نکاتی طلایی برای خرید هات چاکلت

نکاتی طلایی برای خرید هات چاکلت
راهنمای مطالعه

    هات چاکلت یکی از دلچسب‌ترین نوشیدنی‌ها مخصوصا در روزهای سرد است. البته خرید هات چاکلت هم برای خودش قلق‌هایی دارد که برای دانستن آنها پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را بخوانید.

    خرید هات چاکلت - نوشیدنی برای روزهای سرد

    هات چاکلت یا شکلات داغ، نوشیدنی فوق‌العاده خوشمزه‌ای است که با ذائقه بیشتر افراد جور درمی‌آید. این نوشیدنی گرم مخصوصا در روزهای سرد واقعا عالی است و می‌تواند علاوه‌بر احساس آرامش، بدن‌تان را به‌خوبی گرم کند. البته جالب اینجاست که شکلات داغ از زمانی‌که اختراع شد تاکنون تغییرات زیادی داشته است. آنچه امروزه در جهان به‌عنوان هات چاکلت می‌شناسند که اغلب گرم و شیرین است، روزگاری در گذشته به سرد و تلخ‌بودن معروف بود! بااین‌حال درحال‌حاضر نوع گرم و شیرین آن طرفداران زیادی دارد. اما برای خرید هات چاکلت نکاتی وجود دارد که بهتر است قبل از خرید آن، آنها را بدانید.

    ۱. ترکیبات اصلی هات چاکلت کدامند؟

    به‌طورکلی هات چاکلت شامل شکلات، شیر یا پودر شیر، شکر یا شیرین‌کننده‌های طبیعی و طعم‌دهنده‌ها یا افزودنی‌های دیگر هستند. تنها ترکیب مشترک بین همه انواع هات چاکلت شکلات است. بقیه موارد بسته به نوع هات چاکلت هستند و ممکن است در برخی وجود داشته باشند و در برخی دیگر نباشند.

    ۲. آیا طعم همه هات چاکلت‌ها یکی است؟

    مسلما نه. هر هات چاکلت با توجه به مواد تشکیل‌دهنده‌اش می‌تواند طعم‌های مختلفی داشته باشد. بسته به ذائقه خودتان یا افرادی که برایشان خرید می‌کنید، می‌توانید طعم‌های مختلف هات چاکلت را خریداری کنید.

    طعم شکلات موجود در هات چاکلت

    همان‌طور که از اسمش پیداست، درصد بالایی از هات چاکلت را شکلات تشکیل می‌دهد. به‌طورکلی سه نوع شکلات داریم: شکلات شیری، شکلات سفید و شکلات تلخ.

    شکلات شیری و شکلات تلخ هر دو حاوی کاکائو با درصدهای مختلف هستند، اما در ترکیب شکلات سفید از کاکائو استفاده نمی‌کنند و به‌جای آن، کره کاکائو به کار می‌رود. از سوی دیگر، میزان کاکائو در شکلات شیری کمتر از شکلات تلخ است. همچنین در شکلات تلخ، شیر یا پودر شیر وجود ندارد.

    بنابراین طعم‌های مختلف هات چاکلت تا حد زیادی به طعم شکلات موجود در آن بستگی دارد. بسته به نوع علاقه‌تان به شکلات‌های مختلف، می‌توانید هات چاکلت‌های مختلف را خریداری کنید.

    طعم هات چاکلت بدون توجه به شکلات

    طعم هات چاکلت به‌جز محتوای شکلات آن به ترکیبات دیگری هم بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال در برخی از هات چاکلت‌ها از کره بادام‌زمینی، سویا و یا نعنا استفاده می‌شود. برخی دیگر حاوی کارامل، چیلی (که نوعی شکلات با طعم فلفل تند است) یا میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی هستند. با خواندن ترکیبات روی بسته‌بندی هات چاکلت می‌توانید طعم موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید.

    معمولا برای کودکان، هات چاکلت تند و تلخ خوشایند نیست. آنها از هات چاکلت شیرین و خامه‌ای سنتی لذت می‌برند. بنابراین اگر برای منزل یا محل کار خرید می‌کنید، ذائقه سایر افراد را هم در نظر بگیرید.

    مشاهده  هات چاکلت‌های پرفروش

    ۳. آیا رنگ هات چاکلت فقط قهوه‌ای است؟

    خرید هات چاکلت - انواع اصلی هات چاکلت

    رنگ هات چاکلت بسته به نوع شکلات موجود در آن می‌تواند متفاوت باشد. رنگ شکلات شیری معمولا قهوه‌ای روشن است و بنابراین هات چاکلت آن قهوه‌ای روشن می‌شود. در مقابل، رنگ هات چاکلت حاوی شکلات تلخ تیره‌تر است و هات چاکلت حاوی شکلات سفید، سفیدرنگ است. به‌همان‌ترتیب رنگ هات چاکلت‌های میوه‌ای فرق می‌کند. مثلا رنگ هات چاکلت توت‌فرنگی صورتی روشن است.

    ۴. هات چاکلت فوری بهتر است یا عادی؟

    معمولا برای آماده‌کردن هات چاکلت عادی به شیر گرم نیاز دارید که باید روی اجاق گاز یا مایکروویو داغ شود و سپس پودر هات چاکلت را در آن حل کنید. بنابراین اگر آن را برای محل کارتان می‌خواهید یا وقت کافی برای درست‌کردن آن با شیر ندارید، هات چاکلت فوری بخرید. هات چاکلت فوری فقط به آب جوش نیاز دارد.

    هرچند پودرهای هات چاکلت فوری جای هات چاکلت عادی را نمی‌گیرند، ولی اگر در شرایطی هستید که به شیر دسترسی ندارید، نوع فوری آن کاملا مناسب است. هات چاکلت فوری معمولا حاوی پودر شیر یا شیر خشک است.

    ۵. آیا هات چاکلت کم‌چرب و کم‌کالری هم وجود دارد؟

    اگر رژیم غذایی سالمی را دنبال می‌کنید که شامل موادغذایی کم‌چرب یا کم‌کالری است، هنگام خرید به ترکیبات آن دقت کنید. لذت هات چاکلت معمولا به همان شیرین و چرب بودنش است، بنابراین طبیعی است که از نظر چربی و کالری سنگین‌تر از سایر نوشیدنی‌ها باشد. اما ازآنجاکه معمولا افراد بزرگ‌سال نباید بیشتر از ۳۰ گرم در روز چربی مصرف کنند، بهتر است به این دقت کنید که با نوشیدن ۲ لیوان هات چاکلت ۵ گرم چربی به دست می‌آورید که برابر یک‌سوم از چربی توصیه‌شده در روز است. روی برچسب را بخوانید. معمولا روی بسته‌های کم‌کالری عبارت low calorie نوشته شده است.

    درحالی‌که اضافه‌کردن یک قاشق چایخوری شکر به یک فنجان چای تقریبا ۴۹ کالری به بدن اضافه می‌کند، بیشتر هات چاکلت‌ها می‌توانند دو یا سه برابر این مقدار کالری داشته باشند. اما این بدان معنا نیست که افرادی‌که کالری و چربی بالا نمی‌خواهند نتوانند از آن استفاده کنند. بنابراین اگر برنامه کاهش وزن دارید اما نمی‌توانید از شکلات بگذرید، نوع کم‌کالری آن را انتخاب کنید.

    ۶. آيا هات چاکلت بدون شکر هم داریم؟

    خرید هات چاکلت - هات چاکلت بدون شکر

    اگر در رژیم‌غذایی‌تان شکر را حذف کرده‌اید، احتمالا الان در این فکر هستید که آیا باید از خیر هات چاکلت بگذرید یا نه. بسیاری از هات چاکلت‌ها مقدار زیادی شکر دارند. اگر روی برچسب آنها را بخوانید متوجه می‌شوید که ممکن است تا ۱۰ گرم شکر هم در آنها موجود باشد. درحقیقت، در بیشتر پودرهای هات چاکلت مقدار شکر از کاکائو بیشتر است!

    می‌دانیم که مقدار قند توصیه‌شده روزانه برای بزرگ‌سالان ۳۰ گرم است. بنابراین یک لیوان هات چاکلت باز هم یک‌سوم میزان توصیه‌شده روزانه است. بنابراین اگر نمی‌خواهید قند زیادی مصرف کنید، یا به‌دنبال هات چاکلت بدون شکر بگردید یا نوعی از آن را که با اریتریتول یا استویا (که هر دو شیرین‌کننده‌های طبیعی هستند) شیرین شده است بخرید. البته برخی از آنها حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند که خرید آنها را توصیه نمی‌کنیم. شیرین‌کننده‌های مصنوعی از مواد طبیعی به‌دست نمی‌آیند و خطرات آنها از خود قند بیشتر است. برای نمونه می‌توان به ساخارین و آسپارتام اشاره کرد.

    در تصویر می‌بینید که روی قوطی کلمه sugar free یا بدون شکر نوشته شده است. چنانچه روی بسته بندی فارسی ننوشته باشد می‌توانید به‌دنبال این عبارت انگلیسی بگردید.

    ۷. آیا هات چاکلت صرفا یک نوشیدنی است یا موادمغذی هم دارد؟

    هات چاکلت می‌تواند با توجه به ترکیباتی که دارد برای سلامتی مفید باشد. البته هات چاکلت معمولی فقط از شکلات، شیر، شکر و برخی ترکیبات دیگر تهیه می‌شود که ارزش غذایی ندارد. بنابراین اگر برایتان مهم است که نوشیدنی سالمی بخورید نوعی از آن را خریداری کنید که در ترکیباتش موادمغذی داشته باشد. به‌عنوان‌مثال:

    هات چاکلت تلخ از شکلات تلخ با درصدهای مختلف از ۶۰٪ گرفته تا ۹۹٪ تهیه شده است. شکلات تلخ سرشار از آنتی‌اکسیدان است و مزایای آن برای پایین آوردن فشار خون و نیز بهبود گردش خون در بدن ثابت شده است. میزان تلخی آن به ذائقه خودتان بستگی دارد، هنگام خرید به درصد شکلات آن توجه کنید.

    برخی از پودرهای هات چاکلت حاوی مقادیری از کلسیم هستند که برای استخوان‌ها و دندان‌ها مفید است. مخصوصا اگر کودک‌تان از خوردن هات چاکلت لذت می‌برد، نوع کلسیم‌دار آن را بخرید. برخی از انواع هات چاکلت حاوی آهن و منیزیم هم هستند.

    شکلات می‌تواند به برطرف‌کردن افسردگی تا حدودی کمک کند و روحیه بهتری به شما بدهد. نوشیدن یک لیوان هات چاکلت مخصوصا در محل‌کار، می‌تواند خستگی را از تن‌تان به‌در کند و هوشیاری‌تان را افزایش دهد.

    بنابراین اگر نوع سالم هات چاکلت را که حاوی موادمغذی است بخرید، می‌تواند در سلامتی شما نقش داشته باشد. با‌این‌حال این بدان معنا نیست که مجاز هستید تا جایی‌که می‌توانید هات چاکلت بنوشید، فقط به‌دلیل مواد مغذی که دارد. مقدار مصرف هات چاکلت به میزان کالری، قند و چربی و نیز نوع شکلات آن بستگی دارد. به‌همین‌دلیل معمولا باید با توجه به این عوامل تعیین کرد که روزانه چند فنجان از آن مجاز است. برخی از منابع توصیه می‌کنند در روز بیشتر از یک یا دو فنجان هات چاکلت (حتی در سالم‌ترین نوع آن) ننوشید.

    ۸. وگن‌ها و افرادی‌که با لبنیات مشکل دارند کدام هات چاکلت را بخرند؟

    وگن‌ها (افرادی‌که رژیم گیاه‌خواری دارند) معمولا از محصولات حیوانی استفاده نمی‌کنند. ازآنجاکه بیشتر هات چاکلت‌ها حاوی شیر مایع، پودر شیر یا شیرخشک هستند، وگن‌ها و افرادی‌که به لبنیات حساسیت دارند، باید هات چاکلتی را خریداری کنند که در ترکیبات آن شیر موجود نباشد.

    نکته: معمولا هات چاکلت فوری حاوی شیر است. اگر وگن هستید یا با لاکتوز لبنیات مشکل دارید نوع فوری آن را خریداری نکنید.

    ۹.انواع بسته‌بندی هات چاکلت چگونه است؟

    خرید هات چاکلت - بسته‌بندی یک‌نفره

    معمولا هات چاکلت در بسته‌بندی‌های مختلفی وجود دارد. نوع بسته‌بندی‌های یک‌نفره آن راحت‌تر است، زیرا هر بسته دقیقا برای یک لیوان مناسب است. البته این بسته‌بندی‌های یک‌نفره را هم می‌توانید به‌صورت تکی و هم در جعبه‌هایی با تعداد مختلف پیدا کنید. هات چاکلت را به‌شکل فله‌ای در قوطی یا کارتن هم می‌فروشند. معمولا هر کارتن ۱ لیتری برای چهار لیوان کافی است.

    نکته: همه انواع هات چاکلت به‌شکل پودر نیستند. برخی از آنها به شکل توپک هستند، اما فرقی بین این دو وجود ندارد. شکل زیر را ببینید:

    خرید هات چاکلت - هات چاکلت توپکی

    شما کدام نوع هات چاکلت را بیشتر می‌پسندید؟ آیا به برند خاصی وفادارید؟ لطفا برای‌مان در دیدگاه‌ها بنویسید.

    مشاهده  هات چاکلت‌های پرفروش

    [see_also]13090[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید