بررسی ردمی 12C شیائومی؛ مزایا، معایب و مقایسه با رقبا

بررسی ردمی 12C شیائومی؛ مزایا، معایب و مقایسه با رقبا
راهنمای مطالعه

    در بررسی گوشی ردمی 12C شیائومی مزایا و معایب یکی از گوشی‌های اقتصادی نسبتا خوب بازار را بررسی می‌کنیم. با بررسی سخت افزار، نمایشگر، و دوربین این دستگاه، ارزش خرید آن را مشخص خواهیم کرد.

     ردمی 12C از جدیدترین گوشی‌های اقتصادی شیائومی است. Xiaomi Redmi 12C فضای ذخیره‌سازی بالا، صفحه نمایش وسیع‌ و شارژدهی را ارائه می‌کند. این دستگاه در فهرست بهترین گوشی شیائومی ارزان قرار دارد اما آیا می‌تواند در برابر رقبای سامسونگ و نوکیا دوام بیاورد؟ در بررسی گوشی ردمی 12C به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت.

    مشخصات ردمی 12C شیائومی

    ردمی 12C شیائومی زمستان ۱۴۰۱ به بازار عرضه شد و توانست با مشخصات فنی و ظاهری نسبتا زیبا، طرفداران و خریداران زیادی به دست آورد. صفحه‌نمایش ۶.۷۱ اینچی LCD با پشتیبانی از هزاران رنگ، نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی و وضوح ۷۲۰ در ۱۶۵۰ پیکسلی ردمی ۱۲ سی را در فهرست بهترین گوشی تا ۵ میلیون قرار داده است. این گوشی در چهار نسخه با فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت و رم ۶ یا ۴ گیگابایتی، فضای ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایت و رم ۴ گیگابایتی و فضای ۳۲ گیگابایتی با رم ۳ گیگابایتی راهی بازار شده است.

    ردمی12C شیائومی به اندروید 12 و رابط کاربری MIUI 13 مجهز است که نسبت به سری پوکو، کمی قدیمی‌تر به نظر می‌رسد.

     رقبای شیائومی ردمی 12C از نظر قیمت:

    برند دستگاهشیائومی
    مدل دستگاهردمی 12C
    تاریخ عرضهدی ۱۴۰۱
    وضعیت موجودی در ایرانموجود در بازار ایران
    سیستم‌عامل در زمان بررسیاندروید ۱۲ با پوسته MIUI 13
    فناوری شبکه ارتباطیGSM / HSPA / LTE / 5G

    بررسی ردمی 12C شیائومی از نظر طراحی

    در بررسی ردمی 12C نخستین موردی که جلب توجه می‌کند بدنه یکپارچه با طراحی لبه‌های صاف و خمیده است. طراحی شیک و راه راه در این گوشی باعث می‌شود در برابر لغزش کمی مقاوم‌تر باشد. به طور کلی، سازندگان تعادل خوبی را بین خوش دستی و زیبایی گوشی برقرار کرده‌اند.

    در پشت دستگاه، ماژول دوربین عقب قرار داده شده که در سمت چپ و بالای گوشی دیده می‌شود. در کنار آن، یک حسگر اثر انگشت سریع و پاسخگو دیده می‌شود که باز کردن قفل گوشی را سریع و آسان می‌کند.

    در قسمت پایینی دستگاه، اسپیکر گوشی، بلستر IR و درگاه شارژ را می‌بینید. قسمت بالایی دستگاه دارای جک صوتی 3.5 میلی متری است که به شما اجازه می‌دهد بدون نیاز به دانگل یا آداپتور، از شنیدن موسیقی‌های خود لذت ببرید.

    در سمت راست دستگاه، دکمه تنظیم صدا را در کنار دکمه پاور خواهید دید که وظیفه تنظیم صدا یا روشن و خاموش کردن گوشی را برعهده دارند.

    گوشی ردمی 12C در چهار رنگ شیک و متناسب با سلیقه شما عرضه شده است: خاکستری گرافیتی، آبی روشن، سبز و بنفش. به طور کلی، شیائومی تلاش کرده با قرار دادن دکمه‌ها در بهترین نقاط ممکن و ارائه ویژگی‌های جذاب، یک تجربه کاربری راحت و بهینه را فراهم کند.

    طراحی بدنه ردمی 12C شیائومی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از یک طرف، به نظر می‌رسد که این گوشی با چیزی شبیه به پلاستیک ارزان قیمت ساخته شده، اما از سوی دیگر، از وزن مناسبی برخوردار است و به راحتی در دست قرار می‌گیرد.

    با اینکه صفحه نمایش ۶.۷۱ اینچی این موبایل از گوشی‌های دیگر بزرگ‌تر است اما به جای OLED از تکنولوژی صفحه IPS LCD استفاده می‌کند و وضوح بسیار پایینی دارد.

    اینطور به نظر می‌رسد که در تمام بخش‌های طراحی این گوشی، تناقض دیده می‌شود. گوشی در برخی زمینه‌ها می‌درخشد و در بعضی ویژگی‌ها از گوشی‌های پایین‌رده و ضعیف هم بدتر عمل می‌کند. در ادامه بیشتر و جامع‌تر به این موضوع خواهیم پرداخت.

    ابعاد (میلی‌متر)۱۶۸.۸ در ۷۶.۴ در ۸.۸ میلی‌متر
    وزن (گرم)۱۹۲
    جنس پنل پشتیپلاستیک
    لایه محافظ-

    بررسی نمایشگر ردمی 12C شیائومی

    در بررسی ردمی 12C شیائومی این گوشی از صفحه نمایش ۶.۷۱ اینچی HD+ بهره‌مند است که در بهترین حالت می‌تواند عملکردی معمولی ارائه دهد. این گوشی با ارائه رزولوشن ۱۶۵۹ در ۷۲۰ پیکسل، نسبت تصویر 20.6:9 و نسبت کنتراست 1500:1، تصاویر نسبتا واضحی را ارائه می‌دهد. با این وجود، رزولوشن پایین گوشی در خیلی از مواقع توی ذوق می‌زند. این نمایشگر همچنین دارای یک حالت روشنایی مخصوص خواندن است که از چشمان شما در برابر نور آبی مضر محافظت می‌کند.

    به طور کلی، صفحه ‌نمایش گوشی فدای کاهش هزینه‌ها شده و پنل LCD از معایب ردمی 12C محسوب می‌شود. پنل‌های LCD در محیط‌هایی با نور شدید، خوب عمل نمی‌کنند، بنابراین برای دیدن صفحه نمایش گوشی خود زیر نور خورشید به مشکل خواهید خورد. زوایای دید گوشی نیز استاندارد طراحی نشده است. کج کردن تلفن به هر جهت، باعث می‌شود که محتوای روی صفحه به درستی دیده نشود. از تنها نقاط قوت پنل می‌توان به نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی آن اشاره کرد.

    استفاده از رزولوشن ۱۶۵۰ در ۷۲۰ پیکسل با توجه به قیمت ردمی ۱۲ سی تا حدودی قابل درک است. این لزوما بد نیست، زیرا تا زمانی که خیلی به صفحه نزدیک نشوید، تصاویر گوشی هنوز هم واضح به نظر می‌رسند. علاوه بر این، این امر به افزایش طول عمر باتری گوشی نیز کمک می‌کند. بنابراین، می‌توانیم شیائومی را تا حدودی به خاطر این تصمیم ببخشیم.

    ابعاد (اینچ)۶.۷۱ اینچ
    نوع پنلIPS LCD
    رزولوشن۷۲۰ در ۱۶۵۰ پیکسل
    حداکثر روشنایی (nits)۵۰۰
    حداکثر نرخ نوسازی (هرتز)۶۰

    بررسی دوربین ردمی 12C شیائومی

    بررسی ردمی 12C شیائومی نشان می‌دهد که با ماژول دوگانه دوربین در پشت و یک دوربین سلفی در جلوی این دستگاه طرفیم:

    • دوربین عریض اصلی ۵۰ مگاپیکسلی
    • دوربین ماکرو ۰.۰۸ مگاپیکسلی
    • دوربین سلفی عریض ۵ مگاپیکسلی

    بررسی دوربین‌ها

    دوربین‌های ردمی 12C شیائومی، عکس‌هایی طبیعی با جزئیات و وضوح قابل قبولی ثبت می‌کنند. دوربین پشتی و اصلی ۵۰ مگاپیکسلی این گوشی، مجهز به HDR و حالت شب است. این دوربین همچنین از ویژگی‌های پیشرفته‌ای برای فیلم‌برداری از لحظات مختلف با نورپردازی ایده آل، بهره‌ می‌برد.

    زمانی که قابلیت Night Mode یا همان حالت شب در دوربین فعال می‌شود، به دلیل نوردهی بیشتر، جزئیات عکس را بهبود می‌بخشد و در نتیجه، عکس‌هایی با کیفیت بیشتر را ثبت می‌کند. تفاوت جزئیات تصاویر حالت شب نسبت به تصاویری که در حالت عادی گرفته شده‌اند، کاملا قابل لمس است. بدون حالت شب، عکس‌ها ممکن است کمی نویزدار و تار به نظر برسند، اما رنگ‌ها همچنان حفظ می‌شوند.

    اگر چه این گوشی لنز اختصاصی با زاویه فوق عریض ندارد، اما عملکرد خوبی در ثبت کردن نواحی وسیع در قاب تصویر دارد. دوربین جلوی ۵ مگاپیکسلی، در حد خود سلفی‌های مناسبی را ثبت می‌کند و عکس‌های شما طبیعی به نظر می‌رسند اما چندان پر رنگ و لعاب یا با جزییات زیاد همراه نیستند.

    دوربین ردمی 12C شیائومی فارغ از وجود نور یا نبود آن، تجربه عکاسی خوبی را ارائه می‌کند. عکس‌هایی که این گوشی به ثبت می‌رساند، برای کسانی که می‌خواهند عکس‌های خود را فقط در رسانه‌های اجتماعی یا گالری گوشی ذخیره کنند، «به اندازه کافی خوب» هستند. هیچ‌کس کیفیت عکس‌های شما را مسخره نخواهد کرد، اما مسلما شما را یک عکاس حرفه‌ای قلمداد نمی‌کند. برای یک گوشی مقرون به صرفه، این کیفیت دوربین بیش از حد قابل قبول است.

    تصاویر دوربین اصلی شیائومی ردمی 12C

    تصاویر دوربین اصلی در شب

    دوربین‌ها۱. عریض

    ۲.تشخیص عمق

    دوربین اصلیسنسور ۵۰ مگاپیکسلی (فوکوس خودکار تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال دیافراگم f/1.8)
    اندازه سنسور اصلی (اینچ)
    فوق عریض

    -

    اندازه سنسور فوق عریض (اینچ)
    تله ( زوم ۲ تا ۳ برابر)-
    اندازه سنسور تله

    -
    امتیاز زوم DXOmark (واید تا تله)-
    سنسورهای دیگر
    امتیاز عکاسی DXOmark-
    قابلیت‌هافلاش LED، قابلیت HDR و پانوراما
    فیلم‌برداری1080p@30fps
    امتیاز ویدیو DXOmark
    دوربین سلفی۵ مگاپیکسلی
    اندازه سنسور سلفی (اینچ)
    امتیاز سلفی DXOmark-
    فیلم‌برداری سلفی1080p@30fps

    بررسی سخت‌افزار ردمی 12C شیائومی

    ردمی 12C به‌ عنوان یک گوشی ارزان ‌قیمت از پردازنده هشت هسته‌ای هلیو G85 مدیاتک بهره می‌برد که در کارکردهای معمول و اجرای رابط کاربری، مناسب است. این پردازنده برنامه‌ها‌ی پرکابرد و روزمره را با عملکرد روان اجرا می‌کند اما نسخه‌های با ۳ یا ۴ گیگابایت رم آن سرعت مناسبی در اجرای همزمان چند برنامه ندارند.

    بررسی ردمی ۱۲ سی نشان داد که بیشتر بازی‌ها را در تنظیمات گرافیکی پایین اجرا می‌کند اما نباید انتظار اجرای سریع بازی‌های سنگین با فریم ریت بالا را داشته باشید. گوشی بخش زیادی از این عملکرد خوب خود را مدیون پردازنده گرافیکی Mali-G52 2EEMC2 است.

    رابط کاربری حین اجرای برنامه‌های سنگین می‌تواند حافظه رم را با قرض گرفتن از حافظه داخلی تا حداکثر ۱۱ گیگابایت افزایش دهد که به اجرای روان‌تر کمک می‌کند. در این شرایط همچنان فضای ذخیره‌سازی کافی هم برای برنامه‌ها، عکس‌ها و فیلم‌های مورد علاقه شما باقی می‌ماند.

    جدول مقایسه ردمی ۱۲ سی با رقبا

    نام گوشی موبایلگلکسی A13گلکسی A14شیائومی ردمی 12Cشیائومی ردمی 10C
    نام تراشهExynos 850Helio G80Helio G85Snapdragon 680 4G
    برند تراشهSamsungMediaTekMediaTekQualcomm
    نمره کلی تراشه از ۱۰۰27282934
    نمره پردازنده از ۱۰۰14202122
    نمره بازی از ۱۰۰10151516
    نمره باتری از ۱۰۰70636385
    کلاس پردازندهCCCC
    AnTuTu 9 امتیاز195348246876268795360765
    Geekbench5-امتیاز تک‌هسته‌ای221415412411
    Geekbench5-امتیاز چندهسته‌ای866134613291433
    تعداد هسته‌ها8888
    فرکانس پردازنده (مگاهرتز)2000240020502400
    پردازنده گرافیکMali-G52 MP1Mali-G57 MC2Mali G57 MC2Adreno 610
    چیدمان و مشخصات هسته‌ها8x 2 GHz – Cortex-A552x 2.4 GHz – Cortex-A76 6x 2 GHz – Cortex-A552x 2.05 GHz – Cortex-A76

    6x 2 GHz – Cortex-A55

    4x 2.4 GHz – Kryo 265 Gold (Cortex-A73)

    4x 1.9 GHz – Kryo 265 Silver (Cortex-A53)

    لیتوگرافی۸ نانومتر۶ نانومتر۱۲ نانومتر۶ نانومتر
    مصرف (وات)7 W8 W5 W6 W
    دستورالعملARMv8.2-AARMv8.2-AARMv8-A
    تاریخ معرفیMay 2020February 2020December 2019October 2021

    پیکربندی حافظه

    گوشی ردمی 12C شیائومی در پیکربندی‌های 128/6، 128/4، 64/4 و 32/3 گیگابایت حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی راهی بازار شده است. خوشبختانه این گوشی از اسلات کارت حافظه میکرو اس‌دی استفاده می‌کند که می‌‌توان از آن برای دو سیمکارته کردن گوشی نیز استفاده کرد. با این حال، وجود ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی تا حد زیادی خیال‌تان را راحت می‌کند.

    درگاه حافظهدارد
    پیکربندی حافظه (گیگابایت)۳۲/۳، ۶۴/۳، ۶۴/۴، ۱۲۸/۴،۱۲۸/۶
    نوع حافظهeMMC 5.1

    باتری و شارژدهی

    بررسی ردمی 12Cشیائومی نشان داد که باتری بزرگ و قدرتمند ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی می‌تواند به راحتی یک روز کامل دوام بیاورد. وقتی عمر باتری دستگاه را آزمایش کردیم، پس از یک روز کامل استفاده و انجام کارهای مختلف از جمله عکس‌برداری، تماشای سریال و بازی کردن، هنوز مقدار زیادی از شارژ گوشی باقی مانده بود.

    متاسفانه این گوشی هیچ فناوری شارژ سریعی در اختیار ندارد و سرعت شارژ آن حداکثر به ۱۰ وات می‌رسد. همین امر باعث می‌شود تا شارژ کامل باتری گوشی ردمی 12C شیائومی بیش از دو و نیم ساعت طول بکشد.

    عمر باتری ردمی 12Cطولانی است و این باتری این گوشی هوشمند انرژی کافی برای انجام کارهای روزمره را در اختیارتان قرار می‌دهد. چه یک کاربر معمولی باشید و چه کاربر پرمصرف، عمر باتری ردمی 12Cمطمئنا شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

    یکی از معایب ردمی 12C وجود پورت میکرو USB برای شارژ است کها برای پایین نگه داشتن هزینه‌ها انجام شده است. این بدان معناست که نمی‌توانید از شارژرهای تایپ سی استفاده کنید و اگر جایی شارژر خود را فراموش کرده باشید، در پیدا کردن شارژرهای microUSB به مشکل خواهید خورد.

    ظرفیت (میلی آمپر ساعت)۵۰۰۰
    توان شارژ (وات)‍۰ وات

    امکانات

    در کنار اسلات میکرو SD که می‌توان از آن برای اضافه کردن فضای ذخیره‌سازی یا سیم‌کارت به گوشی استفاده کرد، ردمی 12C از جک صدا 3.5 میلی‌متری نیز بهره‌مند است. بنابراین، اتصال هدفون به این گوشی بسیار ساده‌ است و برای اتصال به خروجی‌های صدا نیازی به استفاده از بلوتوث یا NFC نیست. 

    در بررسی ردمی ۱۲ سی با یک گوشی 5G مواجه نیستید، اما این مورد نباید برای کسانی که به دنبال یک گوشی اقتصادی هستند، چندان مهم باشد. ردمی 12C شیائومی، با شبکه LTE سازگار است و در بحث وای‌فای از حداکثر سرعت AC پشتیبانی می‌کند.

    در نهایت، کیفیت تماس‌ها عالی است، صدای تماس‌گیرندگان رسا است و صدای بلندگوی مونو گوشی همیشه واضح شنیده می‌شود.

    نمرات ردمی 12C شیائومی

    راندمان کاری و بازدهی گوشی ردمی 12C شیائومی در نوع خود قابل قبول است و این قضیه در بنچ‌مارک‌ها هم کاملا صدق می‌کند.

    در تست گیک‌بنچ 6 تک هسته‌ای، ما به امتیاز 408 می‌رسیم. این قضیه در تست چند هسته‌ای ما را به امتیاز 1225 می‌رساند. این گوشی در تست Work 3.0 امتیاز 8414 را کسب می‌کند و در نهایت امر، تست OpenGL ES 3.1 امتیاز 1402 را به ما نمایش می‌دهد.

    مزایا ردمی 12C شیائومی

    سایز بزرگ نمایشگر

    شیائومی در این گوشی از یک نمایشگر بزرگ ۶.۷۱ اینچی استفاده کرده که می‌تواند برای علاقه‌مندان به نمایشگر بزرگ در یک گوشی نسبتا اقتصادی مناسب باشد.

    حسگر اثر انگشت سریع

    قرارگیری حسگر اثرانگشت روی دکمه پاور باعث شده تا دسترسی بهتری به آن داشته باشیم و از طرفی، با پاسخ‌دهی آنی و در لحظه روبه‌رو هستیم.

    باتری با طول عمر بالا

    استفاده از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی در این گوشی سبب شده تا بازدهی طولانی و بالایی در طول روز داشته باشیم، به حدی که می‌توان از این گوشی تا دو روز بدون شارژ مجدد استفاده کرد.

    معایب ردمی 12C شیائومی

    نمایشگر HD با وضوح پایین

    صفحه‌نمایش این گوشی از نوع IPS و رزولوشنی پایین است که باعث می‌شود به چشم افرادی که قبلا از نمایشگرهای باکیفیت‌تر استفاده می‌کردند، آنچنان خوب نباشد. این مورد را می‌توان مهمترین معایب ردمی 12C شیائومی عنوان کرد.

    شارژ کند و پورت قدیمی

    استفاده از پورت میکرو USB و سرعت شارژ ۱۰ واتی، در عمل شارژ دوباره باتری را به یک معضل بزرگ تبدیل می‌کند و باید بیش از دو ساعت برای شارژ کامل صفر تا صد باتری صبر کنید.

     جمع‌بندی بررسی ردمی 12C شیائومی

    شرایط قیمتی گوشی ردمی 12C در بازه ۴ میلیون تومان، باعث می‌شود تا این گوشی فارغ از کمبود‌ها، یک گزینه استاندارد و مناسب محسوب شود. دوربین‌های این گوشی عملکردی استاندارد دارند و اندازه بزرگ صفحه‌نمایش آن هم نسبتا مناسب است، با این حال رزولوشن پایین، شارژ کند و توان سخت‌افزاری بسیار معمولی شاید به مذاق بسیاری خوش نیاید.
    با این حال در نظر داشته باشید که ما با یک گوشی اقتصادی طرف هستیم که صرفا برای کاربردهای معمول و اجرای اپلیکیشن‌های کاربردی و روزمره می‌تواند مناسب باشد.
    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید