راهنمای مطالعه

    مقایسه تارا با سورن پلاس به عنوان دو سدان تقریبا پرطرفدار ایران خودرو کمک می‌کند مزایا، معایب و دلایل خرید یا عدم خرید هر کدام را بهتر بدانیم.

    تارا دستی و سورن پلاس دو مورد از سدان‌های حاضر در فهرست محصولات ایران خودرو محسوب می‌شوند که از نظر کلاس بدنه و همچنین محدوده قیمتی تقریباً می‌توان آن‌ها را به عنوان رقبای همدیگر در نظر گرفت. البته قیمت نسخه صفرکیلومتر تارا دستی نسبت به سمند سورن پلاس صفر حدود ۲۰ درصد گران‌تر است، اما به هر حال باز هم می‌توان این دو سدان ایرانی را رقبای همدیگر دانست. این خودرو را در مطالب مقایسه تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو و مقایسه تارا اتوماتیک و جک J4 با رقبای اصلی آن مقایسه کرده‌ایم.

    مقایسه تارا با سورن پلاس به مشتریان کمک خواهد کرد تا بهتر تفاوت تارا با سورن پلاس را تشخیص داده و از بین آنها گزینه مناسب را بر اساس بودجه، شرایط و اولویت‌های خود انتخاب کنند. پیش از این معایب تارا اتوماتیک و دستی و همچنین مزایا خودرو تارا را توضیح داده بودیم.

    معرفی تارا و سمند سورن پلاس

    بعد از خروج شرکت پژو از ایران به دنبال شروع تحریم‌ها، مسئولان وقت شرکت ایران خودرو تصمیم گرفتند تا بدون همراهی شریک فرانسوی خود پروژه پژو ۳۰۱ ایرانی را به سرانجام برسانند. با وجود آنکه پژو۳۰۱ ایرانی به طور رسمی از سوی سازنده ایرانی معرفی شد اما مدتی بعد این پروژه جای خود را به محصولی جدید با نام کی ۱۳۲ سپرد.

    تارا ایران خودرو

    کی ۱۳۲ در واقع پروژه فیس لیفت پژو ۳۰۱ بود که درنهایت با نام ایرانی تارا به بازار آمد. تارا ایران خودرو ابتدا با نسخه دستی و سپس مجهز به گیربکس اتوماتیک در اختیار مشتریان ایرانی قرار گرفت. در ابتدای کار انتقادات زیادی به شیوه فیس‌لیفت و طرح چراغ‌های این خودرو وارد شد اما طبق رویه بازار ایران، رفته‌رفته این خودرو نیز حکم توفیق اجباری برای مشتریان ایرانی پیدا کرد و حالا کمتر کسی هست که از ظاهر آن ایراد می‌گیرد.

    در طرف دیگر میدان یک خودرو قدیمی اما به‌روز شده حاضر است. سمند سورن پلاس حالا دیگر عنوان سمند را هم با خود به دنبال نمی‌کشد تا خود را به عنوان محصولی نسبتا جدید در بازار جا بیندازد. سورن پلاس در اواخر سال ۱۳۹۸ رونمایی شد و از پاییز سال بعد پا به میدان گذاشت.

    این خودرو از لحاظ ساختاری و ظاهری تفاوت‌های زیادی با سمند سورن ای ال ایکس ندارد، اما مواردی مثل اضافه شدن کروز کنترل، به‌روز شدن گرافیک داخلی چراغ‌ها، استفاده از رینگ چرخ‌های جدید، اضافه شدن اسپویلر به انتهای صندوق عقب و برخی تغییرات جزئی دیگر، جزو تفاوت‌های سورن پلاس با سورن معمولی به شمار می‌روند.

    سورن پلاسدر حال حاضر سورن پلاس تنها بازمانده از خانواده سمند محسوب می‌شود که در فهرست تولیدات ایران خودرو به حیات خود ادامه می‌دهد و همچنان نسخه‌های صفرکیلومتر آن به تولید می‌رسند. ناگفته نماند که شرکت ایران خودرو در پاییز ۱۴۰۱ نسخه دوگانه‌سوز سورن پلاس را به بازار فرستاد که متاسفانه برخی آپشن‌های مهم و کاربردی این مدل شامل کروز کنترل، سامانه مالتی مدیا و رینگ‌های آلومینیومی از روی آن حذف شده است.

    مقایسه تارا با سورن پلاس از نظر طراحی

    مسلما اولین نکته‌ای که در بحث مقایسه تارا با سورن پلاس جدید برای مشتریان مهم خواهد بود، این است که کدام خودرو زیبا بهتر بوده و از طراحی امروزی‌تری سود می‌برد.تفاوت تارا با سورن پلاس از نظر طراحی بسیار زیاد است؛ به نحوی که قطعاً طرفداران آنها را به دو دسته جداگانه تقسیم می‌کند.

    هواداران ماشین تارا از طرح ظاهری نسبتا جدید و به‌روز این خودرو احساس رضایت بیشتری دارند. خودروی تارا از بدنه پژو ۳۰۱ با همان جزئیات برخوردار شده است. البته نمای جلو و عقب این خودرو به طور کامل تغییر کرده و طرحی جدید روی آن بخش‌ها پیاده شده است.

    اگرچه فرم ساده و نه‌چندان هیجان‌انگیز چراغ‌های جلو و عقب تارا در مقایسه با محصولات روز دنیا از ظرافت و لطافت کافی برخوردار نیست اما باز هم در مقایسه با چهره بسیار قدیمی و بی‌حس و حال سورن پلاس، تقریباً جذابیت بیشتری به نمایش می‌گذارند.

    نمای عقب تارا

    در طرف دیگر همان‌طور که اشاره کردیم سورن پلاس تقریبا با همان شکل و شمایل قدیمی خود به میدان آمده و تغییر گرافیک چراغ‌ها و طرح جلوپنجره نیز چندان در به‌روز شدن ظاهر این خودرو تاثیر نداشته است.

    ضمن آنکه ظاهر سورن پلاس در مقایسه با تارا از ورزیدگی کمتری برخوردار است و هیجان بصری بسیار کمتری در آن دیده می‌شود. این در حالی است که تارا با استفاده از خطوط مستقیم و زوایای شکسته‌تر، توانسته خود را کمی جوان‌پسند و هیجان‌انگیزتر جلوه بدهد.

    بنابراین احتمالا اکثر شما نیز با ما موفق هستید که ظاهر تارا ایران خودرو به دلیل طراحی به‌روز و اسپرت تر می‌تواند بیشتر موردپسند مشتریان قرار گرفته و به عنوان خودروی زیباتر قلمداد شود.

    [related]55743[/related]

    مقایسه از نظر فضای داخلی

    متاسفانه فعلا نباید روی طرح داخلی خودروهای اقتصادی ایران خودرو حساب ویژه باز کنیم و آنها را با محصولات هم‌رده جهانی مقایسه کنیم. شرکت ایران خودرو نمای داخل سورن پلاس را نسبت به گذشته خیلی تغییر نداده و همان سبک و سیاق قدیمی را به خدمت گرفته است. داشبورد تارا نیز با وجود آنکه طراحی جدیدتری دارد، نمی‌تواند چندان دلنشین و دلچسب برآورد شود . در مجموع می‌توان گفت که در مقایسه تارا و سورن پلاس از نظر داشبورد، طراحی تارا نسبت به حریف کمی جذاب‌تر و چشم‌نوازتر است.

    داخل تارا دستی

    البته از نظر ارگونومی وضعیت داشبورد سورن پلاس بهتر از حریف است و استفاده از آن برای راننده سهولت بیشتری به همراه دارد. در مورد میزان فضای داخل اتاق این دو محصول ایران خودرو هم باید گفت که تارا و هم سورن پلاس کابین تقریباً جادار و راحتی برای سرنشینان خودرو فراهم کردند خصوصاً ردیف عقب این دو محصول ایران خودرو برای حضور افراد بلندقد محدودیت زیادی ایجاد نمی‌کند.

    داخل سورن پلاس

    از طرف دیگر وقتی که بحث مسافرت پیش می‌آید، فضای صندوق عقب هم جزو کاربردی‌ترین شاخصه‌های یک خودرو خانوادگی به شمار می‌رود. در این بین اگرچه صندوق عقب سورن پلاس با ظرفیت ۵۰۰ لیتری خود بسیار جادار به نظر می‌رسد اما گنجایش ۶۴۰ لیتری صندوق تارا حجت را تمام می‌کند و برتری کامل خود را نسبت به حریف نشان می‌دهد.

    بنابراین به نظر می‌رسد که در مورد طراحی و همچنین میزان کاربردی بودن فضای داخلی، باز هم تارا می‌تواند به عنوان خودروی برتر در این میان برشمرده بشود.

    مقایسه فنی تارا با سورن پلاس

    تفاوت تارا با سورن پلاس از نظر توان فنی خیلی چشمگیر نیست؛ البته این دو محصول ایران خودرو از پیشرانه‌های مختلفی استفاده می‌کنند. در این زمینه باید بدانید که سورن پلاس با استفاد از موتور ۱.۷ لیتری EF7 به قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر به علاوه گیربکس ۵ دنده دستی، به تامین نیروی محرک محور چرخ‌های جلو مشغول است.

    موتور EF7

    اما در طرف دیگر میدان شاهد حضور موتور tu5 پلاس به قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر روی خودروی تارا دنده‌ای هستیم. بنابراین گرچه ماهیت پیشرانه‌های حاضر در دو محصول ایران خودرو کاملاً با یکدیگر تفاوت دارد اما از لحاظ توان حرکتی تفاوت زیادی بین این دو خودرو مشاهده نمی‌شود.

    نسبت توان موتور به وزن خودروها در هر دو محصول تقریبا در یک رده است و در نتیجه عملکرد حرکتی و دینامیکی دو محصول تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد. شرکت ایران خودرو شتاب صفر تا صد رسمی سورن پلاس را معادل ۱۲ ثانیه اعلام کرده و این در حالی است که شتاب صفر تا صد تارا دستی به صورت رسمی برابر با ۱۲.۵ ثانیه اعلام شده است.

    موتور تارابنابراین گرچه در شرایط استاندارد شاید سورن پلاس به دلیل گشتاور بالاتر موتور بتواند کمی چابکی بیشتری از خود نشان دهد، اما بازهم در عمل به نظر نمی‌رسد که این دو محصول تفاوت عملکردی چندانی از لحاظ چابکی نسبت به یکدیگر داشته باشند .

    در مقایسه تارا با سورن پلاس از لحاظ هندلینگ و پایداری هم باید بگوییم که خودروی تارا به دلیل برخورداری از پلتفرم جدید و به‌روزتر به همراه سامانه کنترل پایداری، رانندگی پایدارتری را به‌ویژه در مسیرهای منحنی شکل و یا هنگام رانندگی روی سطوح لغزنده از خود به نمایش می‌گذارد. هندلینگ و چسبندگی سورن پلاس نیز در شرایط عادی تقریبا مناسب‌تر از دیگر خودروهای مشابه داخلی ارزیابی می‌شود، اما با این حال تارا دستی شرایط بهتری را برای کاربران خود فراهم می‌کند.

    عملکرد سیستم تعلیق در هر دو خودرو تقریبا دلنشین و آرامش‌بخش به نظر می‌رسد اما  اگر کمی حساس باشید متوجه می‌شوید که سورن پلاس سواری کمی نرم‌تر ارائه می‌دهد و احتمالاً در مسیرهای ناهموار بهتر بتواند از جذب ضربات و نفوذ آنها به درون کابین جلوگیری کند. جزئیات فنی مرتبط با مقایسه سورن پلاس و تارا دستی در جدول زیر به اطلاع رسیده است.

    جدول مقایسه تارا با سورن پلاس

    خودروسورن پلاستارا دستی
    نوع پیشرانه۱.۷ لیتری - تنفس طبیعی-EF7۱.۶ لیتری- تنفس طبیعی - ۱۶ سوپاپ - TU5
    قدرت (اسب بخار)۱۱۳۱۱۳
    گشتاور (نیوتن متر)۱۵۳۱۴۴
    انتقال قدرت۵ دنده دستی – دیفرانسیل جلو۵ دنده دستی - دیفرانسیل جلو
    شتاب ۰-۱۰۰ (ثانیه)۱۲۱۲.۵
    مصرف سوخت (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)۷.۳۶۷.۰۶
    بیشترین سرعت (کیلومتر بر ساعت)۱۸۹۱۹۰

     

    مقایسه امکانات

    در ادامه مقایسه تارا و سورن پلاس به توضیح اختلاف امکانات این دو خودرو می‌پردازیم. همان‌طور که اشاره شد سورن پلاس با امکانات بیشتر نسبت به قبل وارد میدان شده تا راحت‌تر در ذهن مشتری به عنوان یک محصول به‌روز جا بگیرد.

    البته شرکت ایران خودرو محصول سورن پلاس را از لحاظ دارا بودن سامانه مالتی مدیا با نمایشگر لمسی، دوربین عقب، رینگ‌های آلومینیومی و پاور ویندوز، به کلاس‌های مختلف دسته‌بندی کرده است که برخی تیپ‌ها دارای این موارد هستند و کلاس‌های کم آپشن از این تجهیزات بهره نبرده‌اند.

    اگر نسخه فول آپشن سورن پلاس را خریداری کنید، باید امکاناتی مثل سیستم ترمز ضد قفل ABS، سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، دو کیسه هوا جلو، فرمان هیدرولیک با کلیدهای کنترل، تهویه اتوماتیک با دریچه ویژه سرنشینان عقب، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی، دوربین عقب، سنسور پارک عقب، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، دی لایت، آینه‌های برقی جمع شونده با گرمکن، آنتی ترپ، پاور ویندوز، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو، کروز کنترل و نمایشگر کامپیوتر سفری، در آن موجود باشد.

    در طرف دیگر تارا برخلاف سورن پلاس از مواردی مثل سیستم تهویه اتوماتیک، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو بی‌بهره است و از این جهت نسبت به حریف ضعف دارد.

    اما این تمام ماجرا نیست؛ زیرا تارا دنده‌ای از امکانات مهمی مثل سیستم‌های کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، ترمز دیسکی عقب، سیستم کمکی هیدرولیکی ترمزها، فرمان برقی و سیستم پایش فشار باد تایرها سود می‌برد که در سورن پلاس وجود ندارند.

    [related]48647[/related]

    تارا دستی ایمن‌تر است یا سورن پلاس جدید

    اصولا خودروهای قدیمی ایران خودرو نظیر سورن که بر مبنای پلتفرم پژو ۴۰۵ و سمند ساخته شده‌اند، از لحاظ ایمنی وضعیت قابل قبولی ندارند و اگر در آزمون‌های معتبر جهانی حاضر شوند، نمی‌توانند نمرات مطلوب کسب کنند. در این بین گرچه تارا نیز تاکنون در موسسات معتبر جهانی حاضر نشده و یا نتایج آن حداقل نتایج آن به دست ما نرسیده است.

    ایمنی تارا

    اما باید بدانید که تارا از لحاظ  پلتفرم و سازه با پژو ۳۰۱ اشتراکات بسیار زیادی دارد و از آنجا که این محصول فرانسوی توانسته در سال ۲۰۱۴ سه ستاره ایمنی از موسسه بسیار معتبر یوروانکپ دریافت کند، بنابراین در مقایسه سورن پلاس با تارا سطح امنیت و استحکام سازه تارا نسبت به رقیب بسیار بالاتر است. ضمن آن که تارا دنده‌ای از امکانات ایمنی مطلوبی مثل سیستم کنترل کشش، کنترل پایداری، ترمز دیسکی عقب و... بهره می‌برد که همین مورد باعث خواهد شد تا امنیت آن در رانندگی بسیار بالاتر برود

    سورن پلاس بخریم یا تارا دستی؟

    در انتهای مقایسه تارا با سورن پلاس قطعا می‌خواهید بدانید که با این تفاسیر بهتر است تارا دستی بخریم یا سورن پلاس جدید؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا سطح بودجه خود را مشخص کنید؛ اگر از لحاظ میزان بودجه کمی دستتان بازتر است و می‌خواهید که حتما یک ماشین صفرکیلومتر بخرید، به نظر می‌رسد که تارا دنده‌ای گزینه بهتری باشد؛ زیرا این محصول جدید ایران‌خودرو از طراحی ظاهری به‌روز و هیجان‌انگیزتر، امکانات ایمنی بیشتر، هندلینگ اطمینان‌بخش‌تر، صندوق عقب بزرگتر، ایمنی بالاتر، استهلاک کمتر پیشرانه بهره می‌برد و می‌تواند در مجموعه گزینه بهتری نسبت به سورن پلاس باشد. اما از سوی دیگر گزینه‌های صفرکیلومتر سورن پلاس قیمت پایین‌تری نسبت به تارا دنده‌ای صفر دارند که قطعا برای بسیاری از مشتریان این مورد می‌تواند بسیار مهم باشد. همچنین سورن پلاس به دلیل فضای داخلی جادار و قطعات بدنه ارزان‌تر، گزینه تقریبا قابل قبولی برای مشتریان سنتی‌تر بازار به شمار می‌رود و علی‌رغم برخی کاستی‌ها، همچنان در بازار کم تنوع ایران از ارزش خرید برخوردار است. [see_also]55501[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید