مقایسه پژو ۲۰۷ با دنا پلاس ایران خودرو؛ کدامیک را نباید بخریم؟

مقایسه پژو ۲۰۷ با دنا پلاس ایران خودرو؛ کدامیک را نباید بخریم؟
راهنمای مطالعه

    مقایسه پژو ۲۰۷ با دنا پلاس نقاط قوت و ضعف این دو محصول را به طور کامل آگاهی مشخص می‌کند. برای یافت پاسخ این سوال که پژو ۲۰۷ بخریم یا دنا پلاس در ادامه این بررسی تخصصی همراه ما باشید.

    پژو ۲۰۷ دنده‌ای و دنا پلاس ساده دو محصول نسبتا پرفروش و پرطرفدار ایران خودرو هستند که در جمع خودروهای داخلی به عنوان محصولاتی نسبتا جذاب و خوش پرستیژ شناخته می‌شوند. در این بین بسیاری از مشتریان با بودجه تقریبا یکسان، احتمالا بین خرید پژو ۲۰۷ دنده‌ای و دنا پلاس ساده کمی دچار شک و تردید خواهند شد.

    پژو ۲۰۷ به عنوان یک هاچبک جذاب در بازار ایران شناخته می‌شود و طرفداران زیادی دارد. از طرف دیگر دنا پلاس ساده نیز به عنوان یک سدان نسبتا زیبا مورد توجه بسیاری از مشتریان به ویژه خانواده‌های پرجمعیت‌تر قرار دارد. از لحاظ توان فنی و سایر جوانب نیز هر دو خودرو دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه مطلب به آنها اشاره خواهیم کرد. پیش از این معایب دنا پلاس و معایب پژو ۲۰۷ را توضیح داده بودیم.

    مقایسه پژو ۲۰۷ با دنا پلاس از لحاظ طراحی بدنه

    زیبایی ظاهری و شأن اجتماعی خودرو برای بسیاری از مشتریان اهمیت زیادی دارد. خصوصا اگر قرار باشد بودجه‌ای بالاتر از میانگین قیمت محصولات تولید داخل را برای خرید آن بپردازیم، آن وقت طراحی ظاهری اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کند.

    ۲۰۷ و دنا پلاس به عنوان دو محصول تقریبا گران‌قیمت ایران خودرو باید حتما از نظر ظاهری مطابق میل و سلیقه مشتری باشند. در این بین اگر بخواهیم بگوییم کدام خودرو زیباتر است، شاید نتوانیم به راحتی به این سوال پاسخ دهیم.

    وقتی به ظاهر پژو ۲۰۷ نگاه می‌کنید با یک هاچبک نسبتا زیبا و خوش پرستیژ مواجه می‌شوید که به نظر می‌رسد انحناهای بیشتر به کار رفته در آن بتواند زیبایی بالاتری نسبت به دنا پلاس ایجاد کند. به ویژه که طراحی پژو ۲۰۷ از هماهنگی بیشتری برخوردار است و جوانب مختلف بدنه این خودرو با یکدیگر همخوانی بیشتری دارند.

    ption id="attachment_49204" align="aligncenter" width="850"]مقایسه پژو ۲۰۷ با دنا پلاس مقایسه پژو ۲۰۷ با دنا پلاس

    در سوی دیگر دنا پلاس هم توانسته دل بسیاری از مشتریان ایرانی را به دست آورد و در این بازار کم تنوع، خود را به عنوان یک سدان جذاب مطرح کند.

    از دید کارشناسی، ظاهر دنا پلاس دارای ناهماهنگی‌های بسیاری است که می‌توان آن را در بخش‌هایی مثل طراحی چراغ‌ها و جلوپنجره و همچنین طرح پنجره‌های جانبی این خودرو مشاهده کرد؛ اما با توجه به نبود رقبای قدر خارجی در بازار ایران، دنا پلاس همچنان طرفداران زیادی دارد و به عنوان یک سدان زیبا خود را مطرح کرده است.

    بنابراین درمجموع می‌شود گفت که نوع سلیقه مشتری می‌تواند برنده مقایسه دنا پلاس و ۲۰۷ از نظر طراحی را مشخص کند؛ هرچند در این بین ۲۰۷ از لحاظ کارشناسی طراحی هماهنگ و اصولی‌تری دارد.

    ption id="attachment_46614" align="alignnone" width="850"]مقایسه پژو ۲۰۷ با دنا پلاس مقایسه پژو ۲۰۷ با دنا پلاس

    مقایسه دنا پلاس و پژو ۲۰۷ در بخش کابین

    کابین یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو است و باید هم از لحاظ نوع طراحی و هم از نظر میزان فضا با سطح نیاز و توقع مشتری همخوانی داشته باشد. با توجه به طراحی جدید داشبورد و رودری‌های دنا پلاس، به نظر می‌رسد این سدان ایرانی بتواند حریف هاچبک فرانسوی خود را شکست دهد.

    البته طرح داشبورد دنا پلاس نیز در مقایسه با محصولات امروزی نسبتا ساده و معمولی به نظر می‌رسد، اما به هر حال نسبت به طراحی قدیمی داشبورد پژو ۲۰۷ می‌تواند جذابیت بیشتری ایجاد کند. از لحاظ متریال به کار رفته در کابین هر دو خودرو از پلاستیک‌های خشک استفاده کردند که در این بین شاید کیفیت متریال پژو ۲۰۷ کمی مرغوب‌تر از دنا پلاس احساس شود.

    داخل دنا پلاس

    مقایسه دنا پلاس و پژو ۲۰۷ در بخش کابین از برتری مدل ایرانی حکایت دارد. با توجه به کلاس بدنه بزرگتر دنا پلاس و فاصله محوری بیشتر بین چرخ‌های این خودرو، شاهد فضای بیشتری درون کابین آن نسبت به پژو ۲۰۷ هستیم؛ به ویژه صندلی‌های ردیف عقب دنا پلاس محیطی راحت‌تر برای سرنشینان بزرگسال ایجاد خواهد کرد.

    این در حالی است که صندلی‌های ردیف دوم پژو ۲۰۷ نسبتا تنگ است و برای استفاده سرنشینان بلندقد و بزرگسال اصلا جای راحتی نیست. ناگفته نماند دنا پلاس از نظر فضای قسمت راننده نسبت به محصولات هم‌خانواده خود مثل سمند یا پژو پارس با محدودیت همراه شده و این قضیه رانندگان بلندقد را با محدودیت بیشتری روبرو کرده است. این در حالیست که فضای راننده در پژو ۲۰۷ راحتی مناسبی را برای او ایجاد می‌کند.

    [related]49195[/related]

    در مورد مقایسه دنا پلاس و پژو ۲۰۷ از نظر فضای صندوق عقب هم قاعدتا وضعیت دنا پلاس به عنوان یک خودروی سدان نسبت به ۲۰۷ هاچبک بسیار بهتر است؛ چراکه صندوق عقب دنا پلاس می‌تواند فضایی معادل ۵۰۰ لیتر در اختیار لوازم شما قرار دهد، اما ۲۰۷ به عنوان یک هاچبک کوچک از فضای بار بسیار جمع‌وجور در حد ۲۴۵ لیتر برخوردار شده که قطعا پاسخگوی نیازهای مسافرتی خانوادگی به ویژه برای خانواده‌های پرجمعیت نیست.

    در مجموع سدان ایران خودرو برنده مقایسه دنا پلاس و پژو ۲۰۷ از نظر طراحی داخلی و میزان فضای کابین خواهد بود.

    مقایسه پژو ۲۰۷ با دنا پلاس

    مقایسه پژو ۲۰۷ با دنا پلاس از نظر فنی

    بخش فنی یک خودرو برای مشتری ایرانی به ویژه در این روزها که هزینه‌های تعمیرات و نگهداری بسیار بالا رفته، از درجه اهمیت دو چندانی برخوردار شده است. مقایسه ۲۰۷ با دنا پلاس از نظر فنی نشان می‌دهد پژو ۲۰۷ و دنا پلاس از دو موتور پرفروش نیرو می‌گیرند.

    در این بین پژو ۲۰۷ با موتور معروف TU5 متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در کشورمان در حال فعالیت و تردد است. این موتور که روی خودروهای بسیاری مثل پژو ۴۰۵ اس ال ایکس یا پژو پارس تیوفایو نیز نصب شده است، معادل ۱.۶ لیتر حجم دارد، از سر سیلندر ۱۶ سوپاپ استفاده می‌کند و قدرتی برابر با ۱۰۵ اسب بخار به علاوه ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را به گیربکس ۵ دنده دستی تحویل می‌دهد.

    موتور 207

    در طرف دیگر دنا پلاس هم از موتور‏ ef7 به حجم ۱.۷ لیتر و قدرت ۱۱۳ اسب بخار نیروی مورد نیاز خود را تامین می‌کند. این پیشرانه ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی قادر است ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس پنج دنده دستی به چرخ‌های جلو منتقل کند.

    موتور تیوفایو هم توان حرکتی بهتر روی بدنه هاچبک پژو ۲۰۷ ارائه می‌دهد و هم استهلاک و هزینه نگهداری آن نسبت به موتور دنا پلاس کمی پایین‌تر است.

    اصولا موتور ملی ef۷ از لحاظ طراحی دارای پیچیدگی‌های بیشتری بوده و تعمیرات آن می‌تواند برای مشتری پرهزینه‌تر باشد. اما موتور تیوفایو طی این سال‌ها در بازار ایران نسبتا مناسب‌تر عمل کرده و استهلاک قابل‌قبول‌تری از خود نشان داده است.

    این موتور می‌تواند چابکی کمی بهتر را برای شما به ارمغان بیاورد، به نحوی که شتاب صفر تا صد پژو ۲۰۷ به طور رسمی معادل ۱۱.۶ ثانیه برآورد شده و این در حالی است که شتاب رسمی دنا پلاس حدود ۱۲ ثانیه است.

    در مقایسه پژو ۲۰۷ با دنا پلاس از نظر نرمی و آرامش سواری باید گفت که افراد حاضر در صندلی‌های ردیف جلو هر دو خودرو نرمی قابل قبول و آرامش بخشی را احساس خواهند کرد اما سرنشینان ردیف عقب پژو ۲۰۷ علاوه‌ بر فضای نسبتا تنگ‌تر با کوبش و لرزش بیشتری در این بخش مواجه خواهند بود.

    اما سرنشینان ردیف دوم دنا پلاس آرامش بیشتری را در این بخش احساس می‌کنند؛ چراکه عملکرد سیستم تعلیق عقب دنا پلاس در جذب ضربات کمی بهتر از ۲۰۷ ارزیابی می‌شود.

    موتور EF7

    از نظر هندلینگ و پایداری خودرو به ویژه حین عبور از مسیرهای مارپیچ و منحنی شکل، وضعیت دنا پلاس می‌تواند از لحاظ فرمان پذیری و انحراف قسمت عقب خودرو نسبت به ۲۰۷ بهتر و اطمینان‌بخش‌تر ارزیابی شود. هرچند که درمجموع به دلیل نبود سیستم‌های کنترل پایداری و کشش در این دو خودرو، هنگام عبور پرسرعت به ویژه از مسیرهای لغزنده و حین دور زدن‌های سریع، باید جوانب احتیاط را به طور کامل رعایت کرد.

    جدول مقایسه فنی پژو ۲۰۷ با دنا پلاس توربو

    خودرودنا پلاس سادهپژو 207 دنده ای
    نوع پیشرانه۱.۷ لیتری - تنفس طبیعی-EF7۱.۶  لیتری- تنفس طبیعی - ۱۶ سوپاپ - TU5
    قدرت (اسب بخار)۱۱۳۱۰۵
    گشتاور (نیوتن متر)۱۵۵۱۴۲
    انتقال قدرت۵ دنده دستی – دیفرانسیل جلو۵ دنده دستی - دیفرانسیل جلو
    شتاب ۰ تا ۱۰۰ (ثانیه)۱۲۱۱.۴
    مصرف سوخت (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)۷.۴۳۶.۶
    بیشترین سرعت (کیلومتر بر ساعت)۱۸۹۱۹۰

    مقایسه امکانات دنا پلاس و پژو ۲۰۷

    اگر نسخه‌های فول آپشن این دو خودرو را در نظر بگیریم آن وقت می‌توان گفت که در مقایسه پژو ۲۰۷ و دنا پلاس برد با دنا پلاس است. در نسخه فول آپشن خودرو ایرانی از کیسه‌های هوای جانبی جلو، آینه‌های تاشونده برقی، سانروف برقی و تنظیم برقی صندلی‌های جلو برخوردار شده است که هیچ‌کدام از این موارد در پژو ۲۰۷ دنده ای مشاهده نمی‌شوند.

    البته پژو ۲۰۷ هم در مدل‌های فول آپشن خود از فرمان برقی و ترمز کمکی هیدرولیکی برخوردار شده است که در لیست تجهیزات دنا پلاس ساده دیده نمی‌شوند.

    [related]48647[/related]

    ترمزهای ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز دیسکی عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل کلیدهای کنترل روی غربیلک فرمان، آینه‌های جانبی برقی، سیستم مالتی مدیا به همراه دوربین عقب و نمایشگر سنسور پارک عقب، دیلایت و چراغ‌های مه شکن جلو عقب از مهم‌ترین تجهیزات مشترک ۲۰۷ دنده ای و دنا پلاس ساده محسوب می‌شوند.

    مقایسه ایمنی

    مقایسه ۲۰۷ با دنا پلاس از نظر ایمنی نتیجه مشخصی ندارد چون به نتایج آزمون‌های ایمنی این دو خودرو چندان دسترسی نداریم و نمی‌دانیم که در عمل آنها هنگام تصادف از زوایای مختلف چه میزان استحکام و امنیت از خود نشان خواهند داد.

    در این میان وجود کیسه‌های هوای جانبی در دنا پلاس می‌تواند امنیت بیشتری را برای کاربران ردیف جلو این خودرو هنگام تصادف از بغل به وجود آورد. البته انتظار می‌رود که پژو ۲۰۷ به دلیل پلتفرم کمی جدیدتر تطابق بیشتری با استانداردهای ایمنی دنیا داشته باشد.

    با این حال در مجموع می‌شود گفت که سطح امنیت خودروهای داخلی از جمله پژو ۲۰۷ و دنا پلاس نسبت به محصولات روز دنیا چندان مناسب نیست و نباید روی ایمنی آنها حساب ویژه‌ای باز کرد.

    207

    ۲۰۷ بخریم یا دنا پلاس؟

    خرید پژو ۲۰۷ دنده ای و دنا پلاس هرکدام می‌تواند مزایا و معایبی را به دنبال داشته باشد. در این میان به نظر می‌رسد که خرید پژو ۲۰۷ برای آن دسته از مشتریانی که خانواده کم‌جمعیت‌تری دارند، گزینه بهتری باشد. این ماشین جمع‌وجور علاوه بر طراحی ظاهری و پرستیژ اجتماعی مناسب، از نظر چابکی و میزان استهلاک فنی نسبت به دنا پلاس شرایط بهتری را برای کاربر خود رقم می‌زند. مصرف سوخت پایین‌تر، دوام فنی کمی بهتر، تعمیرات آسان‌تر، قیمت قطعات یدکی کمی متعادل‌تر، از جمله مزایای موتور TU5 پژو ۲۰۷ در مقایسه با موتور EF7 دنا پلاس به شمار می‌روند که باعث می‌شود خرید پژو ۲۰۷ برای برخی مشتریان نسبت به دنا پلاس مقرون‌به‌صرفه تر باشد. دنا پلاس اما در سوی دیگر میدان دنا پلاس به عنوان یک سدان خانوادگی از نظر طراحی بدنه وضعیت قابل قبولی دارد، طراحی داخلی آن بهتر از پژو ۲۰۷ است و مهم‌تر از آن میزان فضای کابین این خودرو همچنین صندوق عقب، کارایی بسیار بیشتری برای خانواده‌های پرجمعیت به دنبال خواهد داشت. همچنین دنا پلاس به دلیل برخورداری از برخی امکانات متنوع‌تر می‌تواند رفاه و ایمنی کمی بیشتری را برای کاربران خود به ارمغان بیاورد. با این حساب اگر چنین اولویت‌هایی را برای خرید یک ماشین خانوادگی در ذهن دارید، به نظر می‌رسد خرید دنا پلاس نسبت به پژو ۲۰۶ برای شما کارایی و منفعت بیشتری به دنبال داشته باشد. [see_also]42318[/see_also]  

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید