۴ نکته برای خرید زرشک مرغوب که حتما باید بدانید

۴ نکته برای خرید زرشک مرغوب که حتما باید بدانید
راهنمای مطالعه

    زرشک‌پلو با مرغ در کنار عطر زعفران روی برنج؛ تصویر دلربایی برای عاشقان غذاست. زرشک در آشپزی ایرانی جایگاه مهمی دارد. این ماده ترش، خوش‌رنگ و البته خوشمزه با مواد مرغوبی چون زعفران هم‌نشین و معاشر است و از چهره‌های مهم سفره ایرانی به‌شمار می‌رود. پس برای خریدش باید نکاتی را بدانید. خرید زرشک مرغوب چه نکته‌هایی دارد؟ در این مطلب برایتان گفته‌ایم.

    زرشک مرغوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

    خرید زرشک مرغوب

    ترفندهای شناخت و تشخیص زرشک خوب چندان سخت نیست. باکمی دقت می‌توانید زرشکی خوب و درجه‌یک بخرید. تقلب و کلاهبرداری همیشه در همه‌جا هست و متأسفانه در زمینه زرشک هم این موضوع دیده می‌شود. پس به نکات تشخیص زرشک مرغوب دقت کنید و بعد ببینید که تقلب‌های رایج در این زمینه چیست.

    ۱. زرشک خوب چه رنگ و ظاهری دارد؟

    زرشک خوب به رنگ قرمز روشن است. زرشک تیره زرشک تازه‌ای نیست و باید در انتخاب آن کمی بیشتر دقت کنید. اگر زرشکی تیره باشد یعنی به‌اندازه کافی مرغوب نیست یا به‌درستی از آن نگهداری نشده است. البته روشن‌بودن بیش از حد زرشک هم اصلا خوب نیست. چرا؟ چون یعنی محصول زودتر از موعد برداشت شده و کاملا نرسیده است.

    زرشک‌های تازه توپُر و تپل هستند. منظور از تپل چیست؟ یعنی برجسته‌اند و حالت چروک و مچاله پیدا نکرده‌اند. پس تازگی زرشک از روی قرمزی و توپربودن آن مشخص می‌شود.

    زرشک تازه و مرغوب مرطوب است و کمی حالت له‌شدگی دارد. البته این ویژگی با تپل و توپُربودن زرشک تازه تناقضی ندارد. منظور از لهیدگی این است که تازگی و آب‌داربودن زرشک باعث می‌شود که با کمی فشار حالت لهیدگی پیدا کند.

    مرطوب‌بودن هم از ویژگی‌های مهم زرشک مرغوب است اما اگر این رطوبت هم بیش از حد باشد، دانه‌های زرشک به هم می‌چسبند و آن‌وقت امکان دارد که کپک‌زدگی پیش بیاید و کیفیت و سلامت زرشک به خطر بیفتد. تَر و مرطوب‌بودن زرشک باعث می‌شود که میکروارگانیزم‌های بیماری‌زا در میان دانه‌ها جای خوش کنند و بهداشت به خطر بیفتد.

    پرفروش‌ترین انواع زرشک را ببینید

    [related]25871[/related]

    ۲. زرشک خوب چه طعم و مزه‌ای دارد؟

    خرید زرشک مرغوب

    زرشک مانده و کهنه طعم تلخی به خود می‌گیرد و مزه خوشایندی نمی‌دهد. یکی از راه‌های تشخیص زرشک خوب از نامرغوب همین است که طعم آن را مزمزه کنید و ببینید که رگه‌هایی از تلخی در آن وجود دارد یا خیر.

    ۳. عطر زرشک خوب چگونه است؟

    یکی دیگر از نکاتی که در خرید زرشک مرغوب باید در نظر بگیرید، بو و عطر آن است. در هنگام خرید زرشک، مُشتی از آن را بردارید و بو بکشید. اگر برای استشمام بوی زرشک مجبور شوید که پَره‌های بینی را باز کنید و تلاش زیادی به‌خرج بدهید، یعنی زرشک چندان تازه نیست. عطر زرشک تازه و مرغوب سریع و بی‌دردسر به مشام می‌ٰرسد. این را یادتان نرود.

    ۴. انسجام و یک‌دستی زرشک خوب چطور است؟

    زرشک خوب، زرشکی یک‌دست است. پس اگر زرشک می‌خرید، نگاهی به کلیت ماجرا داشته باشید و اگر دیدید که رنگ دانه‌ها با هم فرق می‌کند یا مواردی از دانه‌ها پوک و آفت‌زده به نظر می‌رسند، از خرید خودداری کنید. در زرشک خوب و یک‌دستی که به شکل بهداشتی برداشت و نگهداری شده است، ساقه و برگ زرشک دیده نمی‌شود. پس علاوه بر یک‌دستی ترکیب دانه‌ها به تمیزی و پاک‌بودن زرشک از این موارد هم دقت کنید.

    تقلب در دنیای فروش زرشک چگونه است؟

    خرید زرشک مرغوب

    متأسفانه در دنیای فروش زرشک هم متقلبان حاضر هستند. از جمله کارهایی که می‌کنند هم اضافه‌کردن آب به زرشک‌هاست. با اضافه‌کردن آب با افشانه یا همان اسپری به زرشک‌ها، آنها را سنگین می‌کنند تا هم وزن‌شان بیشتر شود و هم تروتازه‌تر به نظر برسند. اما بعد از چندروز، آب اضافی تبخیر می‌شود و زرشکی خشک و کهنه به جا می‌ماند.

    یکی دیگر از کارهایی که در زمینه تقلب در بازار زرشک انجام می‌شود، اضافه‌کردن روغن به زرشک‌هاست. این کار هم وزن‌ زرشک را بالا می‌برد و آن را براق می‌کند؛ انگار که حسابی تروتازه است. اما چنین زرشکی قابلیت شست‌وشو ندارد و زود هم سیاه می‌شود.

    ترکیب‌کردن انواع زرشک مرغوب و نامرغوب با یکدیگر هم که از آن حقه‌های قدیمی کاسبان متقلب است که درباره انواع محصولات به کار گرفته می‌شود. پس دقت کنید که دانه‌های زرشک یک‌دست باشند. اگر دیدید که کیفیت رنگ و اندازه در زرشک‌های پیشِ روی‌تان به یک‌اندازه نیست، قید خرید آن را بزنید.

    پیشنهاد ویژه خرید زرشک و زعفران را ببینید

    در آخر

    دیگر یاد گرفتید که برای خرید زرشک مرغوب به چه عناصر و عواملی دقت کنید. زرشک ترش و خوشمزه می‌تواند غذاهای‌تان را خوش‌طعم‌تر و البته مواد مقوی زیادی هم به بدن‌تان وارد کند. زرشک سرشار از ویتامین و آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند مقاومت بدن را در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها بالا ببرد. اگر می‌خواهید از خواص مختلف زرشک استفاده کنید، باید با انتخاب و خرید زرشک مرغوب و راه‌دادن آن به برنامه غذایی‌تان از حضور این ماده خوشمزه و مقوی بر سرسفره‌تان استقبال کنید. در خرید زرشک مرغوب فوت‌وفن دیگری هم هست که در این مقاله گفته نشده است؟ چیزی می‌دانید که به ما هم یاد بدهید؟ منتظرتان هستیم.  لینک خرید انواع زرشک و زعفران از دیجی‌کالا [see_also]19382[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید