مقایسه تارا اتوماتیک و جک J4 ؛ کدام خودرو ارزش خرید کمتری دارد؟

مقایسه تارا اتوماتیک و جک J4 ؛ کدام خودرو ارزش خرید کمتری دارد؟
راهنمای مطالعه

    تارا اتوماتیک و جک جی ۴ جزو سدان‌های جمع‌وجور موجود در ایران به حساب می‌آیند و به دلیل نزدیکی بازه قیمتی، این روزها به رقبایی جدی‌تر برای همدیگر تبدیل شده‌اند. در این مطلب به مقایسه تارا اتوماتیک با جک J4  پرداخته‌ایم تا ببینیم ارزش خرید کدام محصول بالاتر است؟

    در شرایط فعلی اگر بخواهیم یک سدان جمع‌وجور خانوادگی بخریم، محصولاتی مثل تارا اتوماتیک و جک J4 کرمان موتور جزو معدود انتخاب‌های ما به‌ویژه در دسته خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، خواهند بود.

    تارا اتومات

    تارا اتوماتیک یکی از جدیدترین تولیدات ملی ایران خودرو به حساب می‌آید که البته در اصل نسخه فیس‌لیفت پژو ۳۰۱ بوده و با موتور TU5 پلاس به دست مشتریان ایرانی رسیده است. این خودرو از سال ۱۴۰۰ به‌تدریج وارد بازار شده و با توجه به ویژگی‌های مثبتی که داشته است، در نبود حریفان قدر خارجی توانسته جایگاه خود را در بازار ایران کمابیش محکم کند. پیش از این شما را با مزایا تارا اتومات و معایب تارا آشنا کرده بودیم. این خودرو را قبلا در مطالب مقایسه تارا اتوماتیک با دنا پلاس توربو و مقایسه تارا اتوماتیک با دنا پلاس توربو با رقبای اصلی آن مقایسه کرده‌ایم.

    ption id="attachment_48827" align="aligncenter" width="840"]تارا ایران خودرو مقایسه تارا اتوماتیک با جک J4

    جک J4

    در سوی دیگر جک جی ۴ یک محصول نسبتا قدیمی‌تر حاضر در بازار ایران است که البته در دو سه سال اول عرضه به صورت نسبتا نامنظم و تا حدودی کم شمار در ایران به فروش رسید؛ اما ظاهرا شرکت کرمان موتور تصمیم دارد نه‌تنها میزان فروش این خودرو را افزایش دهد، بلکه از پلتفرم و بدنه آن جهت تولید اولین سدان بومی خود نیز استفاده کند. بنابراین احتمالا در آینده از جک جی۴ و همچنین محصولات مشتق شده از آن بیشتر خواهیم شنید.

    جک جی4

    مسلما برای بسیاری از مشتریان که بودجه‌ای در رنج قیمتی این دو خودرو دارند، چنین سوالی پیش می‌آید که تارا اتوماتیک بخریم یا جک J4 ؟ برای پاسخ به این سوال لازم است که تارا اتوماتیک و جک J4 از جنبه‌های مختلف مورد بررسی کامل قرار بگیرند تا سپس بتوان در مورد ارزش خرید هرکدام نتیجه‌گیری کرد.

    ما مقایسه تارا اتوماتیک و جک J4 را از جنبه‌های مختلف انجام داده‌ایم تا مشتری بتواند بر حسب نیاز خود یکی از این دو را برای خرید انتخاب کند. پس اگر می‌خواهید بدانید باید جک جی۴ بخرید یا تارا اتوماتیک، بهتر است ادامه مطلب را از دست ندهید.

    [related]48647[/related]

    مقایسه تارا اتوماتیک و جک J4 از نظر ظاهری

    قطعا مقایسه تارا اتوماتیک با جک جی ۴ از نظر طراحی تا حد زیادی بستگی به سلیقه فرد خریدار دارد که بیشتر طرفدار چه سبکی از طراحی باشد و کدام خودرو را محصول زیباتر بداند. اما از آنجا که جک جی ۴ استایلی نسبتا ساده‌تر را در معرض دید می‌گذارد، به نظر می‌رسد تارا اتوماتیک بتواند در این بین طرفداران بیشتری پیدا کند.

    تارا اتومات

    البته که عدم تناسب طرح چراغ‌های تارا با استایل بدنه این خودرو مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفته، اما با توجه به استایل جوان‌پسندتر، فرم بدنه خوش‌تراش‌تر و چهره قاطعانه‌تر، تارا اتوماتیک احتمالا می‌تواند بیشتر مشتریان را با خود همراه کند و در مقایسه با جک جی۴، به عنوان محصول جذاب‌تر از لحاظ فرم و طراحی بدنه شناخته شود.

    با این حال شاید برخی مشتریان وجود داشته باشند که نمای ساده اما هماهنگ‌تر بدنه جک جی ۴ را به تارا اتوماتیک ترجیح بدهند و آن را محصولی زیبا و دلنشین‌تر بدانند. پس در مجموع مقایسه تارا اتوماتیک با جک J4 از نظر طراحی به احتمال زیاد به نفع محصول ایران خودرو تمام خواهد شد.

    مقایسه کابین تارا اتوماتیک و جک جی ۴

    احتمالا اکثر خریداران با ما موافق هستند که مقایسه جک جی 4 با تارا اتوماتیک از نظر فرم کابین، به نفع محصول کرمان موتور به پایان خواهد رسید. زیرا طراحی داخل کابین تارا به‌ویژه طرح داشبورد این خودرو نه‌تنها جذابیت زیادی ندارد، بلکه به صورتی کاملا ساده و با استفاده از طرح‌های پیش‌پاافتاده ترسیم شده تا با حداقل هزینه یک داشبورد برای این خودرو اقتصادی به تولید برسد.

    به‌ویژه فرم قسمت میانی داشبورد تارا و همچنین نحوه چینش کلیدهای کنترل روی آن، نه از لحاظ ارگونومی و نه از نظر زیبایی خیلی جذاب و دلنشین به نظر نمی‌رسد.

    داخل تارا اتومات

    این در حالی است که داشبورد جک جی ۴ که رگه‌هایی از طراحی هیوندای اکسنت نیز در آن دیده می‌شود، فرمی متعادل‌تر دارد و انحناهای به کار رفته در آن زیبایی متقاعدکننده‌تری به نمایش می‌گذارند. ضمن آنکه ارگونومی داشبورد جک J4 نسبت به محصول ایران خودرو بهتر است و کار با آن برای راننده راحت‌تر به نظر می‌رسد.

    داخل جک j4

    مقایسه فضای کابین

    یکی از شاخص‌های مهم برای کاربردهای خانوادگی از یک خودرو، میزان فضای پا در قسمت ردیف دوم صندلی‌هاست. تارا از این نظر به دلیل فاصله محوری بزرگتر نسبت به حریف، عملکرد بسیار بهتری داشته و فضای کاملا وسیع در اختیار سرنشینان حاضر در صندلی‌های ردیف عقب خود قرار می‌دهد. به نحوی افراد قدبلند مشکل چندانی در ردیف عقب تارا نخواهند داشت.

    البته وضعیت جک جی ۴ هم از این نظر چندان بد نیست و سرنشینان با قد متوسط می‌توانند با حداقل محدودیت در قسمت پشت جک j4 حضور پیدا کنند. اما به هر حال فضای ردیف عقب این خودرو به دلیل فاصله محوری کوچک‌تر، نسبت به محصول ایران خودرو محدودیت بیشتری برای سرنشین ایجاد می‌کند.

    [related]55515[/related]

    ظرفیت صندوق عقب

    با نگاه به ظرفیت صندوق عقب این خودروها متوجه می‌شوید که هر دو جزو بهترین گزینه‌ها در سگمنت خود به حساب می‌آیند؛ زیرا جک جی ۴ حدود ۵۵۰ لیتر ظرفیت صندوق عقب دارد و تارا نیز فضایی معادل ۶۴۰ لیتر را به این قسمت اختصاص داده است.

    بنابراین هر دو محصول دارای صندوق عقب بسیار بزرگ هستند اما واضح است که باز هم صندوق تارا فضای جادارتری برای شما به ارمغان خواهد آورد. درمجموع می‌توان گفت که گزینه بهتری به‌ویژه برای مسافرت و استفاده‌های خانوادگی محسوب می‌شود.

    مقایسه فنی تارا اتوماتیک و جک جی ۴

    مقایسه فنی تارا اتومات با جک J4 کرمان موتور این موضوع را روشن می‌کند که وضعیت فنی این دو خودرو فاصله چندانی از همدیگر ندارد. محصول ایران خودرو از موتور ۱.۶ لیتری تیو ۵ پلاس به قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر به همراه گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته استفاده می‌کند. جک j4 هم به واسطه موتور ۱.۵ لیتری خود قدرتی به میزان ۱۰۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۶ نیوتن متر را از طریق یک گیربکس اتوماتیک سی وی تی به طرف چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

    گرچه به دلیل توان موتور کمتر و همچنین استفاده از گیربکس اتوماتیک CVT، شاید در ابتدا این‌طور به نظر برسد که شتاب تارا به میزان قابل‌توجهی نسبت به جک جی ۴ بیشتر باشد، اما وزن کمتر محصول کرمان موتور باعث شده تا جک J4 از لحاظ شتاب خیلی با تارا اتوماتیک اختلاف نداشته باشد و در کاربردهای خانوادگی نیز عملکرد قابل قبولی از خود نشان بدهد. اما به هر حال توان بیشتر موتور و همچنین استفاده از گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته AT باعث خواهد شد تا محصول ایران خودرو هیجان رانندگی بیشتری به کاربر خود هدیه دهد.

    موتور تارا

    هماهنگی گیربکس و پیشرانه در هر دو خودرو وضعیت مناسبی دارد و در مصارف شهری کمبود آزاردهنده از این نظر در آنها مشاهده نمی‌شود. اما باید گفت که انتظار از تارا از این لحاظ کمی بیشتر بود.

    سطح هندلینگ و پایداری تارا به‌ویژه هنگام دور زدن و با سیستم کنترل پایداری روشن، بسیار مطلوب و اطمینان‌بخش احساس می‌شود. البته اخیرا سامانه کنترل پایداری به جک جی ۴ نیز اضافه شده که باعث می‌شود ضعف هندلینگ نسبت به تارا تا حد زیادی برطرف شود و این سدان کوچک نیز تعادل بهتری در گذر از مسیرهای لغزنده یا منحنی شکل ارائه دهد.

    در مجموع می‌توان گفت که پایداری و چسبندگی تارا نسبت به جک جی ۴ هنگام عبور از مسیرهای خیس و مارپیچ بیشتر درک خواهد شد.

    جدول مشخصات فنی تارا اتومات و جک J4

    خودروجک J4تارا اتوماتیک
    نوع موتورچهار سیلندر تنفس طبیعیچهار سیلندر تنفس طبیعی
    حجم موتور۱.۵ لیتر۱.۶ لیتر
    حداکثر قدرت (اسب بخار)۱۰۳۱۱۳
    حداکثر گشتاور (نیوتون متر)۱۴۶۱۴۴
    گیربکسCVTشش سرعته اتوماتیک
    مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر)۶.۲۶.۸
    شتاب صفر تا صد (ثانیه)۱۳.۵۱۳
    حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)۱۸۰۱۹۰
    وزن (کیلوگرم)۱۱۱۰۱۲۶۸

     

    مقایسه آپشن جک J4 و تارا اتوماتیک

    جک جی ۴ تا پارسال از نظر آپشن حرف زیادی برای گفتن نداشت و نمی‌توانست در برابر حریفی مثل تارا اتوماتیک عرض‌اندام کند اما اخیراً شرکت کرمان موتور دست به رفع نسبی این عیب زده و امکانات جدیدی مثل سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی سامانه کنترل پایداری ترمزهای دیسکی عقب دی لایت را به لیست تجهیزات جک جی ۴ اضافه کند.

    با آمدن این دسته تجهیزات به فهرست امکانات جک جی۴ می‌توان گفت که حالا این محصول نیست تقریبا هم‌رده تارا اتوماتیک قرار می‌گیرد و از این نظر کمبود زیادی نسبت به محصول ایران خودرو ندارد. البته باز هم باید گفت که تارا اتوماتیک به دلیل بهره‌مندی از تجهیزات کاربردی‌تری مثل سانروف تنظیم برقی صندلی‌های جلو، کیسه‌های هوای جانبی، سیستم کنترل هرزگردی یا کشش برتری دزفولی خود را در مقایسه با حریف تا حدودی حفظ کرده است.

    حسگر پارک عقب، کروز کنترل، نمایشگر فشار باد تایرها، اتولایت، فرمان برقی، دو کیسه هوای جلو، آینه‌های کناری برقی با گرمکن و... به عنوان شاخص‌ترین امکانات مشترک این دو خودرو شناخته می‌شوند.

    مقایسه ایمنی

    اگرچه نمی‌توانیم به طور دقیق امنیت این دو محصول را با یکدیگر مقایسه کنیم، اما به طور کلی می‌توان گفت که هر دو خودرو نسبت به محصولات فعلی موجود در بازار ایران، جزو خودروهای تقریبا ایمن به شمار می‌روند.

    جک جی ۴ موفق شده پنج ستاره ایمنی از موسسه سی انکپ چین دریافت کند و جزو خودروهای چینی ایمن محسوب شود. در سوی دیگر تارا اتوماتیک نیز به دلیل اشتراک سازه و پلتفرم با پژو ۳۰۱ (دارای سه ستاره ایمنی از موسسه اروپایی یوروانکپ) و همچنین بهره‌مندی از امکانات ایمنی مناسب، می‌تواند جزو خودروهای ایمن بازار ایران باشد.

    تارا اتومات بخریم یا جک J4؟

    در پایان مقایسه تارا اتوماتیک با جک J4 نوبت به پاسخ این سوال می‌رسد که تارا اتومات بخریم یا جک جی ۴؟ به طور خلاصه می‌توان گفت اگر به یک سدان خانوادگی با کابین جادارتر، صندوق عقب بزرگ‌تر، لوازم یدکی دردسترس‌تر، خدمات پس از فروش گسترده‌تر، هندلینگ و چسبندگی بیشتر، امکانات متنوع‌تر و چابکی کمی بالاتر نیاز دارید، احتمالا تارا اتوماتیک می‌تواند پاسخ بهتری به نیازهای شما بدهد. ضمن آنکه گیربکس این خودرو از نوع شش سرعته اتوماتیک است که معمولا در طول زمان با استهلاک پایین‌تر و نیاز به تعمیرات کمتر در مقایسه با گیربکس‌های سی وی تی مواجه می‌شود. در طرف دیگر جک جی ۴ هم مزیت‌های خود را دارد؛ این خودرو برای خانواده‌های چهار نفره گزینه مناسبی به نظر می‌آید؛ زیرا استهلاک فنی آن نسبتا پایین است. مصرف سوخت تقریبا پایین‌تری دارد؛ هماهنگی گیربکس و پیشرانه آن مناسب به نظر می‌رسد و از لحاظ فنی می‌شود گفت که از کیفیت ساخت بالاتری نسبت به تارا اتوماتیک برخوردار است. همچنین سواری جک جی۴ کمی نرم‌تر از تارا است و صندوق عقب ۵۵۰ لیتری این خودرو نیز به‌راحتی می‌تواند پذیرایی لوازم مسافرتی یک خانواده چهار تا پنج نفره باشد. بنابراین اگر چنین معیارهایی را بیشتر مدنظر دارید، به نظر می‌رسد که خرید جک جی ۴ گزینه بهتری برای شما باشد. [see_also]55501[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید