راهنمای خرید هود مخفی و توکار؛ نکات ضروری و مزایا و معایب

راهنمای خرید هود مخفی و توکار؛ نکات ضروری و مزایا و معایب
راهنمای مطالعه

    راهنمای خرید هود مخفی شامل نکات مهمی است که برای خرید هود توکار باید بدانید. همچنین مزایا و معایب خرید هود مخفی و بهترین مارک‌ موجود در بازار را بررسی می‌کنیم.

    هود مخفی یکی از لوازم برقی آشپزخانه ضروری است که نقش مهمی در تهویه هوای منزل و جلوگیری از پیچیدن بوی غذا در خانه دارد. انواع هود آشپزخانه در اندازه‌های مختلف و با ویژگی‌های گوناگون به بازار عرضه شده است. هود توکار هم یکی از محبوب‌ترین انواع این دستگاه است که این روزها طرفداران زیادی دارد. در راهنمای خرید هود مخفی شما را مزایا و معایب هود توکار و نکات مهم آن آشنا می‌کنیم.

    راهنمای خرید هود مخفی

    نکات مهم در خرید هود مخفی چیست؟

    خرید هود مخفی باید با در نظر گرفتن برخی ویژگی‌ها انجام شود تا بهترین کارایی ممکن را تجربه کنید. این موارد شامل قدرت مکش، تناسب سایز، جنس بدنه، نوع موتور و موارد دیگری است که در ادامه توضیح می‌دهیم.

    قدرت مکش هود توکار

    قدرت مکش یکی از نکات مهمی است که با دور موتور هود رابطه مستقیم دارد. این ویژگی به معنای توانایی هود در جذب مقدار هوا است و با واحد متر مکعب تعیین می‌شود. هر چقدر دور موتور بالاتر باشد میزان مکش هم بیش‌تر خواهد بود.

    قدرت مکش هودهای مخفی معمولا بین ۳۰۰ تا ۹۰۰ متر مکعب است. شما با در نظر گرفتن متراژ آشپزخانه‌تان می‌توانید دستگاهی را تهیه کنید که بیش‌ترین کارایی ممکن را برایتان داشته باشد. بنابراین، لازم است حجم هوای موجود در آشپزخانه را محاسبه کرده و با ضرب کردن آن در ضریب ثابت ۱۵ میزان مکش مورد نیازتان را به‌دست آورید.

    برای مثال، فرض کنید آشپزخانه‌ای با متراژ ۸ متر و ارتفاع ۲.۷۰ متر دارید. در این‌صورت، حجم هوای موجود در این فضا ۲۱.۶ متر مکعب است. حالا، این عدد را در ۱۵ ضرب کنید و حاصل آن را به‌عنوان قدرت مکش لازم برای هودتان در نظر بگیرید. در این مثال، رقم به‌دست آمده ۳۲۴ است.

    پس، هود مناسب برای منزل شما باید قدرت مکشی معادل ۳۲۴ متر مکعب داشته باشد تا به‌طور کامل از انتشار بوی غذا در خانه جلوگیری کند. بالا بودن قدرت مکش هود ویژگی بسیار مهمی است.

    در هنگام خرید هود مخفی لازم است به ابعاد آن و تناسب‌اش با اندازه اجاق آشپزخانه دقت کنید. هودها فارغ از توکار یا روکار بودن باید کل فضای بالای اجاق را پوشش دهند. یعنی، لازم است تمامی شعله‌ها درست زیر هود قرار بگیرند.

    به‌همین دلیل است که تولیدکنندگان هود، انواع مختلف این محصول را متناسب با ابعاد اجاق‌های موجود در بازار و محل قرارگیری آن‌ها تولید می‌کنند. برای مثال، اگر آشپزخانه شما دارای جزیره است و اجاق گازتان به‌صورت رومیزی در وسط آشپزخانه قرار می‌گیرد نمی‌توانید از هود توکار استفاده کنید. طول استاندارد هود بین ۷۰ تا ۹۰ سانتی‌متر و عمق آن معمولا از ۳۰ تا ۵۰ سانی‌متر است.

    نوع فیلتر هود مخفی

    فیلتر یکی از مهم‌ترین قطعات به‌کار رفته در هود است که به جذب گرد و غبار و ذرات معلق در هوا کمک می‌کند. انواع فیلتر براساس مدل هود شامل موارد زیر است:

    • فیلتر آلومینیومی
    • فیلتر الیافی
    • فیلتر ذغالی

    فیلترهای آلومینیومی معمولا در هود توکار دودکش‌دار به‌کار می‌روند، به‌سادگی شسته و تمیز می‌شوند و نیازی به تعویض ندارند. حتی می‌توانید این نوع فیلتر را در ماشین ظرفشویی قرار دهید و به‌خوبی بشویید. با این حال، نمی‌توان آن‌ها را روی هودهای بدون دودکش و توکار نصب کرد. این‌جاست که پای فیلترهای ذغالی و الیافی در خرید هود مخفی به میان می‌آید.

    فیلترهای کربنی و الیافی روی انواع بدون دودکش هود نصب می‌شوند، قابل شست‌وشو نیستند و هر دو تا سه ماه یک‌بار باید تعویض شوند. عوض نکردن به‌موقع فیلترهای ذغالی و الیافی و تمیز نکردن منظم فیلتر آلومینیومی کارایی هود را به‌طور قابل توجهی کاهش داده و احتمال رشد کپک و باکتری را افزایش می‌دهند. با توجه به قدرت بالای کربن در برطرف کردن بو و جذب ذرات معلق در هوا بسیاری از مدل‌های هود طوری طراحی می‌شوند که قابلیت استفاده از فیلتر ذغالی را هم داشته باشند.

    سطح صدای هود توکار

    طبیعی است هر چقدر سطح صدای هود پایین‌تر باشد استفاده از آن دلپذیرتر خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید واحد اندازه‌گیری حجم صدا دسی‌بل است. سطح صدای برخی از بهترین هودهای موجود در بازار از ۴۰ تا ۶۵ دسی‌بل متغیر است. هودهایی کم‌صدا به حساب می‌آیند که میزان صدای تولید شده توسط آن‌ها کم‌تر از ۶۰ دسی‌بل باشد.

    [related]36191[/related]

    جنس و رنگ بدنه

    جنس بدنه از دیگر نکات مهمی است که در زمان خرید هود مخفی باید در نظر بگیرید. جنس بیش‌تر هودهای توکار استیل است و با رنگ نقره‌ای به بازار عرضه می‌شوند. با این حال، برندهایی هم هستند که هود مخفی شیشه‌ای از جنس سکوریت و به رنگ مشکی تولید می‌کنند. تعداد کمی از شرکت‌ها هم این محصول را به دلخواه مشتری و به‌طور سفارشی در رنگ‌های گوناگونی مانند سفید و دودی می‌سازند. هماهنگی رنگ بدنه هود با خرید صفحه کابینت و فضای آشپزخانه نمای کلی را زیباتر می‌کند.

    گارانتی و وجود قطعات در بازار داخل

    شما اگر بهترین هود مخفی را هم بخرید اما پس از مدتی قطعات آن خراب شده و در بازار موجود نباشد، با مشکل مواجه می‌شوید. از این رو سراغ مدل‌هایی بروید که گارانتی مناسبی داشته و قطعات یدکی آنها در بازار عرضه شده باشد. «محمد زینعلی» کارشناس فنی و خدمات پس از فروش با ۱۷ سال سابقه در زمینه تعمیر هودهای ایرانی و خارجی می‌گوید:

    بارها پیش آمده که هود با موتور قوی و مکش خیلی زیاد زود خراب شده و چون قطعاتش در بازار وجود نداشته قابل تعمیر نبوده است. بنابراین، مصرف‌کننده مجبور شده کلا آن را کنار گذاشته و هود جدید بخرد.

    دیگر ویژگی‌های هود مخفی

    هود مخفی چه ویژگی‌های دیگری می‌تواند داشته باشد؟

    علاوه بر آن‌چه که گفتیم، در خرید هود توکار ممکن است با برخی ویژگی‌های اضافی هم روبه‌رو شوید که در ادامه معرفی می‌کنیم:

    سیستم تصفیه هوا

    سیستم تصفیه هوای هود توکار به دو گروه دودکش‌دار و بدون دودکش تقسیم‌بندی می‌شود. استفاده از هر یک از این تجهیزات به شرایط خاصی مانند وضعیت قرارگیری اجاق گاز، معماری آشپزخانه، امکان تعبیه شدن یا نشدن سوراخی برای جا گرفتن دودکش و برخی عوامل دیگر بستگی دارد.

    در خرید هود توکار توجه کنید که مدل‌‌های بدون دوکش یا همان هودهای ذغالی، کانال تخلیه هوا ندارند. در این دستگاه‌ها یک فن با فیلتر کربنی نصب شده که وظیفه تصفیه هوا و جذب بو، گرد و غبار، دود و ذرات چربی معلق در هوا و همچنین، بازگرداندن هوای پاکیزه به محیط آشپزخانه را برعهده دارد. پس، همان‌طور که احتمالا متوجه شدید این دستگاه‌ها به کانال دودکش نیازی ندارند. چون اصلا هوا را به بیرون هدایت نمی‌کنند. این دسته از هودها مناسب فضاهایی هستند که مکان مناسبی برای نصب کانال ندارند.

    [affbutton url="https://migmig.affilio.ir/api/v1/Click/lbBRR" text="فهرست جدیدترین هود مخفی را ببینید" type="affiliate" target="blank"]

    از سوی دیگر، اگر آشپزخانه جزیره‌ای با اجاق گاز رومیزی دارید می‌توانید بالای آن هود توکار بدون دودکش نصب کنید. سیستم تصفیه هوا با استفاده از دودکش را هم که احتمالا به‌خوبی می‌شناسید. گروه‌ دوم هودهای توکار دارای کانال دودکش با فیلترهای آلومینیومی هستند. نصب این دستگاه‌ها در صورتی امکان‌پذیر است که در هنگام ساخت آشپزخانه مکان مناسبی برای قرارگیری دودکش و هدایت هوا به خارج از منزل وجود داشته باشد. خوب است بدانید، امکان نصب فیلترهای کربنی بر روی این دسته از هودها هم وجود دارد.

    صفحه نمایش لمسی

    اگر به‌دنبال خرید هود توکار باشید، احتمالا با دستگاه‌های مدرنی روبه‌رو شده‌اید که مجهز به کنترل پنل لمسی هستند. این گروه از هودها فاقد کلیدهای مکانیکی مخصوص روشن/خاموش یا افزایش/کاهش مقدار و سرعت مکش بوده و تنها از طریق یک تاچ پد هدایت می‌شوند. در مقایسه با انواع قدیمی، این هودها معمولا از عملکرد و امکانات بهتری برخوردارند.

    سیستم روشنایی (LED)

    نوع سیستم روشنایی یکی از فاکتورهای مهمی است که در راهنمای خرید هود مخفی باید به آن توجه کنید. خوشبختانه، هودهای مدرن مجهز به چراغ‌های LED هستند. صرفه‌جویی در مصرف برق، طول عمر بالا، کارایی بیش‌تر، منتشر نکردن اشعه UV، انعطاف در طراحی، عملکرد مطلوب در حرارت بالا یا پایین، بهبود منحنی پخش نور و ولتاژ پایین از مهم‌ترین مزایای استفاده از سیستم روشنایی LED است.

    قیمت هود مخفی چقدر است؟

    قیمت هود مخفی به عوامل گوناگونی مانند برند یا مارک محصول، ایرانی یا خارجی بودن، طراحی ظاهری، کیفیت ساخت، ابعاد، امکانات و قابلیت‌ها بستگی دارد و بسیار متغیر است. در بازار ایران قیمت خود مخفی از حدود ۲ میلیون تومان تا بالای ۲۰ میلیون تومان متغیر است.

    روش نصب هود مخفی چیست؟

    روش نصب هود مخفی چیست؟

    پس از خرید هود مخفی نوبت به نصب آن می‌رسد. مهم‌ترین موضوعی که در هنگام نصب هود توکار باید در نظر بگیرید، هماهنگی ابعاد بخش زیرین کابینت با اندازه هود است. با توجه به قرارگیری موتور و بدنه هود در داخل کابینت، برش زیر آن باید به‌گونه‌ای باشد که هود به‌سادگی جا بیفتد.

    اگر کابینت از نوع گلاس است اصلا لازم نیست نگران باشید. چون هود توکار به آسانی بر روی کابینت‌های گلاس قابل نصب است. یادتان باشد، قبل از نصب حتما ابعاد محل پیش‌بینی شده، وضعیت قرارگیری اجاق گاز در آشپزخانه و فاصله اجاق تا سطح زیرین کابینت بالای آن را به فروشنده و نصاب اطلاع دهید.

    معایب هود مخفی چیست؟

    معایب هود مخفی چیست؟

    دارای ابعاد ثابتی است

    اندازه هود توکار ثابت و استاندارد است و باید با اندازه محل نصب تطابق داشته باشد. این ویژگی ممکن است گزینه‌های شما را برای خرید هود مخفی محدودتر کند.

    ممکن است کیفیت ساخت پایینی داشته باشد

    هودهای توکار هم درست مانند دیگر محصولات در انواع مدل‌ها و توسط برندهای گوناگون ساخته می‌شوند. بنابراین، بسته به مارک و مدل برخی از آن‌ها ممکن است در مقایسه با برندها و مدل‌های دیگر از امکانات کم‌تر و کارایی پایین‌تری برخوردار باشند.

    حجم صدا بلندتر از انواع دیگر هود است

    حجم صدا به ابعاد، نوع موتور و فن بستگی دارد و برخی مدل‌های هود مخفی صدای نسبتا زیادی تولید کنند. واقعیت این است که داشتن هود بی‌صدا افسانه‌ای بیش نیست و کلیه این دستگاه‌ها در زمان مکش صدا تولید می‌کنند.

    نصب آن مشکل است

    وضعیت قرارگیری موتور و بدنه هود در داخل کابینت موجب می‌شود که روند نصب این دستگاه سخت‌تر از هودهای روکار و سنتی باشد. با این حال، اگر نصاب در کارش حرفه‌ای باشد نتیجه کار به مراتب تمیزتر و زیباتر خواهد بود.

    قیمت بالایی دارد

    همه مدل‌های هودهای مخفی از دیگر انواع روکار گران‌تر نیستند. بسیاری از افراد برای اطمینان از بالا بودن قدرت مکش و پوشش کامل سطح اجاق گاز آشپزخانه‌شان هود توکار کشویی را خریداری می‌کنند. بسته به برند سازنده و امکانات دستگاه، قیمت هودهای مخفی کشویی ممکن است بالاتر از انواع دودکش‌دار باشد.

    مزایای هود مخفی چیست؟

    مزایای هود مخفی چیست؟

    آشپزخانه شما را جذاب‌تر می‌کند

    هود توکار در صورت نصب درست به‌خوبی مخفی می‌شود و آشپزخانه‌تان را وسیع‌تر، مدرن‌تر و امروزی‌تر نشان می‌دهد. این از مزایای مهم خرید هود مخفی است.

    به بهبود کیفیت هوای خانه کمک می‌کند

    بسیاری از هودهای مخفی مجهز به دمنده‌هایی هستند که هوای جذب شده و تصفیه شده توسط فیلترهای پیشرفته را دوباره به فضای آشپزخانه می‌دمند. این فرآیند نه تنها به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند، بلکه گرمای ناشی از پخت‌وپز را هم کم‌تر کرده و فضای آشپزخانه را خنک‌تر می‌کنند.

    روشنایی مناسبی ایجاد می‌کند

    سیستم روشنایی هودهای مخفی از نوع LED است. پیش‌تر برایتان گفتیم که چراغ‌های LED علاوه بر دوام بیش‌تر می‌توانند نور مناسب‌تری را در محیط پخش کنند و محدوده دیدتان را افزایش دهند. این ویژگی به شما کمک می‌کند محتویات درون قابلمه‌ها و تابه‌های روی اجاق را با دقت بیش‌تری ببینید و از وضعیت پخت غذا در مراحل مختلف کاملا آگاهی داشته باشید.

    ظاهر تمیزتری ایجاد می‌کند

    هوای آشپزخانه سرشار از ذرات چربی و دیگر آلودگی‌هایی است که روی تمام سطوح می‌نشینند و به‌سختی تمیز می‌شوند. طبیعتا تعداد سطوح قابل دید هر چقدر کم‌تر باشد، ظاهر آشپزخانه پاکیزه‌تر بوده و روند شست‌وشو ساده‌تر خواهد بود.

    بهترین مارک هود مخفی در بازار چیست؟

    بهترین مارک هود مخفی موجود در بازار چیست؟

    با توجه به تعداد بسیار زیاد شرکت‌هایی که در زمینه تولید هود توکار فعالیت می‌کنند، انتخاب بهترین مارک هود مخفی کار آسانی نیست. با این حال، برندهایی از قبیل کن (CAN)، اخوان (Akhavan)، آلتون (ALTON)، بیمکث (bimax)، استیل البرز (Steel Alborz)، کارینا (Carina)، داتیس و بیمکث از بهترین گزینه‌های موجود در بازار ایران به حساب می‌آیند.

    جمع بندی

    در راهنمای خرید هود مخفی برایتان از مهم‌ترین نکاتی گفتیم که در هنگام انتخاب این محصول باید در نظر داشته باشید. معایب هود مخفی و مزایای آن را هم برایتان برشمردیم. نظر شما چیست؟ محصولات کدام برندها را بیش‌تر می‌پسندید؟ از کدام مارک‌ها رضایت داشته‌اید؟ چرا؟ لطفا دیدگاه‌ها و تجربیات‌تان را در «بخش نظرات کاربران» با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

    سوالات متداول

    کدام بهتر است؟ هود مخفی خارجی یا تولید داخل؟

    زهره روشنگر، مهندس معمار با گرایش طراحی و دکوراسیون داخلی با ۸ سال سابقه کار در این زمینه می‌گوید: «به‌طور قطع نمی‌شه گفت کدوم بهتره. حتی نمی‌شه یک مارک خاص رو پیشنهاد داد. چون به تعداد جمعیت کره زمین سلیقه و نظرات مختلف وجود داره. اما قطعات هودهای تولید داخل همیشه موجوده و به‌خاطر این‌که دفاتر نمایندگی رسمی دارن می‌تونن خدمات پس از فروش رو به‌راحتی ارائه بدن. پس، خرید از اون‌ها منطقی‌تره.»

    خرید کدام هود مخفی اقتصادی است؟

    علی کریم‌زاده، مهندس مکانیک با گرایش ساخت و تولید و ۱۰ سال سابقه در زمینه تولید قطعات هود و گاز در این باره می‌گوید: «هود مخفی خوب و اقتصادی از نظر من دستگاهی است که هم کیفیت قابل قبولی داشته باشد و هم خدمات پس از فروش‌اش مطمئن باشد. به همین دلیل، فکر می‌کنم خرید هودهای ایرانی و تولید داخل هم مقرون به‌صرفه است و هم به چرخه اقتصادی کشور کمک می‌کند.»

    در هنگام خرید هود مخفی به چه نکاتی توجه کنیم؟

    محمد زینعلی، کارشناس فنی و خدمات پس از فروش با ۱۷ سال سابقه در زمینه تعمیر هودهای خارجی و ایرانی در جواب می‌گوید: «در خرید هود مخفی قبل از قیمت به کیفیت توجه کنید. هودهای دارای پروانه فلزی عملکرد بهتری دارند و دیرتر به صدا می‌افتند. درواقع، بیش‌تر اوقات با صرف هزینه بالاتر محصول باکیفیت‌تری را خریداری می‌کنید. البته، خوشبختانه برخلاف تصور عمومی قیمت هودهای توکار از سایر هودها ارزان‌تر است. همین موضوع، انتخاب‌تان را آسان‌تر می‌کند.»

    منبع:
    نیلوفر مغازه‌ای
    تیتر رو بگیر؛ درباره‌اش حسابی تحقیق کن؛ به کلید واژه‌ها دقت کن؛ ساده و روان بنویس؛ الگوریتم‌ها رو دریاب؛ با مخاطب ارتباط برقرار کن و به مهم‌ترین پرسش‌هاش جواب بده. شغل من همینه. هر روز توی اقیانوسی از کلمات غوطه‌ورم و باید موضوعات جالب و متنوعی رو یاد بگیرم. در نهایت، تلاش می‌کنم حاصل بررسی‌ها و آموزه‌هام رو به ساده‌ترین شکل ممکن با شما به اشتراک بذارم.
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید