۸ نکته مهمی که پیش از خرید گیاهان آپارتمانی باید بدانید

۸ نکته مهمی که پیش از خرید گیاهان آپارتمانی باید بدانید
راهنمای مطالعه

    گیاهان آپارتمانی اگر با دقت انتخاب نشوند پس از مدت کوتاهی از بین خواهند رفت. در این مقاله از «درجه» به بررسی موارد مهمی پرداخته‌ایم که قبل از خرید گیاهان آپارتمانی باید مدنظر قرار دهید.

    این روزها و با گسترش آپارتمان‌ نشینی، دسترسی به گل و گیاه و داشتن باغچه بسیار کمتر شده است. از آنجا که روح انسان نیاز به طراوت و شادابی دارد، لازم است که این نیاز را به شکل دیگری جبران کنیم. برای این منظور می‌توانیم از گیاهان آپارتمانی استفاده کرده و از این راه بار دیگر محیط زندگی خود را شاداب‌ کنیم.

    بااین‌حال نباید این گل و گیاه را تنها از روی ظاهر زیبایشان خریداری کرد چرا که اغلب آنها بسیار حساس بوده و نیاز به نگهداری در شرایط خاصی دارند.

    برای مثال گیاهانی از قبیل شفلرا و فیتونیا نسبت به شرایط محیطی بسیار حساس هستند و در صورت نگهداری نادرست به سرعت پژمرده خواهند شد. اگر شما هم قصد خرید گیاه آپارتمانی دارید در ادامه با ما همراه شوید تا نکات مهم در انتخاب گل و گیاه آپارتمانی را برایتان توضیح دهیم.

    ۱. شرایط آب و هوایی محل زندگی

    خرید گیاهان آپارتمانی

    اولین نکته در انتخاب گل و گیاه شرایط آب‌ و هوایی محل سکونت شماست چرا که هر گیاهی با شرایط جوی خاصی سازگار می‌شود. بعضی از فروشندگان صرفا به خاطر سود بیشتر گیاهانی را عرضه می‌کنند که در شرایط اقلیمی آن منطقه عمر چندانی نخواهند داشت.

    برای مثال گیاه بابا آدم یا آلوکازیا هرچند بسیار زیبا و دارای برگ های خاص است اما به خاطر نیاز به رطوبت بالا مناسب نگهداری در تهران نیست.

    افرادی که در نقاط سردسیر زندگی می‌کنند و در بیشتر فصل‌ها هوای محیطشان سرد است، باید گیاهانی را انتخاب کنند که علاوه بر زیبایی به سرما نیز مقاوم باشند. یا کسانی که ساکن مناطق گرم و خشک هستند بهتر است سراغ گیاهانی که مناسب محیط‌های مرطوب هستند نروند.

    برای اینکه از سازگاری گیاه با شرایط اقلیمی خود مطمئن شوید، گیاهان بومی و محلی را انتخاب کنید. 

    اگر با ویژگی‌های گیاهی که مد نظرتان است آشنایی ندارید بهتر است ابتدا در اینترنت درباره آن تحقیق کنید یا شرایطش را از فروشنده بپرسید.

    [related]35236[/related]

    ۲. میزان دسترسی به نور

    تمام گیاهان برای رشد و با طراوت ماندن، به نور احتیاج دارند و میزان نیاز به نور، بسته به نوع گیاه می‌تواند متفاوت باشد.

    برای مثال گل‌های پرطرفداری مانند حسن‌یوسف و شمعدانی به نور زیادی برای رشد نیاز دارند.

    برگ‌های تعدادی از گیاهان نیز به دلیل نرسیدن نور به آن‌ها می‌تواند کوچک باقی بماند و به رشد کافی نرسد. اگر خانه‌ای دارید که زیاد از نور خورشید بهره‌مند نیست، بهتر است سراغ گیاهان سایه دوست بروید که قبلا چند مدل محبوب از آنها را معرفی کرده بودیم.

    اما اگر نور به خوبی به تمام گوشه‌های خانه شما می‌تابد، می‌توانید گیاهانی را خریداری کنید که با دریافت نور بیشتر رشد سریعتری داشته و ظاهر زیباتری پیدا می‌کنند.

    اگر هیچ نوری نیز در منزل یا محل کارتان وجود نداشته باشد، می‌توانید از چراغ رشد گیاه استفاده کنید.

    خرید گیاهان آپارتمانی۳. اطلاع از شرایط نگهداری گیاه

    بهتر است که همیشه در مورد وارد کردن گیاه جدیدی به خانواده سبز گیاهانتان تحقیق کنید که تا چه مقدار به مراقبت نیاز دارد. در این صورت حتی می‌توانید تعیین کنید چه مدت زمانی را برای پرورش آن اختصاص دهید.

    اگر کارمند هستید یا به دلایل دیگری مانند سفر و ماموریت‌های متعدد، ساعات طولانی در خانه حضور ندارید، بهتر است گیاهی را خریداری کنید که نیاز به رسیدگی اندکی دارد و به نور کم، آبدهی کم و رسیدگی کم، مقاوم است.

    گیاهان بسیاری وجود دارند که به دلیل مقاومت بالایشان می‌توان آن‌ها را در شرایط سخت نیز نگهداری کرد. اگر با این دسته از گیاهان آشنایی ندارید مطلب ۱۴ گیاه آپارتمانی مقاوم با نگهداری آسان را از دست ندهید. 

    ۴. تفکیک میان گیاهان آپارتمانی و گیاهان فضای باز

    هنگام خرید گیاهان آپارتمانی لازم است به این نکته توجه کنید که گیاه مورد نظر برای نگهداری در فضای باز مناسب است یا فضای داخلی را ترجیح می‌دهد.

    به طور کلی گیاهانی را می‌توان در محیط‌های داخلی نگهداری کرد که بومی مناطق استوایی یا مجاور آن باشند.

    این گیاهان را باید از میان آن‌هایی انتخاب کنید که به راحتی می‌توانند با شرایط گرم و خشک محیط‌های داخلی و مخصوصا فضاهای نشیمن سازگار شوند. برای مثال یکی از گیاهانی که حتی در شرایط نامساعد گرمایی و خشکی و حتی کم‌ نوری نیز می‌تواند در محیط داخل خانه دوام بیاورد، کاکتوس است.

    اگر می‌خواهید از گیاه در تراس یا بالکن نگهداری کنید، بهتر است سراغ گل و گیاهی بروید که تاب شرایط آب و هوایی متغیر، آلودگی هوا، نور زیاد، سایه و آفتاب را دارد. 

    اگر تراس منزل شمالی است و چندان در معرض آفتاب قرار نمی‌گیرد، باید گیاهان سایه دوست نظیر بگونیا، سرخس و هوستا را انتخاب کنید که حساس به سرما نباشند. از طرف دیگر اگر بالکن جنوبی و در معرض آفتاب باشد بهترین انتخاب گیاهان مقاوم به نور مستقیم مثل شمعدانی، گل رز و گل نیلوفر هستند.

    در نهایت اگر هدف شما پوشاندن تراس یا محیط خاصی است باید سراغ گیاهان رونده نظیر نیلوفر پیچ، عشقه و پیچ امین الدوله بروید.

    [related]35285[/related]

    ۵. فضای در دسترس

    میزان فضای در دسترس تاثیر زیادی رو انتخاب شما خواهد داشت. اگر فضای وسیعی را برای گل و گیاه آپارتمانی در نظر گرفته‌اید دستتان در انتخاب گیاهان گلدار یا گیاهان سریع الرشد بازتر خواهد بود اما اگر این فضا محدود است باید سراغ گیاهان کوچک یا آنهایی بروید که رشد زیادی نخواهند داشت. فراموش نکنید که گیاهان کوچک سریعتر از گیاهان بزرگ رشد می‌کنند و به نگهداری کمتری نیاز دارند.

    در صورتی که محیط در دسترس تنها به یک میز یا پیشخوان محدود می‌شود یکی از بهترین انتخاب‌ها درختان بونسای است که ظاهری بسیار چشم‌نواز دارند. 

    ۶. تشخیص گیاهان ناسالم

    از دیگر نکات مهمی که هنگام خریدن گیاه باید به آن دقت کرد، سالم بودن آن است. هنگاه خرید توجه داشته باشید تا گیاهانی با برگ‌های زرد و ریشه‌های ضعیف خریداری نکنید. همچنین به طور کلی گیاه را بررسی کنید تا نشانی از بیماری و سایر آفت‌ها نداشته باشد. پشت برگ‌های گیاه نیز لازم است که بدون لکه و نقطه‌های غیرمعمول باشد.

    علاوه بر این موارد، از خریدن گیاهان بی‌حال و پژمرده خودداری کنید و اگر گیاهی از لکه‌های سفید یا نقاط چسبناک روی برگش برخوردار بود و بوی بد و آزاردهنده‌ای داشت، قید خریدش را بزنید. همچنین لازم است که گیاهتان از برگ‌های ضخیمی برخوردار باشد و آن طرفش قابل مشاهده نباشد. گیاهانی با نوک‌برگ‌های قهوه‌ای و سوخته نیز نخرید.

    گیاهان آپارتمانی۷. خرید کود مخصوص

    بسیاری از گیاهان علاوه بر آب و نور به مواد مغذی دیگری نیاز دارند که از طریق کود مخصوص و انواع تقویت کننده گل و گیاه تامین می‌شود.

    از اینرو هنگام خرید گیاهان آپارتمانی از فروشنده درباره مراقبت و تغذیه گیاه موردنظر بپرسید تا از نیاز احتمالی آن به انواع کودهای مختلف مثل کود ریشه زایی، گلدهی و کودهای عمومی مطلع شوید.

    ۸. خرید گیاهان مرتبط با فصل

    بهتر است هنگام خرید گیاهان آپارتمانی، این نکته را نیز مدنظر داشته باشید که هر گیاهی را باید در فصل مناسبش خریداری کرد. در این میان شاید بتوان گیاهان مقاوم را در هر فصلی خرید اما لازم است که گیاهان حساس را در آخر پاییز و اواسط بهار بخرید.

    از طرفی بسیاری از گیاهان از آب‌وهوای متغیر بهار رنج می‌کشند و حتی نهایت عمرشان نیز محدود به همان بهار است. به همین جهت بهتر است بسیاری از گیاهان را در پاییز خریداری کرد تا شانس بقای بیشتری داشته باشند.

    محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی را ببینید

    جمع بندی خرید گیاهان آپارتمانی

    در این مقاله به بررسی نکاتی پرداختیم که قبل از خریدن گیاه بهتر است که مدنظر قرار بگیرند و به آن‌ها توجه شود. این نکات شامل شرایط نگهداری، میزان دسترسی به نور، شرایط اقلیمی، فضای در دسترس و خرید گیاهان سالم می‌شود. نظر خود را با ما و دیگر کاربران درجه به اشتراک بگذارید. [see_also]26753[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید