نکات پیش از خرید کریر نوزاد

نکات پیش از خرید کریر نوزاد
راهنمای مطالعه

    کریر نوزاد یکی از مهم‌ترین لوازم نوزاد است که انتخاب درست آن می‌تواند بار بزرگی را از دوش‌تان بردارد. در انتخاب و خرید کریر نوزاد دقت کنید، وگرنه سال‌ها در گوشه‌‌ای از انباری منزل‌تان خاک خواهد خورد. این مطلب راهنمای شما در خرید بهترین کریر خواهد بود.

    هرچند آمدن یک نورسیده شادی‌ها و نگرانی‌هایی را برای خانواده‌ها به ارمغان می‌آورد، اما انتخاب نوع مناسب برخی لوازم نوزاد تا حدودی دشوار است و باعث می‌شود والدین برای خرید آنها به دردسر بیفتند. کریر نوزاد هم یکی از همین لوازم مهم است که خرید آن به دقت زیادی نیاز دارد. این شما و این نکات مهم برای خرید کریر نوزاد.

    کریر نوزاد چیست؟

    کریر نوزاد وسیله‌ای است که کار بغل‌کردن و حمل نوزاد را برای والدین مخصوصا مادر، آسان می‌کند. علاوه‌برآن، کریر می‌تواند امنیت نوزاد را که بدنی بسیار ظریف و حساس دارد تأمین کند. اگر می‌خواهید برای فرزندتان (شاید هم برای نوه دلبندتان!) بهترین کریر را بخرید، پیشنهاد می‌کنیم به موارد زیر دقت کنید.

    انواع کریر را بشناسید

    انواع کریر موجود در بازار عبارت‌اند از:

    • کریر آغوشی؛
    • کریر کوله‌پشتی؛
    • کریر سبدی یا گهواره‌ای ساده؛
    • کریر- صندلی خودرو نوزاد.

    شاید بتوانید از روی اسم مدل‌ها تا حدی قابلیت‌های آنها را حدس بزنید، ولی بهتر است بدانید در انتخاب کریر مناسب علاوه بر دانستن ویژگی‌های هر مدل باید نکات دیگری را هم درنظر بگیرید.

    ۱. کریر آغوشی یا کوله‌پشتی؛ کدام یک بهتر است؟

    این دو مدل را با هم مقایسه می‌کنیم چون تقریبا مشابه هم هستند. بااین‌حال تفاوت‌هایی هم دارند که در انتخاب شما تاثیرگذار خواهد بود.

    کریر آغوشی جلوی بدن قرار می‌گیرد، درحالی‌که کریر کوله‌پشتی در پشت بدن قرار می‌گیرد. هر دوی این کریرها برای پیاده‌روی انتخاب‌های مناسبی هستند.

    کریر آغوشی

    خرید کریر نوزاد- کریر آغوشی

    کریر آغوشی را می‌توانید از همان روز اول تولد نوزاد استفاده کنید. ازآنجاکه این کریر در جلوی بدن قرار می‌گیرد، امکان بوسیدن و آرام‌کردن نوزاد را برای‌تان فراهم می‌کند. بزرگ‌ترین مزیت آن این است که می‌توانید در حالت یک‌طرفه بدون جداکردن کریر به نوزاد شیر بدهید.

    بااین‌حال کریر آغوشی معایبی هم دارد. مثلا بعضی مدل‌های آن محدودیت وزن دارند، استفاده از آن برای نوزادان نارس ممنوع است و ممکن است استفاده طولانی از آن برای مادر دشوار باشد. علاوه‌برآن ممکن است نوزاد با گذشت زمان، تمایلش برای ماندن در کریر آغوشی را از دست بدهد. بنابراین باید درهنگام خرید این کریر این موارد را درنظر بگیرید.

    انواع آغوشی را ببینید

    کریر کوله‌پشتی

    خرید کریر نوزاد- کریر کوله‌پشتی

    برخلاف کریر آغوشی، کریر کوله‌پشتی محدودیت وزن کمتری دارد و کودکان با سن بالاتر و وزن بیشتر را هم می‌توانید با آن حمل کنید. معمولا مادرها کریر کوله‌پشتی را مدت طولانی‌تری می‌توانند روی پشت خود تحمل کنند.

    بااین‌حال درنظر داشته باشید که تا پیش از شش‌ماهگی که کودک قادر به کنترل سر و گردنش نیست، نمی‌توانید از کریر کوله‌پشتی استفاده کنید. همچنین با کریر کوله‌پشتی دامنه حرکات‌تان محدودتر می‌شود؛ برای مثال خم‌شدن با آن فقط تا اندازه‌ای امکان‌پذیر است. در برخی از مدل‌های این کریر، لازم است فرد دیگری برای سوار‌کردن نوزاد به مادر (یا فرد دیگر) کمک کند. علاوه‌برآن یادتان باشد که در این کریر نوزاد را نمی‌توانید به‌خوبی ببینید.

    [related]22604[/related]

    کریر مخصوص کوهنوردی

    خرید کریر نوزاد- کریر کوهنوردی

    این کریر نوعی کریر کوله‌پشتی است که برای افرادی طراحی شده‌اند که قصد دارند به طبیعت‌گردی و حتی کوهنوردی (البته نه قله‌های مرتفع) بروند و کودک‌شان را هم ببرند! این کوله‌ها مجهز به سایبان و محفظه‌ای برای اسبا‌ب‌بازی کودک و شیشه‌شیر او نیز هستند و البته می‌توان کیف را از کریر کودک جدا کرد.

    نکته: البته مدل‌هایی از کریر نوزاد هستند که چندمنظوره‌اند و امکان حمل نوزاد را در موقعیت‌های مختلف مثل آغوشی، کوله و یک‌طرفه فراهم می‌کنند.

    ۲. کریرهای پوشیدنی را قبل از خرید امتحان کنید

    پیش از خرید حتما کریر را بپوشید و نوزادتان را در آن قرار دهید. امتحان‌کردن کریرهای پوشیدنی یکی از عوامل مهم در انتخاب درست آنهاست. این کریرها باید هم‌زمان برای کودک و مادر راحت باشند، هرچند قدری زمان می‌برد تا هردو به آن عادت کنند. از راحتی استفاده، پوشیدن و جداکردن کریر بدون کمک دیگران و از حالات قرارگیری کریر روی تنه خودتان اطمینان حاصل کنید.

    بندهای کریر

    بندهای شانه‌ای کریر باید پهن‌ باشند و پدهای محافظ هم داشته باشند تا فشار روی شانه‌ها به حداقل برسد. وجود کمربند لگنی برای مهار فشار روی بالاتنه هم بسیار مهم است.

    ارتفاع کریر

    ارتفاع کریر را بررسی کنید. ارتفاع کریر آغوشی باید طوری باشد که وقتی نوزاد در آن قرار دارد به راحتی بتوانید سر نوزاد را ببوسید. درحالی‌که ارتفاع کریر کوله پشتی باید طوری باشد که از کمر مادر پایین‌تر قرار نگیرد.

    برای تنظیم ارتفاع، کریر باید قلاب‌های تنظیم‌کننده مناسب داشته باشد تا درصورت لزوم پرستار یا پدر نوزاد هم بتوانند از آن استفاده کنند.

    جنس پارچه

    جنس پارچه به‌کاررفته در کریر باید بادوام و قابل شستشو باشد. روی نقاطی که با بدن نوزاد در تماس است دست بکشید تا اطمینان حاصل کنید که زبر و خشن نباشد.

    شکل کریر

    خرید کریر نوزاد- شکل کریر

    نوزاد را در کریر بگذارید و شکل قرارگیری بدن او را در آن بررسی کنید. حالت قرارگیری پاهای نوزاد به‌صورت ارگونومیگ باید به‌شکل حرف اِم انگلیسی (M) باشد. کریر‌هایی را که قسمت نشیمن آنها کم‌عرض و باریک است نخرید، زیرا باعث آویزان‌ماندن پاهای کودک می‌شود و حمایت لازم از پاها و لگن کودک به‌عمل نمی‌آورد. استفاده از این کریرها در طولانی‌مدت به پایین‌تنه نوزاد آسیب وارد می‌کند.

    وزن

    معمولا وزن کریرهای عادی بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ گرم در مدل‌های مختلف متغیر است. البته مدل‌هایی که کیف کوله‌پشتی مجهز به کریر نوزاد هستند به‌طور قابل توجهی وزن‌شان بالاتر است. وزن کریر را بررسی کنید تا ببینید با وجود نوزاد سنگینی آن برای‌تان قابل‌تحمل هست یا نه.

    سایبان

    اگر کریر را برای پیاده‌روی‌های تقریبا طولانی می‌خواهید، مدلی را بخرید که سایبان مناسبی داشته باشد تا نوزاد ساعت‌ها در آفتاب قرار نگیرد. این موضوع مخصوصا برای مدل‌های کوله‌پشتی اهمیت بیشتری دارد.

    پرفروش‌ترین کریرها را ببینید

    ۳. کریر سبدی ساده یا کریر- صندلی خودرو؛ کدام بهتر است؟

    این دو کریر هم مشابه هم هستند، به‌همین‌دلیل می‌توانیم آنها را با هم مقایسه کنیم.

    کریر سبدی ساده

    خرید کریر نوزاد- کریر سبدی ساده

    ساده‌ترین نوع این کریر یک سبد پارچه‌ای ساده و محکم است که بندهای محکمی دارد و سایبان و پوشش آن از کودک محافظت می‌کنند. البته ایمنی آن تا حدودی کمتر است و امکانات خاصی ندارد.

    کریر سبدی پیشرفته

    خرید کریر نوزاد- کریر سبدی پیشرفته

    این نوع کریر شبیه یک سبد دسته‌دار است که پایه‌های آن به شکل گهواره هستند. از یک چارچوب پلاستیکی با پایه‌ گهواره‌‌مانند ساخته شده است. درون کریر تشک‌های مخصوص قرار دارد و بندهای محافظ آن از شانه‌ها و پاهای نوزاد محافظت می‌کنند. این کریر دارای دسته‌ای متحرک است که می‌توان آن را در حالت‌های عمودی و یا موازی با کریر تنظیم و ثابت کرد. بیشتر مدل‌های آن مجهز به سایبان هستند.

    توجه داشته باشید که کریر سبدی ساده، کمربند‌ها و تسمه‌های لازم را برای اتصال به خودرو ندارد. بنابراین تنها راه ثابت‌کردن آن در داخل خودرو این است که از کمربندهای ایمنی صندلی عقب خودرو استفاده کنید. برای این کار باید کریر را به صورت وارونه (‌طوری‌که صورت نوزاد به‌سمت عقب خودرو قرار گیرد) قرار دهید و کمربند را دور آن محکم کنید. اگر از ایمنی کمربندهای خودروی‌تان اطمینان ندارید، هنگام خرید این موضوع را مدنظر داشته باشید.

    برخی از مدل‌های کریر سبدی را می‌توان روی پایه‌های چرخ‌دار سوار کرد و عملا کریر را به کالسکه نوزاد تبدیل کرد. اگر این ویژگی برای‌تان اهمیت دارد، حتما پیش‌ازخرید از قابل‌نصب‌بودن کریر روی چنین پایه‌هایی مطمئن شوید.

    کریر- صندلی خودرو نوزاد

    خرید کریر نوزاد- کریر/صندلی خودرو نوزاد

    این مدل که از سایر مدل‌ها قابلیت‌های بیشتری دارد، تقریبا گران‌ترین نوع کریر به شمار می‌رود. این کریر شامل دو بخش است: یک پایه که به‌صورت دائمی در صندلی عقب خودرو نصب می‌شود و یک کریر قابل‌جداشدن از پایه اصلی.

    این کریر را می‌توانید به دو صورت وارونه برای نوزادان و روبه‌رو برای کودک شش‌ماهه و بزرگ‌تر استفاده کنید. این بدان معناست که با خریدن این کریر می‌توانید از نوزادی تا سنین بالاتر بسته به قد و وزن کودک از آن بهره ببرید.

    بعضی مدل‌های این کریر هم ساختاری تاشو و چرخدار دارد و می‌توان با کمک آن کریر را به کالسکه تبدیل کرد. در مقایسه با کریر سبدی، این مدل دارای بندها و تسمه‌های قابل اتصال به‌صندلی خودرو است که سبب می‌شود استفاده از آن در اتومبیل ایمن‌تر باشد. اهرمی روی پایه کریر تعبیه شده که می‌توان آن را در حالت‌های نشسته یا خوابیده برای نوزاد تنظیم کرد.

    معمولا دسته‌ متحرک این کریر از جنس آلومینیوم است. تشک آن هم قابل‌جداشدن و شستشو است و به بندهای قابل تنظیم محافظ کودک نیز مجهز است.

    نکات مهم در انتخاب مدل سبدی ساده

    برای انتخاب این مدل‌ها باید به موارد زیر دقت کنید:

    • چارچوب آن استحکام کافی داشته باشد؛
    • دسته‌های آن به آسانی حرکت کنند؛
    • بندهای محافظ آن قلاب‌های تنظیم‌کننده داشته باشند.

    نکات مهم در انتخاب مدل کریر- صندلی خودرو

    خرید کریر نوزاد- دقت به اجزا و کارکرد کریر

    در هنگام خرید این مدل کریر به نکات زیر دقت کنید:

    • قسمت‌های متحرک آن راحت حرکت کنند؛
    • دسته و بندهای محافظ کاملا محکم و بادوام باشند؛
    • اندازه آن متناسب با فضای داخل اتومبیل‌تان باشد؛
    • حتما درهنگام خرید با نحوه کار آن آشنا شوید، حتی اگر دفترچه راهنما دارد.

    نکته مهم: دقت کنید که در مدل گهواره‌ای و مدل پایه‌دار، کودک تا زمانی می‌تواند درون کریر امن باشد که قدش از تکیه‌گاه کریر بلندتر نشود. فراموش نکنید که مهمترین‌ نکته در انتخاب کالای نوزاد، امنیت، سلامت و آرامش مادر و نوزاد است.

    ۴. فهرستی از ویژگی‌های مدنظرتان تهیه کنید

    پیشنهاد می‌کنیم پرسش‌های مهم زیر را قبل از خرید کریر نوزاد یادداشت کنید تا درهنگام خریداری آن، اولویت‌های‌تان مشخص باشد و انتخاب دقیق‌تری داشته باشید.

    ۱ . تا چند سالگی فرزندتان می‌خواهید از کریر استفاده کنید؟

    ۲. از کریر برای چه مواردی می‌خواهید استفاده کنید (فقط حمل آسان نوزاد، محافظت از او در خودرو یا حمل او در پیاده‌روی‌های طولانی و کوهنوردی)؟

    ۳. آیا می‌خواهید کریر قابلیت تبدیل‌شدن به کالسکه را هم داشته باشد؟

    ۴. آیا کریر مورد نظر از ایمنی و استانداردهای کافی برخوردار هست؟

    ۵. آیا کریر انتخابی مناسب سن، قد و وزن نوزادتان هست؟

    ۶. بودجه‌ای که درنظر گرفته‌اید برای کدام مدل‌ها کافی است؟

    با پاسخ دادن به این سؤالات می‌توانید دامنه انتخاب خود را محدود‌تر کنید تا تنوع محصولات فروشگاه‌ها شما را سردرگم نکند.

    آیا قبلا هرگز از کریر استفاده کرده‌اید؟ آیا نکته‌ای باقی مانده که از قلم انداخته باشیم؟ لطفا در دیدگاه‌ها با ما مطرح کنید.

    پرفروش‌ترین کریرها را ببینید

    [see_also]4857[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید