نکات پیش از خرید رب گوجه فرنگی

نکات پیش از خرید رب گوجه فرنگی
راهنمای مطالعه

    بوی خوش ربی که در حیاط بزرگ منزل مادربزرگ در دیگ‌هایی بامزه در حال قُل‌قُل‌کردن است، تصویر جالب و خاطره‌انگیزی به نظر می‌رسد. این روزها دیگر کمتر کسی رب گوجه فرنگی می‌پزد. محصولات و برندهای متنوعی در بازار حضور دارند و به‌سادگی می‌توان از آنها خرید کرد. با توجه به اینکه رب از مهم‌ترین پایه‌های بیشتر غذاهای ایرانی است باید در خرید آن دقت و توجه زیادی داشته باشید. در این مقاله از نکات مربوط به خرید رب گوجه فرنگی به شما خواهیم گفت.

    خرید رب گوجه فرنگی ؛نکاتی هست که باید بدانید

    خرید رب گوجه فرنگی

    بعضی از افراد هنوز هم رب گوجه فرنگی خانگی را به رب‌های کارخانه‌ای ترجیح می‌دهند. آنها معتقدند که رب‌های کارخانه‌ای حاوی مواد نگهدارنده هستند و ضرر دارند. البته مواد نگهدارنده هم به رب‌ها اضافه می‌شود تا مدت ماندگاری‌شان بالا برود. اما میزان وجود مواد نگهدارنده در رب گوجه فرنگی مهم است. لزوما همهٔ رب‌های آماده دارای مواد نگهدارنده زیاد و مضر نیستند.

    به این نکته دقت کنید که اگر ربی فاقد مواد نگهدارنده باشد یا مواد نگهدارندهٔ اندکی در آن به کار برود، در صورت نگهداری‌ نشدن در یخچال و نداشتن دری روی ظرف آن، کپک خواهد زد. پس اگر دیدید، ربی از محصولات کارخانه‌ای کپک می‌زند باید به سلامت آن برند تا حد زیادی اعتماد کنید و بدانید که برند مذکور از مواد نگهدارندهٔ کمتری در تولید محصولاتش استفاده می‌کند. پس آن برند را به خاطر بسپارید و برای جلوگیری از کپک‌زدن هم محصول را در یخچال و در ظرف دربسته نگهداری کنید.

    خرید رب گوجه فرنگی باکیفیت از برندی مطلوب بسیار بهتر از پختن آن در منزل است. چون در کارخانه‌ها فرایند پاستوریزه‌سازی انجام می‌شود و رب‌ها در فرایند پاستوریزه‌سازی از میکروب‌ها تخلیه می‌شوند.  میزان نمک و حرارتی هم که به رب گوجه داده می‌شود، استاندارد و تعریف‌شده است اما در منازل اینها قابل کنترل نیستند و به‌طور چشمی و با حساب‌های سرانگشتی به رب نمک زده می‌شود یا حرارت می‌بیند.

    پرفروش‌ترین انواع رب گوجه را ببینید

    به بسته‌بندی رب گوجه فرنگی دقت داشته باشید

    خرید رب گوجه فرنگی

    در خرید رب گوجه فرنگی به بسته‌بندی آن توجه داشته باشید. رب‌هایی که دارای درب‌های آسان‌بازشو هستند یعنی روی آنها قلابی برای بازکردن بدون نیاز به درب‌بازکن و... وجود دارد، رفاه و راحتی بیشتری برایتان به همراه خواهند داشت.

    بسته‌بندی رب‌ها بیشتر در قوطی‌های فلزی است. ماندگاری رب در قوطی فلزی بیشتر است. پس اگر دیدید که محصولی در ظروفی دیگر مثلا شیشه‌ای به فروش می‌رسد، بهتر است به سراغ خرید رب گوجه فرنگی موجود در قوطی فلزی بروید.

    علاوه بر ماندگاری رب در قوطی فلزی، مقولهٔ حرارت در کارخانه هم دلیل دیگری است که این نوع بسته‌بندی را در رأس سالم‌ترین و بهترین بسته‌بندی برای رب گوجه فرنگی قرار می‌دهد. قوطی‌های فلزی رب را در کارخانه حرارت می‌دهند و استریل می‌کنند. البته این کار را برای ظروف شیشه‌ای حاوی رب گوجه هم انجام می‌دهند اما موضوع این است که مقاومت فلز بیشتر از شیشه و جنس‌های دیگر است و بنابراین حرارت بیشتری را تحمل می‌کند و کاملا استریل می‌شود.

    نکته مهم

    مواد نگهدارنده‌ای در رب‌ها وجود دارد و در این شکی نیست اما این تصور که رب‌های کارخانه‌ای به خاطر وجود حجم زیادی از مواد نگهدارند به مدتی طولانی قابل‌استفاده هستند، دیدگاهی اشتباه است. اجازه بدهید که این دیدگاه اشتباه را برایتان روشن و شفاف‌سازی کنیم.

    داستان از این قرار است که فرایند کنسروسازی به گونه‌ای است که اجازهٔ تخریب به مواد و محتوای درونی قوطی‌های کنسرو نمی‌دهد. در واقع، کنسروشدن مواد است که آنها را ماندگارتر می‌کند و عمرشان را افزایش می‌دهد نه وجود مواد نگهدارنده.

    [related]22701[/related]

    در خرید رب گوجه فرنگی به برندهای معروف توجه داشته باشید

    خرید رب گوجه فرنگی

    یکی از روش‌های خرید خوب و مناسب، این است که به سراغ برندهای معروف و باسابقه بازار بروید و از میان محصولات آنها دست به خرید بزنید. البته این کار هم لزوما همیشه نتایج خوبی ندارد اما دست‌کم، خیالتان راحت خواهد بود که با محصولی قلابی و بی‌کیفیت روبه‌رو نیستید.

    چون برندهای معروف در طی سال‌ها، اعتبار خود را با فعالیت صحیح و ارائه محصولات قابل‌قبول به بازار ثابت کرده‌اند و معمولا بیشتر از برندهای دیگر، زیر ذره‌بین هستند پس قطعا محصولات‌شان به طور نسبی از کیفیت خوبی برخوردار است. در خرید رب گوجه فرنگی هم باید به دنبال انتخاب از میان برندهای آشنا باشید. با کمی آزمون و خطا می‌توانید متوجه شوید که طعم و رنگ کدام رب موجود در بازار برایتان مناسب‌تر است..

    به رنگ‌های خوراکی به‌کاررفته در محصول هم توجه داشته باشید

    خرید رب گوجه فرنگی

    استفاده از رنگ‌های خوراکی در رب‌های گوجه فرنگی کارخانه‌ای بسیار طبیعی و رایج است. رنگ‌های مجاز و خوراکی باعث می‌شوند تا محصول رنگ و لعاب خوبی داشته باشد. اما اگر این ماده در رب گوجه، بیش از حد به کار رود، نتایج خوبی نخواهد داشت و عملا در حال استفاده از حجم زیادی رنگ خوراکی خواهید بود که مصرفش عواقبی منفی دارد.

    رب‌هایی که رنگ خوراکی زیادی دارند، معمولا ردی قرمز از رنگ را بعد از چشیدن بر روی زبان به جا می‌گذارند. این موضوع را در هنگام خرید رب گوجه فرنگی و امتحان‌کردن میزان مرغوبیت آن در نظر بگیرید.

    یادتان باشد که وجود میزان زیادی از رنگ در محصول نشان می‌دهد که به احتمال زیاد از گوجه‌های نامناسب و بی‌کیفیتی در تولید رب گوجه استفاده شده که نتیجهٔ نهایی کار، ربی بی‌رنگ بوده است. همین موضوع، تولیدکنندگان را وادار به اضافه‌کردن مقدار زیادی رنگ می‌کند تا در نهایت بتواند ربی قابل‌قبول به بازار عرضه کند.

    در آخر

    این نکات را در خرید رب در نظر بگیرید. دیگر به نکاتی مانند تناسب حجم رب با نیازتان و البته قیمت آن اشاره‌ای نکردیم. چون حتما خودتان این دو مورد را به عنوان مهم‌ترین نکات خرید رب گوجه فرنگی به‌خوبی می‌دانید. اما نکات دیگری که مطرح شدند، زوایایی از خرید رب بودند که شاید همه نسبت به آنها آگاهی و اطلاعات کافی نداشتند. اگر شما هم درباره خرید رب گوجه فرنگی یا برندهای موجود در بازار، تجربه‌ای دارید حتما در بخش نظرات برایمان صحبت کنید. منتظرتان هستیم.

    جدیدترین انواع رب گوجه را ببینید

    [see_also]22547[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید