هر آنچه که درباره انتخاب صرافی ارز دیجیتال باید بدانید

هر آنچه که درباره انتخاب صرافی ارز دیجیتال باید بدانید
راهنمای مطالعه

    مهم‌ترین قدم پیش از ورود به بازار رمزارز آشنایی با انواع صرافی ارز دیجیتال و درک تفاوت‌های آنهاست. در این مطلب شما را با انواع صرافی‌های رمزارز و نکات مهم در انتخاب آنها آشنا می‌کنیم.

    انواع صرافی ارز دیجیتال

    قبل از ورود به دنیای رمزارز باید موارد مختلفی را در نظر داشته باشید که قبلا در راهنمای خرید و فروش ارز دیجیتال برایتان گفتیم. یکی از این موارد انتخاب صرافی ارز دیجیتال یا اکسچنج (Exchange) مناسب است.

    صرافی ارز دیجیتال پلتفرمی در قالب سایت یا اپلیکیشن است که به کاربران اجازه می‌دهد رمزارزهای خود را به دیگر ارزهای دیجیتال یا به پول ملی مثل دلار و یورو تبدیل کنند.

    صرافی‌ها بخش مهمی از بازار رمزارز را تشکیل می‌دهند. برخلاف صرافی‌های سنتی که تنها امکان تبدیل ارز را به شما می‌دهند، در صرافی‌های ارز دیجیتال نه تنها تنوع مبادلات بسیار گسترده است بلکه می‌توانید سرمایه‌گذاری هم انجام دهید. به طور کلی در حوزه رمزارزها دو نوع کُلی از صرافی‌ها را می‌توان یافت:

    • صرافی رمزارز متمرکز
    • صرافی رمزارز غیرمتمرکز

    صرافی رمزارز متمرکز (CEX)

    صرافی رمزارز متمرکز

    صرافی‌ متمرکز (Centralized Exchange) را می‌توان همان کارگزار سنتی (broker) در نظر گرفت که به عنوان واسطه بین شما و طرف معامله کار می‌کند.

    [bs-quote quote="صرافی‌های متمرکز مثل همان کارگزارهای بورس از تمامی کاربران خود، مدارکی برای احراز هویت دریافت می‌کنند." style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    این کارگزارها معمولا تمامی تراکنش‌ها، معاملات سنگین و حتی ورشکستگی سرمایه‌گذاران خود را به‌طور دائمی رصد می‌کنند.

    فعالیت‌ چنین صرافی‌هایی از طریق سرورهای متمرکز در نقطه‌ای خاص شکل می‌گیرد؛ سرورهایی که در برابر حملات سایبری به شدت آسیب‌پذیر هستند.

    سابقه حملات هکری به این صرافی‌ها وجود دارد و چنین حملاتی باعث قطع سرویس دهی و سرقت‌های هنگفت شده‌‌‌اند.

    برخی از صرافی‌های برجسته متمرکز عبارت‌اند از:

    • کوین‌بیس (Coin Base)
    • بایننس (Binance)
    • جی‌دکس (GDAX)
    • کراکن (Kraken)
    • جمینای (Gemini)

    [related]35161[/related]

    صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)

    فعالیت و شیوه کارکرد صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز (DEX) سیستمی مشابه با شبکه بیت‌کوین دارد. در این صرافی‌ها هیچ نقطه کنترل متمرکزی برای تراکنش‌ها موجود نیست. در واقع، این نوع از صرافی‌های ارز دیجیتال از سوی شبکه‌ای از رایانه‌های شخصی کنترل می‌شوند که در سرتاسر جهان در حال فعالیت هستند.

    [bs-quote quote="صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز نسبت به نوع متمرکز از امنیت بیشتری برخوردارند.

    " style="style-13" align="right"][/bs-quote]

    چنین سیستمی موجب می‌شود که حتی اگر رایانه‌ای در شبکه از کار بایستد یا به آن حمله شود، به دیگر نقاط شبکه آسیبی وارد نشود. بنابراین تمامیت شبکه به‌راحتی و بدون هیچ دردسری حفظ می‌شود و اختلالی به آن وارد نمی‌شود.

    غیرمتمرکز‌بودن این شبکه‌ها مزیت دیگری هم دارد که عدم کنترل هیچ فرد یا سازمان خاصی روی این شبکه‌ها است. در عوض گروه‌هایی از اشخاص با انتخاب خود در توافقات و اجماع‌های شبکه، برای قانون‌گذاری تصمیم‌گیری می‌کنند.

    برای همین است که کاربران شبکه و صرافی‌های غیرمتمرکز نیازی به احراز هویت و ارائه مدارک هویتی خود نخواهند داشت.

    با تمامی این اوصاف، صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز ایراداتی هم دارند. برای نمونه، این صرافی‌ها امکان خرید رمزارز به‌صورت مستقیم با ارزهای واقعی مانند دلار و یورو را به کاربران نمی‌دهند. همین می‌تواند از جذابیت صرافی‌های غیرمتمرکز برای کاربران کم کند.

    [bs-quote quote="صرافی غیرمتمرکز امکان خرید با ارزهای دولتی مثل دلار و یورو را ندارد" style="style-13" align="left"][/bs-quote]

    علاوه بر این، کاربران صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز همواره باید اطلاعات حساب کاربری خود مانند نام کاربری و رمز عبور را به‌خاطر بسپارند.

    در غیر این صورت دارائی‌هایشان از دسترس آنها خارج خواهد شد و دیگر قابل بازیابی نخواهد بود.

    این مشکل در هیچ‌یک از صرافی‌های متمرکز وجود ندارد. عده بسیار زیادی از افراد طی این سال‌ها میلیون‌ها دلار بابت فراموش کردن اطلاعات کاربری‌شان از دسته داده‌اند.

    برخی از صرافی‌های مشهور غیرمتمرکز عبارت‌اند از:

    نکات مهم در انتخاب صرافی ارز دیجیتال چیست؟

    انواع صرافی ارز دیجیتال

    در این بخش به ۵ ویژگی مهم برای انتخاب صرافی اشاره خواهیم کرد و شما می‌توانید با در نظرگرفتن اهداف خود برای ورود به دنیای رمزارزها و با توجه به شرایط، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

    انتخاب صرافی بدون در نظرگرفتن نکاتی که به آنها اشاره خواهیم کرد و به صورتی سرسری می‌تواند عواقب بسیار سنگینی را به‌همراه داشته باشد. سرمایه‌گذاری بدون کسب سود تا از بین‌رفتن بخشی یا تمام سرمایه افراد از جمله این عواقب است.

    ۱. امنیت

    امنیت صرافی مهم‌ترین عاملی است که باید در انتخاب در نظر بگیرید. سرمایه‌گذاران باید پیش از هراقدامی از وجود سیستم احراز هویت دومرحله‌ای صرافی مطمئن شوند.

    در سیستم‌های احراز هویت دو‌مرحله‌ای، کاربر برای ورود به صرافی، یک‌بار نام کاربری و رمز عبور خود را وارد سامانه می‌کند و بعد به‌محض ورود او از راه ایمیل یا پیامک، تأییدیه هویتی دیگری برایش فرستاده می‌شود.

    این سیستم به امنیت حساب کاربران کمک شایانی می‌کند و خطر حملات هکرها به حساب‌های کاربری را در حدود ۹۵درصد کاهش می‌دهد؛ بنابراین سرمایه‌های مجازی افراد در صندوقی با ضریب امنیت بسیار بالا و حفاظت‌شده قرار خواهد گرفت.

    فارغ از بحث احراز هویت دومرحله‌ای، نبود سابقه حملات سایبری به صرافی و داشتن سابقه مثبت در زمینه حفاظت از اطلاعات کاربران هم از نکات مهم دیگری است که باید به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

    ۲. کارمزد تراکنش‌ها

    در بازار رمزارزها حتما به هزینه و کارمزد تراکنش‌ها دقت کنید چرا که میزان کارمزد دریافتی در صرافی‌های مختلف بسیار با هم تفاوت دارد.

    بیشتر افراد تازه وارد به سیستم با توجه به سرمایه اولیه‌شان نسبت به کارمزد تراکنش‌ها توجه ویژه‌ای دارند و ترجیح می‌دهند صرافی‌‌ با کارمزد کمتر را انتخاب کند. 

    ۳. سهولت در استفاده

    صرافی مطلوب و قابل‌اعتماد باید رابط کاربری ساده و کاربرپسندی داشته باشد تا به افراد تازه‌وارد، امکان یادگیری و تسلط به اوضاع را بدهد. در یک کلام، کارکردن با بستر و پلتفرم صرافی باید ساده و قابل‌فهم باشد.

    به‌طور معمول، صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز رابط کاربری ساده‌تر و همچنین روش‌های معاملاتی آسان‌تری را نسبت به انواع غیرمتمرکز و بسترهای معاملاتی P2P ارائه می‌دهند.

    فرقی نمی‌کند که تازه‌واردی با دانش سطحی هستید یا یک حرفه‌ای تمام‌عیار؛ در هر حال، همواره سادگی در رابط کاربری می‌تواند به افزایش حجم معاملاتتان و موفقیت در آنها کمک کند. 

    ۴. پشتیبانی از ارز دیجیتال

    برای موفقیت در دنیای سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها باید بدانید که به‌سراغ کدام گزینه‌ها بروید. کدام رمزارزها برای سرمایه‌گذاری‌تان مناسب‌تر هستند؟ این انتخاب می‌تواند در دراز‌مدت تأثیرات چشمگیری در موفقیت یا شکستتان داشته باشد؛ بنابراین پس از انتخاب رمزارز مورد نظرتان، باید ببینید که کدام صرافی‌ها از آن پشتیبانی و خریدوفروشش را پیگیری می‌کنند.

    ۵. روش‌های پرداخت

    برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال تنها از درگاه پرداخت پی‌پال (paypal) برای نقل‌وانتقالات مالی خود پشتیبانی می‌کنند. این در حالی است که صرافی‌های دیگری وجود دارند که انعطاف بیشتری به‌خرج داده‌ و گزینه‌های دیگری هم پیش روی کاربران قرار می‌دهند. چه گزینه‌هایی؟ پشتیبانی از:

    • کارت‌های اعتباری
    • کارت‌های هدیه
    • حساب‌های بانکی
    • انتقالات مستقیم بانکی
    • و... 

    این‌ها روش‌های پرداختی هستند که با توجه به اولویت‌ها و شرایط کاربران می‌توانند در انتخاب صرافی‌های ارز دیجیتال تأثیر بگذارند.

    سخن آخر درباره صرافی‌های ارز دیجیتال

    صرافی های ارز دیجیتال قبل از ورود به دنیای رمزارز باید موارد مختلفی را در نظر داشته باشید که قبلا در راهنمای خرید و فروش ارز دیجیتال برایتان گفتیم. یکی از این موارد انتخاب صرافی مناسب است. صرافی‌های متعددی در زمینه ارز دیجیتال فعالیت دارند و هر کدام قابلیت‌ها و امکانات خاص خود را ارائه می‌کنند. در میان انبوه صرافی‌ها، موارد معروف و سرشناس سعی می‌کنند با ارائه ابزارها و خدمات ویژه رضایت کاربران و در نتیجه سوددهی آنها را افزایش دهند. صرافی‌های کمتر شناخته‌شده هم تلاش می‌کنند که با دریافت کارمزدهای کمتر، نظر کاربران را به سمت خود جلب کنند. برای همین است که با کمی جست‌وجو می‌توانید به صرافی‌هایی برسید که کارمزد و هزینه تراکنش‌ها را بسیار اندک در نظر می‌گیرند. در کنار توجه به امنیت و کارمزد کمتر باید از مواردی مثل سهولت در استفاده، پشتیبانی از انواع رمزارزها و خدمات‌دهی به کاربران ایرانی هم غافل نشوید. [see_also]36327[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید