۱۰ راه تشخیص عینک ری بن تقلبی

۱۰ راه تشخیص عینک ری بن تقلبی
راهنمای مطالعه

    ری بن از پرطرفدارترین برندهای عینک آفتابی در سراسر دنیاست؛ محبوبیت بالای ری بن باعث شده که دارای نمونه‌های تقلبی بسیاری هم باشد. در این مطلب «درجه» با ما همراه باشید تا از ۱۰ راه تشخیص عینک ری بن تقلبی برایتان بگوییم.

    تشخیص عینک آفتابی اصل از تقلبی همیشه کار آسانی نیست، چراکه برخی نمونه‌های تقلبی با دقت بالایی کپی شده و به‌راحتی قابل‌تشخیص نیستند. در این میان، نمونه‌هایی هم داریم که ناشیانه کپی شده و احتمالا با کمی دقت می‌توان به ذات متقلب‌شان پی برد. راهکارهایی را که در ادامه مطرح می‌کنیم، برای تشخیص عینک ری بن تقلبی به خاطر بسپارید تا دیگر به دام فروشندگان مکاری که ری بن تقلبی را با قیمت اصل قالب می‌کنند، نیفتید! 

    ۱. بررسی کیفیت ساخت بدنه

    تشخیص عینک ری بن تقلبی - بررسی کیفیت ساخت بدنه

    تمامی ری بن‌های اصل از مواد اولیه مرغوب و با ظرافتی مثال‌زدنی تولید می‌شوند. ری بن‌های با بدنه اَسِتات از قابی یک‌تکه و کاملا صیقلی برخوردارند، به همین دلیل وقتی روی نقاط مختلف بدنه دست می‌کشید، هیچ سطح ناصافی نباید زیر دست‌تان حس کنید یا روی هیچ‌کجای بدنه نباید شاهد خط قالب‌گیری باشید. این در حالی است که روی بدنه ری بن‌های تقلبی احتمالا به ردپای خط قالب‌گیری برمی‌خورید، خصوصا روی لبه‌های بالایی قاب و دسته.

    از بررسی وزن عینک هم غافل نشوید. ری‌بن اصل نباید در دست به‌طرز غیرمعمولی سبک یا کم‌جان و شکننده به نظر برسد. دسته ری بن‌های اصل دارای مغزی فلزی نگهدارنده‌ای است که به وزن عینک می‌افزاید. در مدل‌های با دسته شفاف (مثلا مدل‌های کلاب‌مَستِر اِسکوئِر) باید بتوانید میله فلزی درون دسته را ببینید، وگرنه احتمالا روی ری بن تقلبی دست گذاشته‌اید.

    مشاهده پرفروش‌ترین مدل‌های عینک ری بن+قیمت

    ۲. بررسی لنز

    تشخیص عینک ری بن تقلبی - بررسی لنز

    با روی ناخن‌تان چند ضربه آرام به جلوی لنز بزنید. اگر ظاهر، حس و صدای لنز برایتان شبیه شیشه واقعی بود، نشانه خوبی است، چراکه در اغلب عینک‌های آفتابی ری بن اصل از لنزهای شیشه‌ای استفاده می‌شود. البته، ناگفته نماند که لنز غیرشیشه‌ای لزوما به‌معنی ری بن تقلبی نیست، چراکه برخی مدل‌های ری بن با لنزهای غیرشیشه‌ای تولید می‌شوند. از بررسی میزان مرغوبیت ظاهری لنز هم شاید چیزهایی دستگیرتان شود. لنزهایی که کدر و بی‌کیفیت به نظر می‌رسند، شک‌برانگیزند.

    ۳. بررسی اتصالات

    تشخیص عینک ری بن تقلبی - بررسی اتصالات

    ری بن‌های اصل از لولاهای فلزی و با ساخت مطلوبی برخوردارند. پس حتما به کیفیت اتصالات هم دقت کنید، چون در ساخت ری بن‌های تقلبی از اتصالات بی‌کیفیت و بعضا پلاستیکی استفاده می‌شود. لولاها باید به‌طرز تمیزی روی بدنه عینک سوار شده باشند، نه با چسب یا اتصالات پلاستیکی نامرغوب. در برخی مدل‌های ری بن از لولاهای خاصی شامل هفت دندانه فلزی به‌هم‌متصل استفاده می‌شود که با پرچ‌های فلزی روی بدنه عینک سوارند. اتصال لولاها با چسب یا پلاستیک آب‌شده نشانه تقلبی‌بودن است.

    اگر هم به لولای متفاوتی غیر از مدل هفت‌دندانه‌ای برخوردید، لزوما جای نگرانی نیست، چراکه ری بن گاهی برای برخی مدل‌ها به استفاده از لولاهای دیگری روی می‌آورد، اما لولاهای دیگری هم که به کار می‌برد، همگی از ساختی مطلوب برخوردارند. درمورد اتصالات مورداستفاده در ری بن‌های مدل خلبانی هم دقت کنید که باید هم‌رنگ فلز قاب باشند.

    ۴. بررسی علائم روی قاب و دسته

    تشخیص عینک ری بن تقلبی - بررسی علائم روی قاب و دسته

    در گوشه‌های جلوی بسیاری از ری‌بن‌های مدل وِیفِرِر و کِلاب‌مَستِر به علامت نقره‌ای کوچکی برمی‌خوریم که باید خوش‌ساخت و براق بوده و به‌راحتی قابل‌مخدوش‌کردن یا کندن نباشد. لوگوی ری بن هم روی قسمت خارجی دسته باید دارای ساخت و اتصالی تمیز باشد. در ری بن‌های تقلبی چه‌بسا به اتصال چسبی و با ظاهری نامطلوب بربخورید.

    [related]18690[/related]

    ۵. بررسی علامت «RB» روی لنز عینک

    تشخیص عینک ری بن تقلبی - بررسی علامت «RB» روی لنز

    روی لنز بسیاری از مدل‌های ری بن (معمولا روی لنز سمت چپ و در نزدیکی لبه سمت دسته) علامت «RB» با فونت آشنای ری‌بن حک شده که خیلی توی چشم نیست، اما با تاباندن نور و مشاهده لنز در زاویه قابل‌رؤیت خواهد بود. در ری بن‌های تقلبی شاید اصلا به چنین علامتی روی لنز عینک برنخورید. گاهی هم علامت حک‌شده دارای نوشتار تروتمیزی نیست و شک‌برانگیز می‌نماید. البته، در برخی مدل‌های ماقبل سال ۲۰۰۰ شاید به‌جای علامت «RB» به علامت «BL» بربخورید، مخفف شرکت «بوش اَند لومب» که صاحب اولیه ری بن بود (ری بن در سال ۱۹۹۹ به شرکت ایتالیایی لوکسوتیکا واگذار شد).

    درضمن، درمورد ری بن‌های پلاریزه باید گوشه بالای لنز سمت راستی دارای علامت «Ray-Ban P» باشد، اما در ری بن‌های تقلبی ممکن است حرف «P» جا افتاده باشد.

    این ری بن جذاب با لنز بنفش را ببینید

    ۶. بررسی پد بینی

    تشخیص عینک ری بن تقلبی - بررسی پد بینی

    تمامی اجزای ری بن‌های اصل از کیفیت درخور توجهی برخوردارند، حتی پد بینی. پدهای بینی باید از جنس لاستیکی محکم اما نرم و راحت باشند. رنگ پدهای بینی در ری‌بن‌های اصل بی‌رنگ یا به‌رنگ هلویی روشن است. در ری بن‌های دارای پد لاستیکی، لوگوی ری بن هم روی قسمت فلزی مرکز پد پیداست، نکته‌ای که در ری بن‌های تقلبی شاید رعایت نشده باشد.

    ۷. بررسی شماره مدل

     تشخیص عینک ری بن تقلبی - بررسی شماره مدل

    شماره مدل را اغلب باید در قسمت داخلی دسته جست‌وجو کنید. در مدل‌هایی نظیر وِیفِرِر و کِلاب‌مَستِر، روی دسته سمت چپ به شماره سریال و شناسه تولید و روی دسته سمت راست به لوگوی ری بن و عبارت «Made in Italy» برمی‌خورید. در منابع مختلفی گفته شده که در برخی ری بن‌های اصل شاید گاهی به عبارت «Made in China» هم بربخورید که لزوما دال بر تقلبی‌بودن نیست، چراکه مدل‌های معدودی گویا در چین اما با همان استانداردهای کارخانه ایتالیا تولید می‌شوند.

    درمورد شماره مدل هم باید بگوییم که می‌توانید شماره درج‌شده را در وب‌سایت رسمی خود ری بن جست‌وجو کرده تا ببینید که آیا با مدل خریداری‌شده یکی است یا نه، چراکه گاهی شماره مدل عینک‌های تقلبی با شماره مدل اصلی همخوان نیست. درضمن، شماره‌های روی دسته را با اطلاعات مندرج در برچسب جعبه عینک هم مطابقت دهید.

    ۸. بررسی جعبه و جاعینکی

    تشخیص عینک ری بن تقلبی - بررسی جعبه و جاعینکی

    لوگوی روی جعبه باید دارای چاپ باکیفیتی بوده و به‌راحتی قابل‌مخدوش‌کردن نباشد. برچسب اطلاعات مدل را هم روی جعبه جست‌وجو کنید.

    ری بن‌های اصل باید همراه با جاعینکی مخصوص باشند. بنابراین، در اصالت ری بن‌هایی که با تنها کاور پلاستیکی و بدون جعبه و جاعینکی ری‌بن‌نشان عرضه می‌شوند، باید شک کرد. جاعینکی‌های اصل در گوشه سمت چپ و نیز روی دکمه به نشان ری بن مزین بوده و از جنس و دوختی مرغوب و دارای قابلیت محافظت‌کنندگی برخوردارند. این در حالی است که جاعینکی ری بن‌های تقلبی معمولا در جزئیاتی نظیر دکمه ری بن‌نشان می‌لنگد. البته، دیزاین جاعینکی هر مدلی می‌تواند متفاوت باشد، اما جاعینکی اغلب ری بن‌های اصل از جنسی شبیه چرم واقعی و به‌رنگ مشکی یا قهوه‌ای است.

    ۹. بررسی کتابچه و دستمال عینک

    تشخیص عینک ری بن تقلبی - بررسی کتابچه و دستمال عینک

    در بسته‌بندی ری بن‌های اصل معمولا کتابچه کوچکی هم یافت می‌شود که باید دارای کاغذی مرغوب و نوشتاری بدون غلط باشد. هرگونه غلط املایی، دستوری یا حتی اطلاعات نادرست یعنی با محصولی تقلبی سروکار دارید. ری بن‌های بدون دستمال مخصوص را هم می‌توان شک‌برانگیز تلقی کرد.

    این ری‌بن با قاب مربعی خاص‌تر است

    ۱۰. بررسی برچسب لنز

    تشخیص عینک ری بن تقلبی - بررسی برچسب لنز

    برچسب‌های مدل تصویر بالا باید مشکی و طلایی (نه زرد) بوده و لوگوی برند کاملا در وسط چاپ شده باشد. در اطراف لوگو هم، همان ‌طور که می‌بینید، باید دو عبارت «UV Protection» و «Sunglasses by Luxottica» نقش بسته باشد. هرگونه غلط املایی نشانه تقلبی‌بودن است. چاپ لوگو و دایره کنگره‌ای حاوی نوشته‌ها در خارج از مرکز را هم می‌توان گویای تقلب دانست. درضمن، یادتان باشد که برچسب ری بن اصل از نوع برچسب‌هایی است که استاتیکی روی لنز می‌چسبند، پس وجود چسب در زیر برچسب نشانه شک‌برانگیزی است. 

    جمع‌بندی

    باوجود راهکارهایی که مطرح کردیم، برای تشخیص عینک‌های آفتابی تقلبی باید چشم تیزبینی داشته باشید و از هیچ جزئیاتی به‌سادگی نگذرید. عینک‌های آفتابی تقلبی معمولا ارزان‌ترند و گاهی از روی قیمت زیادی خوب‌شان هم می‌توان بوهایی برد. یادتان باشد که زدن عینک‌های آفتای تقلبی و بی‌کیفیت اصلا راهکار قابل‌اطمینانی برای محافظت از چشم‌ها نیست. عینک‌های آفتابی تقلبی ممکن است از محافظت کافی در برابر UV و استانداردهای لازم برخوردار نبوده و به جای نقش محافظتی حتی آسیب‌زننده واقع شوند.

    خلاصه که امیدواریم از وقتی که با ما صرف کردید، پشیمان نباشید. اگر راهکار دیگری هم برای تشخیص عینک ری بن تقلبی بلدید، حتما با ما در میان بگذارید.

    مشاهده جدیدترین مدل‌های عینک ری بن

    [see_also]1494[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید