راهنمای خرید گوشی دست دوم و کارکرده

راهنمای خرید گوشی دست دوم و کارکرده
راهنمای مطالعه

    راهنمای خرید گوشی دست دوم شامل اطلاعات کاملی در مورد نحوه محاسبه قیمت گوشی کارکرده، انتقال مالکیت و نکات خرید آیفون دست دوم است.

    در شرایط اقتصادی فعلی که با کاهش ارزش پول ملی و محدودیت در واردات کالا های خارجی همراه شده، قیمت گجت‌ها و در راس آن گوشی هوشمند به شکل غیرمنطقی بالا رفته است. از طرفی به واسطه این محدودیت‌‌‌ها، تنوع این دسته از محصولات نیز به شکل چشم گیری کاهش یافته است. در این شرایط بسیاری ترجیح می‌دهند به جای موبایل نو سراغ خرید گوشی دست دوم بروند که با قیمت معقول‌‌تری در دسترس هستند.

    راهنمای خرید گوشی دست دوم و کارکرده

    قبل از خرید گوشی دست دوم باید نکات مهمی را بررسی کنید چون هر مشکلی می‌تواند ضرر مالی زیادی را به شما تحمیل کند. این نکات شامل بررسی وضعیت رجیستری و مالکیت، شرایط ظاهری، سخت‌افزاری و در مجموع سلامت گوشی دست دوم است که در راهنمای خرید گوشی دست دوم به صورت کامل توضیح داده‌ایم.

     

    گوشی دست دوم با ریفربیشد و اپن باکس چه تفاوتی دارد؟

    ۸ روش برای تشخیص گوشی فیک ، کپی و طرح اصل هنگام خرید موبایل - درجه

    گوشی‌های دست دومی که برای بازه زمانی کوتاهی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و ظاهر سالمی دارند، انتخاب مناسبی برای خرید هستند. اما اگر گوشی بیش از یکسال مورد استفاده قرار گرفته، بایستی در خرید محتاطانه عمل کنید.

    گوشی‌های ریفربیشد (Refurbished) محصولاتی هستند که غالبا به علت وجود نقض فنی به شرکت سازنده برگرداند شده‌اند. این دسته از محصولات پس از رفع نقص توسط تیم کنترل کیفیت، مجددا با قیمت کمتر به بازار عرضه می‌شوند. معمولا می‌توان در این دسته محصولات انتخاب‌های برجسته و قابل قبول بسیاری را باقیمت تمام شده پایین‌تر یافت.

    هرچند تهیه گوشی‌های ریفربیشد به علت ریسک نقص مجدد کمی چالش برانگیز خواهد بود. همچنین باید در نظر داشت که این دسته از محصولات به علت شرایط ویژه خود با گارانتی کوتاه‌تری نیز عرضه می‌شوند.

    گوشی‌های اپن باکس هم همانطور که از نامشان پیداست صرفا جعبه‌شان به دلیل نمایش در ویترین یا پشیمانی خریدار باز شده. البته فروشنده‌ها گاهی اوقات از این اصطلاحات برای فروش گوشی‌‌های دست دوم معمولی و فریب خریدار هم استفاده می‌کنند.

    نیاز خود از خرید گوشی دست دوم را مشخص کنید

    راهنمای خرید بهترین گوشی تا ۱۰ میلیون تومان (مرداد ۱۴۰۰) - درجه

    مهم‌ترین موضوع در راهنمای خرید گوشی دست دوم تعیین انتظارات و نیازهای شماست. به صورت کلی روزانه چند ساعت با گوشی کار می‌کنید و این مدت زمان صرف اجرای چه اپلیکیشن‌هایی می‌شود.

    اگر صرفا از تلفن همراه برای چک کردن سوشیال مدیا و برقراری تماس تلفنی استفاده می‌کنید، احتمالا تهیه یک مدل میان رده از یک برند معمولی نیز کار شما را راه بی‌اندازد. اما اگر گوشه چشمی به عکاسی دارید، بایستی به دنبال مدل‌های خاصی باشید که قبلا در مطلب بهترین موبایل‌ها از نظر دوربین معرفی کردیم.

    اگر باتری قدرتمند برایتان ملاک است، سری به مطلب بهترین موبایل از نظر شارژدهی بزنید. در مجموع پیش از خرید، بایستی لیستی از نیازهای خود را تعیین کرده و مدل‌های با همان ویژگی‌ها را بخرید.

    نحوه محاسبه قیمت گوشی دست دوم

    نحوه محاسبه قیمت گوشی دست دوم یکی از مهمترین پارامترهاست. پیش از خرید گوشی و یا هر کالای دست دوم بهای آن‌ را با قیمت مدل نو همان دستگاه یا مدل‌های مشابه در فروشگاه‌های آنلاین و سایت‌های مرجع قیمت نظیر ترب و ایمالز چک کنید.

    یک گوشی تاپ کارکرده حتی در بهترین شرایط ظاهری و فنی باید دست‌کم ۱۰ الی ۲۰ درصد از مدل نو و دسته اول ارزانتر باشد. در صورتی که قیمت مدل دست دوم اختلاف زیادی با مدل نو ندارد، خرید آن کار بیهوده‌ای به نظر می‌رسد.

    مشاهده لیست قیمت انواع گوشی

    گوشی را از نظر ظاهری بررسی کنید

    بررسی گوشی دست دوم

    عموما فروشنده‌های گوشی‌های دست دوم درباره ایرادات و شرایط سلامت دستگاه کمی پنهان‌کاری به خرج می‌دهند. از این رو بایستی در خرید این دسته از تجهیزات دقت عمل بالایی به خرج دهید. برای این کار لازم است تا گوشی دست دوم را در معرض نور مناسب مورد بررسی قرار دهید.

    اولین موردی که در خرید هرنوع دیوایس دسته دومی بررسی قرار می‌گیرد بدنه آن است. ظاهر سالم و بدون ساییدگی یا خراش می‌تواند اطمینانی نسبی بابت سالم بودن گوشی به ما بدهد. از این رو به دقت تمامی قسمت‌های بدنه را بررسی نمایید. هرگونه خراش، ساییدگی، خم شدگی و یا تو رفتگی می‌تواند نشانه‌ای از آسیب فیزیکی و سخت افزار معیوب باشد.

    در مورد باز شدن گوشی به منظور تعمیر یا تعویض قطعه از فروشنده سوال کنید. خودتان هم لبه‌های بالا و پایین و کنار گوشی را با دقت چک کنید. هر گونه درز یا چفت نشدن لبه‌ها می‌تواند نشانه‌ای از باز شدن گوشی برای تعمیر باشد. 

    همچنین پس از برداشت گلس محافظ با دقت صفحه نمایشگر گوشی را مورد بررسی قرار دهید. هر شگلی از خراش، سایش، ترک و شکستگی می‌تواند ریسک آسیب جدی صفحه نمایش را با ضربه احتمالی بعدی افزایش دهد، پس برای چک کردن نمایشگر گوشی به صورت کامل وقت بگذارید. همین انرژی را برای برسی لنز دوربین نیز صرف کنید.

    اصل بودن گوشی را چک کنید

    مقایسه گلکسی A10 و A10s ؛ کدامیک برای شما مناسبتر است؟ - درجه

    نکات خرید آیفون دست دوم شامل تشخیص اصل بودن گوشی هم می‌شود. در وهله اول بایستی ظاهر و متریال گوشی را از نظر بگذرانید. معمولا گوشی‌های فیک بدنه ضعیف‌تری داشته و از نظر مکان قرار گرفتن کلید، سنسورها و پورت‌ها با مدل اصلی فرق دارند. به طوری که احتمالا با در دست گرفتن گوشی به سرعت آن را تشخیص دهید.

    روش مطمئمن‌تر برای تشخیص گوشی فیک چک کردن شماره سریال گوشی و بررسی آن در سایت شرکت سازنده است. برای تشخیص آيفون ارجینال باید این شماره سریال را در صفحه Check Coverage سایت اپل وارد کنید.

    اگر در صفحه  Check Coverage با عبارت Invalid serial number مواجه شدید، یعنی آيفون فیک است. برای بررسی ریفربیشد بودن آیفون شماره مدل آنرا که عددی مثل MN682LL/A است چک کنید. اگر حرف اول شماره مدل F یا N باشد گوشی ریفربیشد است.

    در مدل‌های اندوریدی، با استفاده از نرم‌افزار AnTuTu Officer می‌توانید از اصل بودن گوشی خود اطمینان حاصل کنید. همچنین از طریق بررسی سخت‌افزار با AnTuTu Benchmark و تطبیق آن با امتیاز موبایل در سایت ‌های معتبر مثل GSMArena می‌توانید از تطابق سخت افزاری گوشی دست دوم با مدل ارجینال اطمینان حاصل کنید. برای گوشی‌های سامسونگ جدای از بررسی با نرم‌افزارهای مذکور می‌توانید کد #7353#* را شماره گیری کنید.

    در نهایت با وارد کردن کد IMEI در سایت IMEI.info اطلاعاتی نظیر برند سازنده، سال تولید، محل مونتاژ و … را مشاهده کنید. اگر اطلاعات با گوشی مورد نظر مطابقت ندارد، گوشی فیک است. برای پیدا کردن این کد کافی است  کد دستوری #۰۶#* را شماره گیری کنید.

    قبلا در مطلبی جداگانه روش تشخیص گوشی فیک از اصل را به طور کامل توضیح داده بودیم.

    [related]38139[/related]

    عملکرد گوشی را بررسی کنید

    بررسی نرم افزار و عملکرد دستگاه هم در راهنمای خرید گوشی دست دوم اهمیت زیادی دارد. گوشی را روشن کنید و در منوی آن زمان بگذرانید. با اجرا، نصب و حذف اپلیکشن‌های مختلف از عملکرد کامل سیستم عامل گوشی اطمینان حاصل کنید.

    در صورت امکان اقدام به اجرای یک اپلیکیشن سنگین نظیر بازی کنید و عملکرد گوشی را حین اجرای آن بررسی نمایید. هرگونه صدا، نویز و داغ شدگی در بدنه می‌تواند قابل توجه باشد.

    مطمئن شوید که گوشی روت یا آنلاک نشده باشد چرا که در این صورت بسیاری از اپلیکیشن‌های بانکی و مالی روی آن نصب نخواهد شد. همچنین برخی رام‌های غیر رسمی کدهای دستوری فارسی را اجرا نمی‌کنند.

    همچنین با وارد کردن اکانت گوگل خود، حساب کاربری را در گوشی مورد نظر شخصی سازی کنید. تا در مجموع از عملکرد مناسب و همه جانبه گوشی اطمینان حاصل کنید.

    سلامت باطری را جدی بگیرید

    باطری گوشی دست دوم

    باطری‌ها از آن قطعاتی هستند که ماهیتی مصرفی دارند. استفاده نادرست کاربران از گوشی، معمولا میزان فرسودگی این قطعه را نیز تشدید می‌کند. همچنین سیکل شارژ بالای گوشی‌های دست دوم، عملکرد باتری را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. از این رو لازم هنگام خرید گوشی دست دوم از سلامت باطری آن اطمینان حاصل کنید.

    خوشبخاته گوشی‌های آیفون امکان بررسی سلامت باطری را به صورت پیش فرض دارند که در راهنمای خرید گوشی دست دوم به آن می‌پردازیم. بدین منظور می‌توانید در بخش تنظیمات وارد قسمت Battery Health شده و درصد سلامت باطری را در Maximum Capacity چک کنید.

    در مدل‌های اندرویدی نیز می‌توانید از طریق اپلیکیشن Accu​Battery این مورد را به سادگی چک کنید. در صورتی که باطری گوشی از سلامت کافی برخوردار نباشد، می‌بایست اقدام به جایگزینی آن با هزینه نسبتا بالا کنید.

    در بازار ایران اغلب باطری‌ و شارژها فیک و بدون کیفیت هستند؛ بنابراین با توجه به احتمال آسیب دیدن گوشی در صورت استفاده از باطری فیک، از خرید گوشی دست دوم با باطری معیوب اجتناب کنید. 

    نکات مهم در خرید آیفون کارکرده

    بررسی گوشی

    در راهنمای خرید گوشی کارکرده ریزه‌کاری مهمی وجود دارد که نباید فراموش کنید. بررسی کلیدهای فیزیکی، عملکرد ماژول اثر انگشت و یا فیس آیدی و همچنین بررسی اتصالات از آن جمله ریزه کاری‌هایی است که ممکن است هنگام بررسی گوشی از یاد ببرید.

    حتما پیش از خرید کلیدهای پاور، هوم و کنترل صدا را امتحان کنید. همچین با اتصال شارژر، هدفون و فلش مموری پورت‌های مربوطه را تست کنید و مطمئن شوید که عملکردی روان و بدون مشکل را ارائه می‌دهند.

    در ادامه لازم است تا سلامت ماژول‌های بلوتوث و وای‌فای را با تست دستی آن‌ها مورد بررسی قرار دهید. اگر گوشی مد نظر مجهز به فیس آیدی یا حسگر اثر انگشت است، با شخصی سازی و تست مجدد آن‌ها را امتحان کنید.

    عملکرد میکروفن و بلندگوی گوشی را با برقراری تماس و پخش فایل صوتی امتحان کنید. این دو از حساس‌ترین و آسیب پذیرترین بخش‌ها هستند که در معرض مایعات و گرد و خاک به سادگی آسیب خواهند دید.

    همچنین در انتها لازم ازست از عملکرد کامل دوربین‌های اصلی و سلفی و همچنین فلش گوشی اطمینان حاصل کنید. در صورت امکان نیز کیفیت تصویر گرفته شده توسط دوربین گوشی را با بررسی‌های گوشی تطبیق دهید.

    با روشن کردن فلاش گوشی پورت شارژ را به دفت بررسی کنید. اگر پورت زیاد خراش نخوره و تمیز مانده احتمالا گوشی دست دوم زیاد کار نکرده است.

    لوازم جانبی گوشی را فراموش نکنید

    لوازم جانبی گوشی دست دوم

    گوشی‌‌های دست دومی که با جعبه و لوازم جانبی تمیز و سالم به فروش می‌رسند، احتمالا صاحب قبلی منظمی داشته‌اند. از این رو سلامت و کامل بودن این بخش می‌تواند یک اطمینان نسبی بابت باکبفبت بودن گوشی به ما بدهد.

    با توجه به قیمت بالای هدفون و آداپتورهای اورجینال جدید، حتما از فروشنده بخواید لوازم جانبی ارجینال را به شما بدهد، در غیر این صورت باید مبلغ آنها حین خرید گوشی دست دوم کسر شود.

    استعلام رجیستری گوشی کارکرده پیش از خرید

    همانطور که می‌دانید طبق قوانین رجیستری گوشی‌های موبایل فعال بایستی در سامانه همتا ثبت شده باشند. در صورت رجیستر نبودن گوشی، بعد از یک ماه از فعال‌سازی خبری از آنتن دهی نخواهد بود.

    برای بررسی رجسیتر بودن گوشی می‌توانید کد دستوری #7777* را وارد کنید. در مرحله بعد با ارسال عدد ۱، گزینه استعلام اصالت را انتخاب کنید. در ادامه باید کد IMEI گوشی را بدون علامت اضافی (ممیز، خط تیره و …) وارد کنید تا نتیجه برای شما ارسال شود.

    تشخیص رجیستری گوشی

    اگر گوشی رجیستر نشده باشد پیامکی با این عنوان که گوشی مورد نظر قانونی نیست و در شبکه تلفن همراه سرویس نخواهد گرفت برایتان ارسال می‌شود . در صورت رجیستر بودن نیز در متن پیامک به اینکه گوشی از طریق وارد کننده یا به صورت مسافری وارد و رجیستر شده اشاره خواهد شد.

    انتقال مالکیت گوشی دست دوم

    اگر به این نتیحه رسیدید که گوشی دست دوم مشکلی ندارد و قصد خرید آن را دارید، حتما مالکیت گوشی را به شماره همراه خودتان منتقل کنید. 

    برای این کار کد دستوری #7777* را وارد کنید. در منوی باز شده گزینه سوم یعنی انتقال مالکیت را انتخاب کنید. سپس با وارد کردن یا انتخاب کد IMEI گوشی و شماره همراه خودتان، مالکیت را انتقال دهید.

    در ادامه پیامکی حاوی کد فعال‌سازی برایتان ارسال می‌شود و باید از طریق کد دستوری #7777* انتقال مالکیت را تکمیل کنید.

    در آخر

    گوشی دست دوم

    در راهنمای خرید گوشی دست دوم شما را با مهمترین نکات آشنا کردیم. در منوی گوشی وقت بگذارنید و با نصب و اجرای برنامه‌های سنگین آن را امتحان کنید. هرگونه نویز، داغ شدن بیش از حد و اختلال در عملکرد می‌تواند قابل توجه باشد. علاوه بر این عملکرد سایر بخش‌های گوشی نظیر دوربین، ماژول بلوتوث و وای‌فای، حسگر اثر انگشت و... را بررسی کنید.

    هنگام خرید از اصالت کالا و رجیستر بودن آن در سامانه همتا مطمئن شوید. در نهایت اگر از خرید گوشی دست دوم مطمئن شدید، از فروشنده بخواهید تا مالکیت آن را به شما منتقل کند.

    سوالات متداول راهنمای خرید گوشی دست دوم

    نحوه محاسبه قیمت گوشی دست دوم چگونه است؟ بسته به وضعیت ظاهری و کارکردی باید بین ۱۵ تا ۳۰ درصد کمتر از مدل نو باشد. بهتر است از خرید مدل‌های با کارکرد بیشتر از یکسال صرف نظر کنید. نکات خرید آیفون دست دوم چیست؟ در این راهنمای خرید گوشی دست دوم نحوه تشخیص اصالت آيفون، کدهای تست گوشی و چک کردن سخت‌افزار را به صور کامل توضیح داده‌ایم.[see_also]38289[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید