب حافظه ۱ ترابایتی Crucial MX500 هم می‌تواند یک گزینه عالی دیگر باشد. هر دو این حافظه‌ها از نوع SATA SSD هستند و گرچه سرعت به مراتب پایین‌تری نسبت به درایوهای NVMe دارند، اما در اکثریت قریب به اتفاق بازی‌ها قرار نیست شاهد تفاوت محسوسی میان سرعت‌های این دو نوع حافظه باشید.

    اگر هزینه‌های حافظه ۱ ترابایتی از نوع SSD برایتان بیش از حد زیاد است، همواره می‌توانید به سراغ گزینه‌های کم‌ظرفیت‌تر و ۵۰۰ گیگابایتی هم بروید و بعد یک حافظه HDD هم تهیه کنید. در چنین ساختاری، SSD شما میزبان ویندوز و یکی دو مورد از بازی‌هایی که مداوم تجربه می‌کنید خواهد بود و HDD هم برای نگهداری سایر بازی‌ها و فایل‌ها کاربرد دارد.

    [table id=618 /]

    لیست قیمت انواع حافظه SSD

    حافظه داخلی

    سیستم گیمینگ پرچمدار

    پس از انتخاب اس‌اس‌دی برای بهترین سیستم گیمینگ نوبت به یک هارد دیسک اینترنال می‌رسد. ما برای سیستم پیشنهادی‌مان به سراغ یک HDD با ظرفیت ۱ ترابایت رفته‌ایم، اما در صورت نیاز می‌توانید مدل‌هایی تا ۶ ترابایت را هم تهیه کنید.

    اگر نسبت قیمت به کارایی اصلی‌ترین مشخصه مد نظرمان برای انتخاب هارد دیسک اینترنال باشد، Western Digital Blue WD10EZEX یکی از بهترین گزینه‌هایتان در بازار ایران خواهد بود. این هارد با قیمتی معقول به دست‌تان می‌رسد، سرعت چرخش هد ۷۲۰۰ دور بر دقیقه دارد و از طریق رابط پر سرعت SATA 3.0 به کامپیوتر متصل خواهد شد.

    وسترن دیجیتال این هارد را به انبوهی از تکنولوژی‌های مختلف مجهز کرده که طول عمر و کارایی‌اش را بهبود می‌بخشند. برای مثال با تکنولوژی Shock Guard مقاومت هارد در برابر ضربه یا شوک افزایش یافته، با تکنولوژی NoTouch Ramp Load می‌توانید منتظر کاهش استهلاک هد و افزایش ضریب اطمینان هارد باشید و تکنولوژی Cool and Quiet هم باعث می‌شود هارد دیسک با کمترین صدا و حرارت به کار خود ادامه دهد.

    [table id=568 /]

    لیست قیمت انواع هارددیسک اینترنال

    منبع تغذیه

    سیستم گیمینگ پرچمدار

    انتخاب درست هنگام خرید پاور از آن جهت حیاتی است که باید توانی بالاتر از انرژی مورد نیاز تمام قطعات به صورت کامل داشته باشد و در غیر این صورت به سخت‌افزارهای گران‌قیمت‌تان آسیب وارد می‌شود.

    با توان خروجی ۸۰۰ واتی و استاندارد Gold، منبع تغذیه گرین GP800B-HP Evo گزینه‌ای معقول برای بهترین سیستم گیمینگ به حساب می‌آید. این منبع تغذیه ساختار نیمه ماژولار دارد، همراه با فنی با کیفیت از راه می‌رسد و قیمتی معقول هم نسبت به دیگر منابع تغذیه‌ موجود در بازار شد.

    تنها نقطه ضعف احتمالی اینست که احتمالا انتظار امتیاز رده‌بندی بالاتری برای چنین سیستمی داشته باشید. استاندارد گلد کاملا برای سیستم شما کفایت خواهد کرد، اما احتمالا همواره حسرت یکی از آن منابع تغذیه‌ای که با استاندارد تیتانیوم عرضه می‌شوند به دلتان بماند. اما آنچه احتمالا به شرایط کمک کند، دانستن اینست که چنین منابع تغذیه‌ای ۲ یا ۳ برابر بیشتر قیمت‌گذاری شده‌اند.

    [table id=619 /]

    لیست قیمت انواع منبع تغذیه کامپیوتر

    خنک‌کننده پردازنده

    سیستم گیمینگ پرچمدار

    برای خنک باقی نگه داشتن پردازنده و دستیابی به بالاترین پرفورمنس ممکن، یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های شما باید سیستم ختک‌کننده مایع MasterLiquid ML240R RGB از برند خوش‌نام کولر مستر باشد. نصب این سیستم درون کیس بسیار آسان است و تا جایی که به خنک‌کنندگی مایع مربوط می‌شود، می‌توانید منتظر عملکرد بسیار خوب باشید.

    به شکلی عامدانه به سراغ خنک‌کننده‌ای ۲۴۰ میلی‌متری با دو فن رفته‌ایم که برای کنترل کردن حرارت پردازنده Core i7 10700K کاملا کفایت می‌کند. از سوی دیگر این مدل فضای تنفس لازم را برای نصب رادیاتور درون کیس برایمان به ارمغان می‌آورد. رادیاتورهای بزرگ‌تر و ۲۸۰ میلی‌متری هم درون کیس ما جای می‌گیرند، اما به سختی و بنابراین ML240R گزینه‌ای دسترس‌پذیرتر خواهد بود.

    اگر به دنبال گزینه جایگزین بودید می‌توانید به سراغ DeepCool GAMMAXX L240 V2 هم بروید.

    [table id=620 /]

    لیست قیمت انواع خنک‌کننده پردازنده

    کیس بهترین سیستم گیمینگ

    سیستم گیمینگ پرچمدار کیسی که برای این سیستم گیمینگ میان رده پیشنهاد کرده‌ایم اندکی گران‌قیمت است، اما هیچوقت توانایی یک کیس خوب در خنک نگه داشتن سیستم و افزایش کارایی را دست کم نگیرید. با توجه به قیمت‌های فضایی فعلی Master Tech Apachi RGB با ابعاد ۴۳۴ در ۳۸۵ در ۲۰۸ میلی‌متر و قابلیت میزبانی از مادربردهای ATX و سایر قطعات سخت‌افزاری گزینه‌ای مناسب خواهد بود. برجسته‌ترین نکته درباره کیس Apachi RGB اینست که با سه فن در جلو، یک فن در پشت و دو فن در پایین گردش هوا را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. از نظر ظاهری هم تمام فن‌ها به نورپردازی RGB مجهز هستند و با توری فلزی و استیل ضد زنگ در مجموع ظاهری جذاب به ارمغان آورده‌اند. هرچند گزینه‌هایی ارزان‌تر از Master Tech Apachi RGB هم در بازار یافت می‌شوند، اما این کیس یک نقطه تعادل اساسی میان کارایی و زیبایی است و از سیستم شما در برابر حرارت بیش از حد محافظت می‌کند. [table id=621 /] لیست قیمت انواع کیس کامپیوتر [see_also]34016[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید