نکات مهم برای خرید تشک نوزاد

نکات مهم برای خرید تشک نوزاد
راهنمای مطالعه

    اگر به‌تازگی صاحب فرزند شده‌اید، ممکن است به‌خوبی ندانید چه نوع تشکی مناسب نوزادتان است. مطالعه این مقاله در «درجه» می‌تواند به شما در انتخاب تشک مناسب نوزاد کمک کند.

    اهمیت تشک مناسب نوزاد

    تشک نوزاد، تشک مناسب

    نوزادان معمولا حدود ۱۷ ساعت در روز می‌خوابند، بنابراین باید گفت که یکی از مهم‌ترین لوازم مورد نیاز آنها، تشک مناسب و راحت است. خرید چنین تشکی برای والدینی که تازه بچه‌دار شده‌اند، گاهی سخت است که البته جای تعجبی هم ندارد.

    به نوزادان از همان روزهای اولیه زندگی‌شان باید به‌خوبی توجه کرد. یکی از امن‌ترین مکان‌ها برای نوزادان، خوابیدن در جایی مخصوص به خودشان است. بنابراین آنها بسیاری از ساعت‌های روزانه خود را درون گهواره یا تخت‌شان می‌گذرانند. تشک مناسب می‌تواند از بدن آنها به‌خوبی مراقبت کند.

    مهم‌تر از همه باید گفت که تشک مناسب می‌تواند ایمنی نوزاد در خواب را حفظ کرده و از خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد بکاهد.

    انواع تشک‌های نوزاد کدامند؟

    در بازار، انواع تشک‌های نوزاد – فوم، فنردار، پاکت اسپرینگ، مموری‌فوم و ارگانیک- تولید و فروخته می‌شوند. در ادامه ویژگی‌های این نوع تشک‌ها توضیح داده شده‌اند:

    تشک فوم

    تشک نوزاد، فوم

    یکی از ارزان‌ترین تشک‌های نوزاد، تشک‌های ساخته‌شده از فوم هستند. این تشک‌ها همانطور که از نامشان پیداست، با استفاده از فوم‌ها تولید شده‌اند. تشک فوم از همه تشک‌ها سبک‌تر و قابل حمل هستند. فوم‌های مورد استفاده در این تشک‌ها از انواع متفاوت پلی‌اورتان، بامبو و لاتکس است.

    فوم‌های پلی‌اورتان خیلی زود فرو می‌روند اما فوم‌ها لاتکس دوام بیشتری دارند که البته این ویژگی، آنها را گران‌تر از فوم‌های پلی‌اورتان می‌کند. ضخامت فوم‌ها هم از برندی با برند دیگر متفاوت و از ۸ تا ۱۵ سانتی‌متر متغیر است.

    [table id=337 /]

    تشک‌های ارگانیک

    تشک نوزاد، ارگانیک

    تشک‌های ارگانیک چند ویژگی عالی دارند:

    • فاقد پی‌وی‌سی (PVC) و فتالات

    بسیاری از روکش‌های تشک‌های موجود در بازار حاوی ماده شیمیایی وینیل (vinyl) هستند. این ماده موجب ضد آب شدن روکش تشک می‌شود. اما این مواد پلاستیک‌ساز مضر، از راه تنفس وارد ریه نوزادان شده یا به‌وسیله پوست حساس نوزادان جذب بدن آنها می‌شوند.

    این ماده شیمیایی می‌تواند نوزاد را در خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی، کبدی، سرطان، آسم و دیگر بیماری‌ها قرار دهد. در واقع پی‌وی‌سی، نوع خاصی از پلاستیک است که از ۴۳درصد کربن و ۵۷درصد کلر تشکیل شده است. این مواد را با استفاده از اتیلن، از نفت یا گاز استخراج می‌کنند.

    وقتی پی‌وی‌سی با مواد شیمیایی فتالات ترکیب شود، تشکیل ماده‌ای سمی می‌دهد که می‌تواند در کار غدد درون‌ریز بدن اختلال ایجاد کند.

    همچنین پی‌وی‌سی یکی از سمی‌ترین پلاستیک‌هایی است که تاکنون استفاده شده است. ترکیب کلر و نفت هم ماده سرطان‌زای شناخته‌شده‌ای است.

    بنابراین با مواد ارگانیک فاقد پی‌وی‌سی و فتالات می‌توانید نوزادتان را سالم نگهدارید.

    [related]20752[/related]

    • دارای گواهینامه‌های CertiPur و Greenguard

    تشک نوزاد، گواهینامه

    تشک‌هایی که گواهینامه CertiPur دارند، نشان می‌دهند که تشک تولیدشده فاقد فلزات سنگین، جیوه یا سرب، برم‌های ضدحریق، کاهنده ازن، کلروفلوئوروکربن و دیگر مواد شیمیایی مضر هستند.

    این گواهینامه نشان می‌دهد که تشک‌های تولیدی کاملا آزمایش شده‌اند و هیچ ماده مضر شیمیایی در تولید آنها به‌کار نرفته است.

    در ضمن گواهینامه  CertiPur نشان می‌دهد که مواد مورد استفاده در تشک نوزاد، از انسجام و ایمنی مناسبی برخوردارست. بنابراین هنگام خرید تشک ارگانیک به دنبال مشاهده این گواهینامه باشید.

    همچنین با مشاهده گواهینامه Greenguard مطمئن می‌شوید که در تولید تشک ارگانیک نوزاد از بالاترین استانداردها استفاده شده است و این محصول کاملا ارگانیک است.

    • فاقد مواد شیمیایی ضد حریق (برم‌های ضدحریق)

    وقتی صحبت از تشک‌های ضد حریق می‌شود، اصلی‌ترین ماده به‌کار رفته در این تشک‌ها، برم‌های ضد حریق است. این مواد به مرور زمان، تجزیه شده و گردهای آن در هوای خانه و اطراف تخت نوزاد منتشر می‌شوند. سپس نوزاد این هوا را دائما استنشاق می‌کند. از طرفی پوست نوزاد در معرض دائمی برم‌‌های ضد حریق است. این ماده مضر می‌تواند سیستم ایمنی بدن نوزاد را سرکوب کرده و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد. همچنین موجب تاخیر در رشد نوزاد می‌شود. بنابراین خرید تشک ارگانیک، خیال‌تان را از نبود برم‌های ضد حریق در تولید تشک نوزاد راحت می‌کند.

    [table id=338 /]

    پرفروش‌ترین انواع تشک نوزاد را ببینید

    تشک‌های فنردار، پاکت اسپرینگ و مموری فوم

    ویژگی‌های تشک‌های فنردار، پاکت اسپرینگ و مموری فوم را هم از اینجا مرور کنید.

    نکات قبل از خرید تشک نوزاد کدامند؟

    تشک نوزاد، راهنمای خرید تشک

    انواع متفاوتی از تشک با قیمت‌های متنوع در بازار وجود دارد، تا جایی‌که انتخاب را بسیار سخت می‌کند. پیش از خرید تشک نوزاد باید به تمام ویژگی‌های یک تشک خوب توجه کنید. در ادامه به این ویژگی‌ها اشاره شده است:

    ۱. انتخاب تشک سفت

    ممکن است خوابیدن روی تشک سفت به نظر راحت نیاید، اما نورسیده‌ها و نوزادان به تشکی نسبتا سفت نیاز دارند تا بتواند حالت بدن آنها را که در حال رشد هستند، به‌خوبی حفظ کند. همچنین تشک‌های نرم، باعث فرو رفتن نوزاد درون تشک شده و ممکن است خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش دهد. البته خوشبختانه این سندرم بسیار نادر است اما در هر حال لازم است تا حد امکان از خطر آن کاسته شود. برای تست میزان سفتی تشک نوزاد کافی است، هنگام خرید با دست روی تشک فشار دهید. وقتی دست‌تان را برداشتید، تشک نباید شکل دست‌تان را به خود بگیرد.

    ۲. اندازه و وزن تشک

    هنگام خرید تشک، باید گهواره یا تخت نوزاد را اندازه‌گیری کنید و تشکی دقیقا اندازه آن بخرید. نباید بین لبه‌های تخت و تشک، فاصله‌ای وجود داشته باشد که معمولا نوزادان و کودکان نوپا را به خطر می‌اندازد.

    وزن تشک نوزاد هم حدود ۳ تا ۴ کیلوگرم است. اما برخی از تشک‌ها که از جنس فوم پلی‌اورتان هستند به ۹ کیلوگرم هم می‌رسند. تشک‌های فنردار هم از ۷ تا ۱۴ کیلوگرم متغیر هستند.

    ۳. روکش مناسب تشک

    هنگام خرید تشک، توجه کنید که روکش تشک، ضخیم، ضد آب و همچنین قابل شستشو باشد. بارها پیش می‌آید که حتی به وضعیت بهداشتی نوزادتان اهمیت می‌دهید اما، تشک به ادرار یا مدفوع نوزاد آلوده می‌شود. اگر نتوانید تشک را به‌درستی تمیز و پاکیزه کنید، احتمال ابتلای نوزاد به عفونت بالا می‌رود. بنابراین روکش‌های ضد‌ آب، شستشو و تمیز کردن را آسان‌تر می‌کنند.

    ۴. قابل تنفس بودن تشک

    تشک نوزاد، تنفسی

    هنگام خرید تشک باید تشکی بخرید که قابلیت تنفس داشته باشد. بدین منظور که هوا به خوبی در آن جریان داشته باشد و نوزادتان وقتی روی آن خواب است و به‌ويژه دمر شده است، بتواند به‌راحتی نفس بکشد. کناره‌های برخی از تشک‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که هوا به‌خوبی در آنها جریان داشته باشد.

    ۵. دو رویه بودن تسک

    برخی از تشک‌های نوزاد دو رویه هستند و روی آنها علامت «2-stage» دیده می‌شود. این تشک‌ها را می‌توان متناسب با رشد کودک استفاده کرد. یک طرف آنها سفت و مناسب نوزادان کوچک است و طرف دیگر در مقایسه با اولی، کمی نرم‌تر و مناسب نوزادان نوپاست.

    ۶. تشک‌های دوستدار محیط‌زیست و ارگانیک

    این نوع تشک‌ها از مواد ارگانیک ساخته شده‌اند و ترکیبات مضر شیمیایی که سلامت نوزاد را به خطر بیندازد، ندارند. از مواد استفاده شده در تولید این تشک‌ها می‌توان به پنبه ارگانیک، پشم، الیاف نارگیل، پلیمرهای از نوع  Food-grade  (این نوع پلیمرها تمام ویژگی‌های بهداشتی برای مصرف انسانی را دارند)، فوم‌های گیاهی و لاتکس‌های طبیعی اشاره کرد.

    همچنین اگر نوزادتان به واکنش‌های حساسیتی مبتلاست، تشک‌های ارگانیک، به دلیل اینکه در تولید‌شان از مواد مضر شیمیایی استفاده نشده‌ است، بهترین انتخاب هستند.

    با استفاده از تشک‌های ارگانیک می‌توان خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را کاست. برخی از دانشمندان بر این باورند که مواد شیمیایی مضر تشک‌ها می‌توانند نوزادان را در خطر این سندرم قرار دهند. بنابراین استفاده از تشک‌های ارگانیک و غیرسمی توصیه می‌شود.

    البته به دلیل اینکه تشک‌های ارگانیک با استفاده از مواد طبیعی و ارگانیک باکیفیت تولید می‌شوند، قیمت آنها گران‌تر از باقی تشک‌هاست.

    ۶. قیمت تشک نوزاد

    در بازار، تشک نوزاد با توجه به نوع تشک، با قیمت‌های مختلف از ۶۰هزار تومان گرفته تا یک میلیون تومان به فروش می‌رسد. بنابراین پیش از خرید تشک باید به بودجه‌ای که می‌توانید به آن تخصیص دهید، کاملا توجه کنید.

    بازه قیمتی انواع تشک نوزاد

    کلام آخر

    امیدواریم که با استفاده از راهنمایی‌های این مقاله، بتوانید بهترین تشک را برای نوزاد دلبندتان انتخاب کنید. [see_also]21920[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید