نکاتی که باید هنگام خرید کفش بارداری بدانید

نکاتی که باید هنگام خرید کفش بارداری بدانید
راهنمای مطالعه

    دانستن نکات مهم در انتخاب کفش بارداری مناسب، بسیار مهم و تاثیرگذار است. این مطلب درجه به شما کمک می‌کند تا با اطلاعات کامل خرید کفش بارداری را انجام بدهید.

    مادر باردار با تغییراتی مانند افزایش وزن، تغییر شکل و بزرگ شدن بدن که منجر به تغییر سایز لباس و کفش می‌شود، مواجه است. این تغییرات نه تنها باعث تغییر نحوه راه‌رفتن می‌شود، بلکه تأثیر قابل توجهی در متورم و دردناک شدن پاها می‌گذارد و مادر را مجبور می‌کند به دنبال کفش بارداری مناسب باشد.

    در این مطلب به مادران باردار کمک می‌کنیم تا با رعایت نکاتی مهم و کارآمد، کفش بارداری مناسب و راحتی بخرند.

    نکات مهم در خرید کفش بارداری مناسب

    همانطور که می‌دانید به‌دلیل تغییر سایز و افزایش وزن، پاها متورم می‌شود و اگر کفش مناسبی در دوران بارداری نپوشید، علاوه بر درد پا در ناحیه گردن، کمر و لگن هم دچار مشکل می‌شوید. از این رو متورم نشدن و درد نگرفتن پاها در دوران بارداری، نعمتی است بزرگ که با انتخاب کفش مناسب حاصل می‌شود.

    سایز کفش را بزرگ‌تر از سایز اصلی پا انتخاب کنید

    خرید کفش بارداری - اندازه

    اکثر خانم‌های باردار، پاهایشان متورم و بزرگ‌تر از گذشته می‌شود. از این رو کفش مناسب در دوران بارداری، کفشی است که یک تا دو شماره بزرگ‌تر از سایز اصلی پا باشد. در این صورت فشاری به پا وارد نمی‌شود و انگشتان پا به‌ویژه انگشت شصت، به کناره‌های کفش برخورد نمی‌کند. درنتیجه پا احساس راحتی بیشتری دارد.

    کفش‌ مناسب قوس پا انتخاب کنید

    خرید کفش بارداری - قوس پا

    یکی دیگر از ویژگی‌های یک کفش مناسب و راحت بارداری، کفش‌هایی است که مناسب قوس و مچ پا باشد. درواقع این کفش‌ها احساس راحتی بیشتری برای پاها به‌وجود می‌آورد. همچنین نه نتها از درد مفاصل جلوگیری می‌کند، بلکه درصورتی که از این عارضه رنج می‌برید، باعث کاهش آن هم می‌شود.

    کفش‌های رویه دار استفاده کنید

    خرید کفش بارداری رویه دار

    ویژگی مهم دیگری که باید هنگام خرید کفش بارداری به آن توجه کرد، رویه کفش است. پوشیدن کفش‌های رویه‌دار حتی پس از دوران سه ماهه اول بارداری، بسیار راحت و بدون دردسر است. درست زمانیکه شکم مادر بزرگ شده و به سختی می‌تواند خم شود، کفش‌های رویه‌دار گزینه مناسبی برای استفاده است. به دلیل فرمی که این کفش‌ها دارد، به راحتی می‌توانید، آن‌ها را بپوشید.

    کفش پاشنه‌ بلند نپوشید

    کفش پاشنه بلند

    بسیاری از خانم‌ها کفش‌های پاشنه‌بلند را به دلیل زیبایی و داشتن استایلی شیک، دوست دارند. اما پوشیدن کفش پاشنه‌بلند در دوران بارداری کاملا اشتباه است. با بزرگ‌تر شدن سایز بدن و افزایش وزن، مرکز ثقل بدن نیز تغییر می‌کند. به همین دلیل اگر در گذشته به راحتی قدم‌ می‌زدید یا سریع راه می‌رفتید، در دوران بارداری نمی‌توانید به این سرعت قدم بردارید و راه بروید.

    احتمال آنکه ماهیچه‌ها و مفاصل پاها در دوران بارداری شل شود، بسیار زیاد است. رباط‌های پا در دوران بارداری بسیار حساس است و زمانی که کفش پاشنه‌بلند می‌پوشید، به مچ و ساق پا فشار زیادی وارد می‌شود. این امر ممکن است باعث افتادن شما شود. ضربه‌ای که هنگام سقوط مادران باردار به جنین وارد می‌شود، ممکن است مرگ وی را به همراه داشته باشد. پس بهتر است با پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند به بدتر یا شدید‌تر شدن این عارضه دامن نزنید.

    پاشنه کفش نهایتا ۵ سانتی‌متر باشد

    خرید کفش بارداری - پاشنه کفش

    در صورتیکه تمایل دارید در دوران بارداری از کفش‌های پاشنه‌بلند استفاده کنید، بهتر است کفشی را بپوشید که پاشنه آن نهایتا ۵ سانتی‌متر و نوک آن پهن باشد. به هیچ عنوان نوک پاشنه کفش تیز نباشد چون فشار زیادی به مچ پا و رباط‌های پا وارد می‌کند. این میزان بلندی پاشنه، تا حدی قابل قبول است و می‌توان هنگام راه‌رفتن تعادل را بهتر حفظ کرد. هرچند باز هم احتمال افتادن و صدمه دیدن وجود دارد.

    از کفی طبی، استفاده کنید

    خرید کفش بارداری - کفی طبی

    برخی از مادران باردار کف پاهایشان بدون انحنا و قوس است. در حالت طبیعی کف پای صاف خود باعث بروز کمردرد و گردن‌درد می‌شود. این دردها در دوران بارداری افزایش پیدا می‌کند. بنابراین اگر نتوانستید کفشی پیدا کنید که مناسب قوس پای شما باشد، بهترین راهکار این است، کفشی بخرید که کفی آن کمی قوس داشته باشد. در غیر اینصورت می‌توانید داخل کفش‌های خود، کفی بگذارید.

    [related]2859[/related]

    کفشی که نوک پهن دارد، خریداری کنید

    معمولا کفش‌های مخصوص خانم‌ها، نوک‌تیز است. درواقع قسمت جلوی پا که محل قرارگیری انگشتان پا است، تیز و زاویه‌دار طراحی و دوخته می‌شود.

    اگر در دوران غیر بارداری از این مدل کفش‌ها استفاده می‌کردید، بهتر است در دوران بارداری آن‌ها را با کفش‌هایی که قسمت جلوی آن پهن است، تعویض کنید. این مدل کفش‌ها مانع از میخکوب و خشک‌شدن انگشتان پا می‌شود و اجازه می‌دهد، خون به خوبی در پا جریان داشته باشد.

    کفش‌های راحتی مثل صندل انتخاب کنید

    خرید کفش بارداری - صندل

    داشتن یک جفت کفش راحتی که در عین زیبایی، به‌روز هم باشد، کمی سلیقه و دقت می‌خواهد. با پوشیدن صندل‌ها به پاهایتان اجازه نفش کشیدن می‌دهید. فشاری که به دلیل افزایش وزن و بزرگ‌شدن جنین تحمل می‌کنید، با پوشیدن صندل، بسیار کم‌ می‌شود. چون دیگر خبری از پاشنه نیست، پاهایتان آزادی عمل بیشتری دارد و به انگشتان پا فشاری از سوی رویه کفش وارد نمی‌شود.

    در خانه از پاپوش استفاده کنید

    شاید تصور کنید، فقط زمانیکه از خانه بیرون می‌روید، باید کفش مناسب بپوشید. اما اینطور نیست! پاهای شما زمانی که در خانه هستید هم نیاز به توجه و مراقبت دارد. پاپوش‌ها، بسیار راحت، سبک، زیبا و جادارند. با پوشیدن آن‌ها به‌ویژه اگر در فصل سرما هستید، هم باعث گرم‌ شدن پاهای خود شده‌اید، هم با انجام کارهای روزمره خستگی زیادی در پاهایتان احساس نمی‌کنید.

    کفشی از جنس کرباس یا برزنت خریداری کنید

    خرید کفش بارداری برزنت

    یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام خرید کفش بارداری به آن توجه کنید، جنس کفش است. کفشی بخرید که اجازه دهد پاهایتان نفس بکشد. دراینصورت پا عرق نمی‌کند و از راه‌رفتن با آن احساس ناراحتی نمی‌کنید. بهترین جنس برای جلوگیری از عرق‌کردن پا، جنس کرباس و برزنت است. همچنین کفش‌هایی که رویه و کناره‌های آن دارای توری است، گزینه خوبی برای عرق نکردن پا به‌شمار می‌رود.

    کفش بنددار مناسب بارداری نیست

    کفش بنددار

    یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در انتخاب کفش بارداری مناسب درنظر گرفته می‌شود، راحتی زن باردار هنگام پوشیدن کفش است.

    زمانی که در سه ماهه سوم بارداری هستید، به‌ویژه از ماه هشتم به بعد، شکم به دلیل رشد جنین بسیار بزرگ شده است و خم شدن برایتان بسیار سخت است. بنابراین دقت کنید، کفشی که می‌خرید، بنددار نباشد؛ تا به راحتی بتوانید آن را بپوشید و از پایتان خارج کنید.

    کفش کاملا تخت، نخرید

    کفش تخت

    شاید به دلیل مضراتی که در مورد کفش‌های پاشنه‌دار گفتیم، کفش‌های تخت را ترجیح دهید. اما این دلیل نمی‌شود کفش انتخابی شما، کاملا تخت باشد.

    اتفاقا کفش‌های کاملا تخت، نه تنها برای پاها و سلامت شما مناسب نیست، بلکه مضر است. متاسفانه کفی این مدل کفش‌ها بسیار نازک و تخت است و هنگام راه‌رفتن به کف پا، لگن، مچ پا و مهره‌های کمر فشار وارد می‌کند. همچنین اگر با آن‌ها در خیابان قدم بزنید، سنگ‌ریزه‌ها و اشیا ریز را حس می‌کنید و باعث آزار پاهایتان می‌شود.

    کفش طبی استفاده کنید

    خرید کفش بارداری طبی

    کفش‌های طبی، گزینه‌های بسیار خوب و راحتی برای پیاده‌روی و قدم‌زدن است. مدل‌های مختلفی از کفش‌های طبی مخصوص بارداری را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم پزشکی تهیه کنید.

    اگر ورزش می‌کنید، کفش کتانی مناسب تهیه کنید

    خرید کفش بارداری - کتانی

    کاملا طبیعی است که در دوران بارداری، به توصیه پزشکتان، بخواهید ورزش کنید. در این صورت بهتر است از کفش کتانی استفاده کنید.

    کفش کتانی مناسب بارداری است که قسمت نوک آن، کاملا آزاد و جادار باشد. انگشتان پا بتوانند به راحتی داخل کفش قرار بگیرد و روی آن‌ها فشاری وارد نشود. کفی کفش کتانی هم مهم است. کفی از جنس لاستیک نرم و انعطاف‌پذیر با شیارهایی در لبه‌های بیرونی که مانع از سر خوردن شما شود، و البته از عرق کردن پاها هم جلوگیری کند.

    و بالاخره کفش کتانی نباید بند داشته باشد. چون پوشیدن، بستن و باز کردن آن برای شما سخت می‌شود. می‌توانید در بازار کتانی‌هایی پیدا کنید که مخصوص خانم‌های باردار و پشت آن‌ها باز است.

    بهترین کفش‌ بارداری کدامست و چرا؟

    بهترین کفش بارداریپیش‌تر نکاتی که لازم است هنگام خرید کفش بارداری مناسب بدانید را بیان کردیم. اما با توجه به نظر کارشناسان بهترین کفش‌ها برای زنان باردار، صندل‌ها و کفش‌های تخت است. دلیل مناسب‌ بودن کفش‌های تخت و استاندارد، راحتی قابل توجه آن‌هاست. زمانی که از کفش‌های تخت و استاندارد استفاده می‌کنید، می‌توانید کنترل بیشتر و بهتری بر بدن خود داشته باشید. امکان سر خوردن و افتادن شما بسیار کم است. همچنین قوس و مچ پاهای شما به دلیل استفاده از کفش تخت آسیب نمی‌بیند و فشاری به کمر و گردنتان وارد نمی‌شود. بهتر است کفی کفشی که می‌خرید، از جنس لاستیک نرم و منعطف باشد تا از سرخوردن شما جلوگیری کند. رویه کفش هم بهتر است از چرم باشد تا امکان نفس کشیدن برای پاهایتان وجود داشته باشد. خرید بهترین کفش بارداری صندل‌ها هم از کفش‌های بسیار راحت به‌شمار می‌رود. به‌ویژه زمانیکه در سه ماهه دوم بارداری هستید، می‌توانید با پوشیدن صندل‌، از پادرد، کمردرد و فشاری که به لگن هنگام راه‌رفتن وارد می‌شود، درامان بمانید.  راحت و سریع آن‌ها را بپوشید و به دلیل سبکی و جادار بودن آن‌ها، کمتر احساس خستگی کنید. شما در دوران بارداری از چه کفشی استفاده کردید؟ با کدام کفش راحت‌تر بودید؟ لطفا در قسمت نظرات از تجربیات خود که قطعا بهترین راهنما برای خوانندگان است، بگویید. [see_also]10398[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید