قبل از خرید کوله پشتی مدرسه باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

قبل از خرید کوله پشتی مدرسه باید به چه نکاتی دقت کنیم؟
راهنمای مطالعه

    آیا می‌دانید برای خرید کوله پشتی به چه نکاتی باید دقت کنید؟ در ادامه با «درجه» همراه باشید تا شما را در انتخاب کوله پشتی مناسب برای فرزند دلبندتان راهنمایی کنیم.

    تا شروع سال تحصیلی جدید چیز زیادی باقی نمانده است و تکاپوی خانواده‌ها برای خرید لوازم مدرسه به‌زودی شروع می‌شود. کوله‌ پشتی ازجمله ضروریاتی است که احتمالا در لیست خریدتان خواهد بود. مهم‌ترین نکاتی که برای خرید کوله پشتی باید مدنظر داشته باشید عبارت‌اند از:

    ۱. مدل‌های کوله‌ پشتی کدامند؟

    کوله‌پشتی‌های مدرسه‌ای از لحاظ شکل ساختاری حداقل به سه نوع قابل‌تقسیم‌اند:

    کوله پشتی بندکج

    خرید کوله پشتی بندکج

    کوله‌پشتی‌های بندکج تنها یک بند بیشتر ندارند و یک‌طرفه روی شانه قرار می‌گیرد. این مدل خصوصا در میان محصلان دبیرستانی محبوبیت زیادی دارد. اما لازم است بدانید که کوله‌پشتی‌های دوبند برای سلامت وضعیت اسکلتی دانش‌آموزان به‌مراتب بهترند. با کوله‌پشتی‌های تک‌بند همه فشار به یک شانه تحمیل می‌شود. این توزیع نامتقارن فشار در طولانی‌مدت منجر به بروز نقایص اسکلتی خواهد شد. حتی کوله‌پشتی‌های دوبند را هم نباید یک‌طرفه استفاده کرد. 

    کوله پشتی استاندارد

    خرید کوله پشتی استاندارد

    کوله‌پشتی‌های استاندارد یا دوبند هرگز از مد نمی‌روند. این مدل کوله‌پشتی‌ها وزن کیف و اثاثیه را به‌طور مساوی بین شانه‌ها تقسیم می‌کنند و به‌نسبت سایر مدل‌ها تأثیر نامطلوب کمتری روی وضعیت اسکلتی دانش‌آموزتان خواهند داشت.

    کوله پشتی چمدانی

    خرید کوله پشتی چمدانی

    این مدل کوله‌پشتی‌ها چرخ‌دارند و با دسته‌ای چمدانی در پشت سر کشیده می‌شوند. مهم‌ترین مزیت کوله‌پشتی‌های چمدانی و چرخ‌دار این است که میزان زیادی از سنگینی کیف توسط چرخ‌ها حمل می‌شود. اما با کوله‌پشتی‌های این مدلی احتمالا کودک‌تان برای بالارفتن از پله‌ها نیاز به کمک خواهد داشت.

    البته کوله‌پشتی‌های چمدانی به‌شکل استاندارد هم قابل‌استفاده‌اند. منتها دقت داشته باشید که به‌دلیل وجود قاب، دسته و چرخ‌ها از کوله‌پشتی‌های معمولی سنگین‌ترند. این را هم اضافه کنیم که کوله‌پشتی‌های چمدانی برای مقاطع بالاتر از ابتدایی جذابیت کمتری دارند. 

    ۲. سایز کوله‌ پشتی چطور باشد؟

    خرید کوله پشتی - سایز مناسب

    ابعاد کوله‌پشتی باید با قدوقواره فرزندتان هم‌خوانی داشته باشد. بنابراین به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنیم که برای محصلان ابتدایی از کوله‌پشتی‌های بزرگسال استفاده کنید. به‌عبارتی ابعاد کوله‌پشتی نباید از طول و عرض نیم‌تنه کودک‌تان بزرگ‌تر باشد.

    در برخی منابع برای پیداکردن ارتفاع مناسب کوله‌پشتی به قاعده زیر اشاره شده است:

    • حداکثر ارتفاع مناسب برای کوله‌پشتی عبارت است از = اندازه خط شانه تا خط کمر + ۲ اینچ (حدود ۵ سانتی‌متر)

    براساس این فرمول ابتدا باید فاصله بین خط شانه تا خط کمر را پیدا کنید. خط شانه یعنی جایی که بندهای کوله‌پشتی قرار می‌گیرند. خط کمر را هم با ناف تراز کنید. حالا فاصله بین خط شانه تا خط کمر را اندازه بگیرید و با ۲ اینچ جمع ببندید. عدد حاصل حداکثر ارتفاع مناسب برای خرید کوله پشتی خواهد بود. کوله‌پشتی درنهایت باید طوری قرار بگیرد که از ۲ اینچ (حدود ۵ سانتی‌متر) زیر شانه شروع شود و بیش از حداکثر ۴ اینچ (۱۰ سانتی‌متر) زیر کمر آویزان نباشد.

    اما لازم است اضافه کنیم که این یک فرمول ثابت جهانی نیست. در منابع دیگری هم دیدیم که ارتفاع مناسب برای کوله‌پشتی را تا همان خط کمر یا اندکی بالاتر اعلام کرده‌اند.

    [related]6499[/related]

    ۳. وزن کوله‌ پشتی چقدر باشد؟

    برای وزن کوله‌پشتی کودک محدودیت‌ ثابتی نداریم. حداکثر وزن توصیه‌شده توسط منابع مختلف بین ۵ تا ۲۰ درصد وزن بدن کودک متغیر است. آکادمی پزشکی اطفال آمریکا می‌گوید وزن کوله‌پشتی در حالت پُر نباید از ۱۰ تا ۲۰ درصد وزن بدن کودک‌تان بیشتر باشد. اما برای مثال انجمن کایروپراکتیک آمریکا به محدودیت سخت‌گیرانه‌تری معتقد است و توصیه می‌کند که وزن کوله‌پشتیِ پُر از ۵ تا ۱۰ درصد وزن بدن کودک بیشتر نباشد.

    ۴. جنس کوله‌ پشتی چگونه باشد؟

    راهنمای خرید کوله پشتی

    جنس کوله‌پشتی روی وزن و دوام تأثیر قابل‌توجهی دارد. هنگام خرید کوله پشتی برای هر سنی بهتر است از جنسِ تاحدّامکان سبک، بادوام و ضدآب باشد. رایج‌ترین جنس‌های کوله‌پشتی عبارت‌اند از نایلون و پلی‌استر. نایلون و پلی‌استر جزو پارچه‌های جنس الیاف مصنوعی محسوب می‌شوند و در مقایسه با مثلا چرم یا برزنت سبک‌وزن‌ترند. از لحاظ دوام هم کارکرد رضایت‌بخشی دارند و برای خصوصا کوله‌پشتی‌های مدرسه‌ای انتخاب کاملا مناسبی به شمار می‌روند.

    ۵. بندهای کوله‌ پشتی چطور باشند؟

    همان‌طور که پیشتر هم اشاره کردیم، کوله‌پشتی‌های دوبند از مدل‌های تک‌بند برای حفظ سلامت اسکلتی بهترند. چراکه فشار را بین شانه‌ها پخش می‌کنند و درنتیجه همه فشار تنها به یک طرف بدن وارد نمی‌شود.

    کوله‌پشتی‌ای بخرید که دارای بندهای پهن و قابل‌تنظیم باشد. این را هم بدانید که بندها باید در وسط فاصله بین گردن و مفصل شانه قرار بگیرند. اگر طول بندها ثابت و قابل‌تنظیم نباشد، ممکن است کوله‌پشتی بیش از حد آویزان و شُل بایستد. برخی کوله‌پشتی‌ها بند کمری هم دارند. زمانی که کوله‌پشتی سنگین است، بستن بند کمری موجب کاهش فشار می‌شود و حمل وزن سنگین کوله‌پشتی را تسهیل می‌کند. کوله‌پشتی‌های هم که در پشت‌شان، قسمتی که با بدن در تماس است، بالشتک‌دارند، راحت‌ترند.

    ۶. جزئیاتی درباره خرید کوله پشتی

    ازجمله مهم‌ترین جزئیات قابل‌توجه عبارت‌اند از:

    • چرخ‌کاری: حتما به کیفیت چرخ‌کاری و نحوه دوخت درزها دقت کنید. کوله‌پشتی‌های بی‌کیفیت چرخ‌کاری تروتمیز و محکمی ندارند و بنابراین پس از چند ماه استفاده شاهد پارگی‌ در محل درزها و شُل‌شدن دوخت بندها خواهید بود.
    • جیب‌ها و فضاهای مجزا: کوله‌پشتی‌هایی که جیب‌ها و فضاهای مجزای متعددی دارند خصوصا برای دبستانی‌ها جذاب‌ترند. اما وجود حداقل دو سه فضای مجزا برای کوله‌پشتی‌های مدرسه‌ای لازم است. وجود چندین فضای مجزا به توزیع یکسان وزن هم کمک می‌کند. لوازم سنگین‌‌تر را باید در قسمت عقبی کوله که به پشت بدن نزدیک‌تر است جاگذاری کنید و لوازم سبک‌تر را در جیب‌های جلویی قرار دهید.
    • زیپ‌ها: زیپ‌ها باید روان و محکم باشند. حتما محل چرخ‌کاری زیپ‌ها را هم چک کنید که شُل‌دوخت نباشد. ضمن اینکه زیپ‌های دوقلو (زیپ‌هایی که از دو طرف به هم می‌رسند) برای بازوبسته‌کردن راحت‌ترند.
    • نوار انعکاسی: کوله‌پشتی‌هایی که از نوارهای انعکاسی برخوردارند، برای افزایش امنیت محصلان در کوچه و خیابان طراحی شده‌اند. این نوارهای بازتابنده موجب می‌شوند که دانش‌آموزتان هنگام غروب راحت‌تر توسط رانندگان دیده شود.

    ۶. قیمت کوله‌ پشتی چقدر باشد؟

    اگر در همین ایام و تا پیش از شروع سال تحصیلی جدید خرید کنید، به‌دلیل تب‌وتاب داغ فروش لوازم مدرسه می‌توانید گزینه‌های بیشتری برای انتخاب داشته باشید. هم مدل‌ها متنوع‌ترند و هم همه‌جور قیمتی در بازار موجود خواهد بود. اما اگر این خرید را به اواسط سال تحصیلی حواله دهید، گزینه‌های محدودتری برای انتخاب خواهید داشت.

    پیشنهاد می‌کنیم که چون کوله‌پشتی با سلامت دانش‌آموزتان در ارتباط است، در لیست خریدی که تنظیم کرده‌اید بودجه بیشتری به خرید کوله پشتی اختصاص دهید. درست است که قیمت بالا لزوما نشانه کیفیت خوب نیست. اما لطفا برای خرید کوله پشتی، تاآنجاکه که برایتان مقدور است و در بودجه‌تان می‌گنجد، کیفیت را فدای قیمت نکنید. کوله‌پشتی‌های باکیفیت، حتی اگر گران‌تر هم باشند، در طولانی‌مدت مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهند بود. چراکه تا چند سال دوام می‌آورند.

    جمع‌بندی خرید کوله پشتی

    عمده نکاتی را که قبل از خرید کوله پشتی مدرسه باید چک کنید با شما در میان گذاشتیم. اما یادتان باشد که در کنار همه اینها سلیقه فرزندتان را هم لحاظ کنید و به تصمیمی مشترک برسید تا لذت این خرید برایتان دوچندان شود. نکته آخر هم اینکه اگر این محتوا برایتان مفید بود، لطفا این مطلب را با سایر دوستان و آشنایانی که مثل خودتان در تکاپوی خرید لوازم مدرسه‌اند به اشتراک بگذارید. کافی است از کلید‌های اشتراک‌گذاری در پایین همین مطلب کمک بگیرید. [see_also]2169[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید