مقایسه تارا اتوماتیک با دنا پلاس توربو

مقایسه تارا اتوماتیک با دنا پلاس توربو
راهنمای مطالعه

    در این مطلب به مقایسه تارا اتوماتیک با دنا پلاس توربو به‌عنوان دو سدان نسبتا پرطرفدار ایران خودرو می‌پردازیم تا ببینیم در رنج قیمت ۵۰۰ میلیون تومان کدامیک ارزش خرید بالاتری دارد.

    دنا پلاس توربو به عنوان یکی از بهترین ماشین‌های ایرانی در نبود رقبای خارجی موفق شد بازار سدان‌های خانوادگی نسبتا اسپرت در ایران را قبضه کرده و مشتریان زیادی اطراف خود جمع کند.

    در سمت دیگر تارا نیز ابتدا در مدل دنده‌ای عرضه شد و تا حدی مورد استقبال قرار گرفت اما به‌تدریج قرار است نسخه اتوماتیک آن نیز به طور گسترده در دسترس مشتریان گذاشته شود. پیش از این معایب تارا اتوماتیک و دستی و همچنین مزایا خودرو تارا را توضیح داده بودیم.

    بنابراین حالا در رنج قیمت ۵۰۰ میلیون تومان دو رقیب نسبتاً قدر از تولیدات ایران خودرو عرض‌اندام می‌کنند و ما با مقایسه تارا اتوماتیک با دنا پلاس توربو به شما در انتخاب مدل مناسب کمک می‌کنیم. در این مقاله ما به سراغ نسخه‌های اتوماتیک این دو سدان داخلی رفته‌ایم. همچنین این خودرو را در مطالب مقایسه تارا با سورن پلاس و مقایسه تارا اتوماتیک و جک J4  با رقبای اصلی آن مقایسه کرده‌ایم.

    مقایسه طراحی تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو

    در ابتدای مقایسه تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو نگاهی به شاخصه‌های ظاهری و فضای داخلی این دو ماشین ایرانی می‌اندازیم.

    دنا پلاس توربو نان ظاهر جوان‌پسند و تقریباً اسپرت خود را می‌خورد اما تارا به‌ویژه در بخش نمای جلو و عقب خیلی مورد استقبال و پسند افراد مختلف قرار نگرفته؛ خصوصاً طراحی زمخت چراغ‌های جلو و عدم ظرافت چراغ‌های پیوسته عقب و کمبودهای دیگر نظیر طرح سپرها و... باعث شده تا ظاهر تارا با انتقادهای تقریباً بیشتری روبرو باشد.

    ption id="" align="alignnone" width="850"]مقایسه دنا پلاس توربو و تارا اتوماتیک دنا پلاس توربو

    با این حال رفته‌رفته استایل تارا نیز در چشم عموم جامعه زیباتر شده و ناهماهنگی‌های آن کمتر به چشم می‌آید؛ بنابراین بسته به سلیقه هر فرد، می‌توان این دو خودرو را نسبتاً زیبا دانست. هرچند باید تاکید کرد در مقایسه با محصولات روز دنیا و حتی خودروهای چینی مدرن، کمبودهای زیادی در طراحی هر دو محصول مشاهده می‌شود.

    مقایسه تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو تارا اتوماتیک

    در مورد فضای داخلی دنا پلاس جنبه‌های جذاب‌تری ارائه می‌دهد و بیشتر می‌تواند موردپسند مشتریان قرار گیرد. هرچند که باز هم باید تاکید کنیم فضای درونی هر دو محصول ایران خودرو در قیاس با تولیدات هم سطح خارجی چندان چنگی به دل نمی‌زند و ظاهری قدیمی را ارائه می‌دهد.

    داخل دنا پلاس اتومات

    در مقایسه تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو از نظر ظرفیت کابین هر دو محیطی نسبتا جادار را تدارک دیده‌اند و پنج سرنشین بزرگسال با قد متوسط به‌راحتی می‌توانند از کابین این خودروها استفاده کنند.

    صندوق عقب دنا پلاس و تارا نیز جزو بزرگترین‌ها در نوع خود هستند اما تارا اتوماتیک با ارائه فضایی معادل ۶۴۰ لیتر در بخش عقب خود فضای بیشتری نسبت به صندوق ۵۰۰ لیتری دنا پلاس توربو در دسترس قرار می‌دهد.

    داخل تارا اتوماتیک

    مقایسه فنی تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو

    در ادامه مقایسه تارا و دنا پلاس به سنجش فنی این دو محصول ایرانی رسیدیم. دنا پلاس توربو که در فهرست ماشین اتومات ارزان هم قرار دارد، موتور توربو شارژ ۱.۷ لیتری EF7 TC را با یک گیربکس شش سرعته ساخت شرکت دائی چین همراه کرده تا توانی معادل ۱۵۵ اسب بخار به‌اضافه ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌های جلو خود برساند.

    موتور دنا پلاس توربو

    اما در طرف دیگر تارا اتوماتیک از موتور TU5 پلاس یا همان نسخه به‌روز شده موتور پژو ۲۰۶ استفاده می‌کند. این پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی حدود ۱۱۳ اسب بخار قدرت به‌اضافه ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس شش دنده اتوماتیک به محور جلو خود انتقال می‌دهد.

    موتور تارا

    در بحث شتاب صفر تا صد دنا پلاس توربو به دلیل موتور بسیار قدرتمندتر می‌تواند هیجان بیشتری را در ذهن و روح کاربران خود تزریق کند؛ به‌نحوی‌که شتاب صفر تا صد آن به طور رسمی حدود ۱۰.۵ ثانیه اعلام شده و این در حالی است که شتاب صفر تا ۱۰۰ تارا اتوماتیک نزدیک به ۱۳ ثانیه است. بنابراین از نظر فنی برد با دنا پلاس توربو است.

    [related]55584[/related]

    اما نکته حائز اهمیت در این بین استهلاک بالاتر موتورهای توربو شارژ خواهد بود که در طول زمان می‌تواند مشکلات و هزینه‌های بیشتری برای مالک دنا پلاس توربو به همراه بیاورد.

    این در حالی است که بسیاری از مشتریان و به‌ویژه خانواده‌ها، خیلی به دنبال محصولات پرقدرت نیستند و یک خودروی نسبتاً کم استهلاک را برای چند سال استفاده ترجیح می‌دهند.

    دنا پلاس توربو از لحاظ قوای فنی و شتاب‌گیری برتر از تارا است اما استهلاک موتور آن بیشتر است.

    مقایسه تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک

    اما در بحث هندلینگ باید اذعان کرد که به دلیل پلتفرم جدیدتر تارا اتوماتیک (مشترک با پژو ۳۰۱)، شاهد تعادل و پایداری بهتری در عبور از مسیرهای مختلف از این خودرو هستیم.

    خصوصاً به دلیل مجهز بودن آن به سیستم کنترل کشش و پایداری، اطمینان خاطر بیشتری برای راننده تارا اتوماتیک به‌ویژه در عبور از مسیرهای لغزنده و منحنی شکل ایجاد خواهد شد.

    کیفیت سواری هر دو خودرو نسبتاً رضایت‌بخش است و سیستم تعلیق آنها می‌تواند تا حد امکان از ورود کوبش‌های شدید به درون کابین جلوگیری کند.

    سیستم تعلیق تارا کمی رضایت‌بخش‌تر عمل می‌کند و سواری نرم‌تری ارائه می‌دهد.

    تارا ایران خودرو

    سیستم­های ترمز هر دو محصول ایران خودرو نیز عملکرد قابل قبولی دارند. خصوصاً که ترمزهای عقب نیز دیسکی بوده و در نتیجه قدرت کافی برای بازداشتن این خودروها از حرکت در سرعت‌های بالا را ارائه می‌دهند. ناگفته نماند که احتمال بروز کم فرمانی با دنا پلاس توربو در سرعت‌های بالا بیشتر از تارا اتوماتیک به نظر می‌رسد. مطالعه جدول زیر کلیه مشخصات فنی تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو شارژ اتومات را به شما ارائه خواهد داد.

    نوع خودرودنا پلاس توربو اتوماتتارا اتوماتیک
    موتورچهار سیلندر توربو- ۱.۷ لیتری- ۱۶ سوپاپچهار سیلندر تنفس طبیعی – ۱.۶ لیتری- ۱۶ سوپاپ
    توان خروجی۱۵۰ اسب بخار – ۲۱۵ نیوتن متر۱۱۳ اسب بخار – ۱۴۴ نیوتن متر
    گیربکساتوماتیک شش سرعتهاتوماتیک AT شش سرعته
    شتاب 0-100۱۰.۵ ثانیه۱۳ ثانیه
    مصرف سوخت ترکیبی (L/100KM)۸.۱۲۷.۲۹
    حداکثر سرعت (KM/H)۲۰۵۱۹۰
    وزن (کیلوگرم)۱۴۰۰۱۲۶۸

     

    مقایسه امکانات تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو 

    در بحث آپشن‌های رفاهی دنا پلاس به دلیل برخورداری از صندلی‌های جلو با تنظیم برقی، آینه‌های جانبی تاشونده برقی و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک برتری نسبی در برابر آپشن‌های تارا اتوماتیک دارد.

    اما در طرف دیگر تجهیزات ایمنی تارا اتوماتیک به دلیل وجود سیستم‌­های کنترل توقف در سربالایی و کنترل کشش و پایداری نسبت به دنا پلاس بهتر بوده و در این بخش عملکرد مطلوب‌تری نسبت به حریف دارد. در ادامه به‌صورت جداگانه آپشن‌های هر دو خودرو به اطلاع شما رسیده است.

    امکانات دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک

    سیستم کروز کنترل، سنسور پارک عقب، سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD، دی لایت، مه شکن، فرمان برقی دوحالته حساس به سرعت با دکمه‌های کنترل و روکش چرم، سیستم صوتی با شش اسپیکر، صفحه‌نمایش ۷ اینچی لمسی، دوربین دید عقب، بلوتوث، پورت USB، چهار عدد ایربگ جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی راننده و سرنشین با تنظیم برقی هشت حالته، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، سانروف و... .

    آپشن های دنا پلاس

    امکانات تارا اتوماتیک

    ترمزهای دیسکی با سیستم ضد قفل ABS و EBD، ترمز کمکی، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل پایداری و کنترل کشش، دو کیسه هواي جلو، فرمان برقي با كليدهاي كنترل، تهویه مطبوع برقی، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر و ۴ اسپیکر، میرورلینک، تنظیم ارتفاع برقي نور جلو، چراغ روز یا دی لایت، چراغ بدرقه، آینه‌های جانبي برقي راهنما دار، شيشه راننده مجهز به آنتي ترپ، ايزوفيكس، سنسور دنده عقب، صندلي راننده شش حركته دستي، صندلي سرنشين جلو چهار حركته دستي، صندلی‌های عقب تاشو، هشدار فشار باد تايرها (TPMS)، كروز كنترل، نشانگر تعويض دنده (GSI)، باز شدن درب صندوق عقب با ریموت و... .

    تارا اتومات بخریم یا دنا پلاس توربو اتومات؟

    دنا پلاس همانطور که در مقایسه تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو  گفتیم هر دو خودرو با استقبال مناسبی در بازار مواجه شده‌اند. البته تارا اتوماتیک در ابتدای مسیر است اما به نظر نمی‌رسد که مشکل خاصی بر سر راه این محصول در بازار کشور خصوصا در نبود رقبای مطرح خارجی ایجاد شود. اگر مواردی مثل طراحی ظاهری جذاب‌تر، توان فنی و شتاب بالاتر، لوازم بدنه فراوان‌تر، بازار خرید و فروش پررونق‌تر (البته فعلاً)، طراحی داخلی زیباتر و امکانات رفاهی بیشتر، جزو معیارهای اصلی شما در خرید یک سدان داخلی اتومات هستند، مسلماً دنا پلاس توربو اتوماتیک گزینه مناسبی خواهد بود. اما در طرف دیگر اگر از ظاهر نسبتاً تکراری دنا پلاس خسته شده‌اید و محصولی متفاوت می‌خواهید که از لحاظ فنی استهلاک کمتری به جیب شما تحمیل کند، هندلینگ بهتری ارائه دهد، صندوق عقب بزرگ‌تری داشته باشد و به دلیل بهره‌مندی از پلتفرم و تجهیزات ایمنی جدیدتر امنیت بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورد، تارا اتوماتیک انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. [see_also]41063[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید