مقایسه پارس با دنا معمولی؛ کدام را بخریم؟

مقایسه پارس با دنا معمولی؛ کدام را بخریم؟
راهنمای مطالعه

    پارس بخریم یا دنا؟ در این مطلب به مقایسه پارس با دنا معمولی پرداخته و نقاط قوت و ضعف این دو ماشین داخلی را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.

    پارس تیوفایو و دنا معمولی در رده سدان‌های پرفروش داخلی قرار دارند و امروزه قیمت تقریبا مشابهی در بازار آزاد پیدا کرده‌اند. بنابراین جزو گزینه‌های اصلی خریداران سدان‌های خانوادگی میان قیمت در بازار ایران به شمار می‌روند. در این بین بسیاری از مشتریان از خود می‌پرسند که پارس بخریم یا دنا؟

    این سوال باید از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد تا پاسخ جامعی به آن داده شود. در ادامه با مقایسه پارس با دنا خواهیم دید که از جنبه‌های مختلف نظیر مشخصات فنی، تجربه رانندگی، امکانات، بازار خریدوفروش و...، کدام یک از این دو محصول ایران خودرو ارزش خرید بالاتری دارد و می‌تواند ماشین بهتری برای شما باشد. پیش از این معایب دنا پلاس توربو و معایب پژو پارس TU5 را برایتان توضیح داده بودیم. همچنین بد نیست با انواع پژو پارس هم آشنا شوید.

    مقایسه پارس با دنا از نظر ظاهری

    مقایسه پارس با دنا معمولی

    نه پژو پارس و نه دنا معمولی از نظر ظاهری خیلی زیبا و متناسب با شاخصه‌های طراحی روز دنیا نیستند؛ اما متاسفانه از آنجا که بازار سدان‌های تولید داخل چندان تنوع ندارد و مشتریان مجبورند از بین تولیدات قدیمی یکی را انتخاب کنند، در نتیجه فعلا پژو پارس و دنا جزو محصولات نسبتا مجلل بازار به حساب می‌آیند.

    در این بین می‌توان چنین برآورد کرد که به دلیل ظاهر جدیدتر دنا، بعضی مشتریان به زیباتر بودن این خودرو نسبت به پژو پارس رای بدهند.

    الیته این قضیه نمی‌تواند دلیلی بر پرشمارتر بودن هواداران دنا معمولی باشد؛ چون به دلیل استایل جذاب‌تر و همچنین طراحی هماهنگ‌تر بدنه پژو پارس، احتمالا شمار هواداران این خودرو نسبت به تعداد طرفداران دنا معمولی بالاتر باشد و مشتریان بیشتری از ظاهر و استایل پژو پارس خوششان بیاید.

    ption id="" align="alignnone" width="850"]مقایسه پارس با دنا معمولی مقایسه پارس با دنا معمولی

    در نتیجه گرچه ظاهر دنا نسبت به پژو پارس به‌روزتر به نظر می‌رسد اما احتمالاً همچنان مشتریان از استایل هماهنگ و پرستیژ بالاتر پژو پارس تیو ۵ نسبت به حریف بیشتر استقبال می‌کنند و آن را خودروی جذاب‌تری می‌دانند.

    [related]55600[/related]

    مقایسه پژو پارس با دنا از نظر نمای داخلی

    مقایسه پژو پارس tu5 با دنا معمولی در بحث فضای داخلی و بررسی کابین، نشان می‌دهد احتمالاً اکثر مشتریان نسبت به فضای زیباتر درون کابین دنا هم‌نظر خواهند بود.

    هرچند داشبورد و فرمان جدید پژو پارس تیو ۵ به‌ویژه استفاده از تریم دورنگ و تزیینات طرح چوب باعث شده تا نمای داخل پژو پارس نسبت به نمونه‌های قدیمی این خودرو جذابیت بسیار بالاتری داشته باشد، اما طراحی داشبورد دنا زیبایی بالاتری به نمایش می‌گذارد و احتمالاً اکثر مشتریان آن را بیشتر خواهند پسندید.

    مقایسه پارس tu5 با دنا

    با توجه به پلتفرم یکسان هر دو خودرو، میزان فضای درون کابین آنها تقریباً مشابه است و پنج سرنشین بزرگسال می‌توانند با محدودیت حداقلی از فضای داخل اتاق این دو محصول ایران خودرو استفاده کنند.

    ظرفیت صندوق عقب دنا معادل ۵۰۰ لیتر است که حدود ۳۰ واحد بزرگتر از صندوق پژو پارس بوده و از این نظر برتری جزئی نسبت به حریف نشان می‌دهد.

    معایب پارس TU5

    در مجموع هر دو خودرو کابین و صندوق عقب نسبتا جاداری در اختیار می‌گذارند اما به نظر می‌رسد که وضعیت اتاق دنا پلاس نسبت به پارس تیو ۵ بهتر باشد و زیبایی بیشتری به نمایش بگذارد.

    بنابراین اگر زیبایی کابین برایتان اهمیت بیشتری دارد، در پاسخ به سوال پارس بخریم یا دنا معمولی ، احتمالا گزینه دوم جواب بهتری به نیاز شما خواهد بود.

    مقایسه مشخصات فنی پارس TU5 با دنا معمولی

    پارس ال ایکس یا همان پارس تیوفایو با موتور ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری TU5 در بازار ایران حاضر شده است. این موتور پیش از این روی محصولاتی مثل پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و تیپ ۶ مشغول به کار بوده و قادر است قدرتی برابر با ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به سر چرخ‌های جلو برساند.

    دنا معمولی هم با موتور  EF7 به حجم ۱.۷ لیتر قدرتی در حد ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر را به محور چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. گیربکس دنا معمولی مشابه پارس تیوفایو بوده و از نوع ۵ سرعته دستی است.

    پژو پارس تیو ۵ نسبت به مدل معمولی یا ساده این خودرو با موتور ۱۸۰۰ سی‌سی، از مصرف سوخت و استهلاک پایین‌تر سود می‌برد. اما یکی از مهم‌ترین ایرادات وارده به این خودرو کاهش شتاب و چابکی آن است که باعث شده تا انتقاداتی متوجه این سدان داخلی شود.

    شتاب صفر تا صد پارس LX معادل ۱۳ ثانیه اعلام شده که البته در عمل باید آن را چیزی نزدیک به ۱۴ ثانیه را در نظر بگیرید. اما شتاب صفر تا صد دنا معمولی به طور رسمی معادل ۱۲ ثانیه است که احتمالا در عمل به ۱۲.۵ تا ۱۳ ثانیه نیز خواهد رسید.

    موتور دنا

    بنابراین دنا معمولی نسبت به پژو پارس به‌ویژه در بحث شتابگیری اولیه عملکرد بهتری دارد و می‌تواند پاسخ بهتری به نیاز آن دسته از مشتریان باشد که احتیاج به محصولی چابک‌تر دارند.

    اما جدای از بحث شتاب و با توجه به آنکه این دو خودرو معمولا به عنوان ماشین‌های خانوادگی استفاده می‌شوند، باید بدانید که پارس تیو ۵ از نظر استهلاک موتور و همچنین میزان خرابی یا هزینه‌های تعمیرات، نسبت به دنا معمولی وضعیت بهتری دارد.

    البته کیفیت موتورهای تیو ۵ امروزی به اندازه نمونه‌های قدیمی‌تر نیست اما باز هم می‌توان گفت که از لحاظ میزان استهلاک، خرابی و همچنین سادگی تعمیرات، وضعیت به مراتب بهتری نسبت به موتور EF7 داشته و در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که دوام فنی بهتر و دردسر کمتری در طول زمان از خود بروز خواهند داد.

    دنا معمولی

    کیفیت سواری هر دو خودرو نسبتا قابل قبول به نظر می‌رسد و سیستم تعلیق آنها عملکرد خیلی خشک و آزاردهنده نشان نمی‌دهد؛ به نحوی که هنگام حرکت روی مسیرهای ناهموار سیستم تعلیق می‌تواند به نحو قابل قبول ضربات وارده را در خود جذب کند. البته سروصدای اتاق به دلیل کیفیت مونتاژ پایین در هر دو خودرو کمی زیاد است و نفوذ صداهای مزاحم گاه‌وبیگاه می‌تواند موجب ناراحتی سرنشینان پژو پارس و دنا معمولی شود.

    ضمنا طبق آمار رسمی ارائه شده از سوی شرکت ایران خودرو میانگین مصرف سوخت پژو پارس ال ایکس و دنا معمولی تقریبا در یک سطح است و از این نظر این خودرو تفاوت زیادی با هم ندارند.

    [related]48647[/related]

    جدول مقایسه مشخصات فنی پارس TU5 با دنا معمولی

    خودرودنا معمولیپارس tu5
    نوع پیشرانه۱.۷ لیتری - تنفس طبیعی-EF7۱.۶ لیتری- تنفس طبیعی - ۱۶ سوپاپ - TU5
    قدرت (اسب بخار)۱۱۳۱۰۵
    گشتاور (نیوتن متر)۱۵۳۱۴۲
    انتقال قدرت۵ دنده دستی – دیفرانسیل جلو۵ دنده دستی - دیفرانسیل جلو
    شتاب 0-100 (ثانیه)۱۲۱۳.۲
    مصرف سوخت (لیتر در 100 کیلومتر)۷.۴۳۷.۲۴
    بیشترین سرعت (کیلومتر بر ساعت)۱۸۹۱۹۰

    مقایسه امکانات پارس با دنا معمولی

    در ادامه مقایسه پارس با دنا به بحث شیرین امکانات و آپشن‌های این دو خودرو می‌رسیم. تیپ ال ایکس نسخه پایه پارس تیوفایو است و امکانات رفاهی یا ایمنی آن چندان شاخص نیست. در سمت دیگر دنا معمولی هم به عنوان یک خودروی فول آپشن شناخته نمی‌شود، اما هر حال به دلیل برخورداری از امکانات مناسبی مثل کروز کنترل، صندلی‌های تمام برقی و سامانه مالتی مدیا با نمایشگر، نسبت به پژو پارس تیوفایو معمولی وضعیت بهتری دارد.

    دو کیسه هوای سرنشینان جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو، فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترل، سنسور دنده عقب، ترمز دیسکی عقب و...، مهم‌ترین امکانات مشترک پژو پارس تیوفایو و دنا معمولی به حساب می‌آیند. با این تفسیر برنده مقایسه پارس تیوفایو با دنا معمولی از نظر امکانات، خودروی دنا خواهد بود.

    مقایسه ایمنی

    مقایسه پارس با دنا از نظر ایمنی احتمالا برنده خاصی نخواهد داشت؛ زیراهر دو خود را از پلتفرم قدیمی پژو۴۰۵ ساخته شده‌اند که از لحاظ استحکام و قدرت جذب ضربه، نسبت به خودروهای روز دنیا وضعیت مطلوبی ندارد. ضمن آنکه امکانات ایمنی این دو خودرو نیز چندان مناسب نیست و در مجموع نمی‌توان روی ایمنی پارس تیو ۵ و دنا معمولی حساب ویژه باز کرد.

    پژو پارس tu5

    نتیجه‌گیری؛ پارس تیوفایو بخریم یا دنا معمولی؟

    به پایان مطلب مقایسه پارس با دنا رسیدیم و وقت آن رسیده است که به سوال شما درباره اینکه پارس بخریم یا دنا معمولی، پاسخ بدهیم. برای پاسخ به این سوال بهتر است به صورت جداگانه مزایای هر یک از این دو محصول ایران خودرو را نسبت به دیگری بازگو کنیم. در این بین پژو پارس تیوفایو به دلیل آنکه از طراحی ظاهری متعادل‌تر و پرستیژ بالاتری برخوردار است، میان مشتریان ایرانی محبوبیت بالاتری دارد و به خصوص بازار خریدوفروش نسخه‌های دست‌دوم آن نسبت به دنا معمولی بسیار پررونق‌تر دنبال می‌شود. بنابراین اگر نیاز دارید که ماشین خود را در مدت کوتاه‌تری به فروش برسانید، خرید پژو پارس تیوفایو به شما توصیه می‌شود. همچنین موتور تیوفایو نسبت به موتور ef7 طراحی ساده‌تر، استهلاک کمتر و تعمیرات راحت‌تری دارد و احتمالا در طول زمان دردسرهای کمتری برای مالک پژو پارس تیو ۵ به دنبال داشته باشد. در طرف دیگر میدان شاید برخی مشتریان ظاهر جدیدتر دنا معمولی را بیشتر بپسندند، نمای داخلی آن را به پارس تیوفایو ترجیح دهند و شتاب و چابکی بهتر این خودرو درجه اهمیت بالاتری برای آنها داشته باشد. ضمنا امکانات رفاهی متنوع‌تر دنا معمولی نیز می‌تواند لذت رانندگی بیشتری برای آنها در پی داشته باشد. بنابراین اگر چنین شاخصه‌هایی در ذهن دارید، خرید دنا معمولی می‌تواند تصمیم منطقی‌تری برای شما باشد. [see_also]46588[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید