مقایسه ساپیا شاهین و تارا ایران خودرو؛ کدامیک برنده است؟

مقایسه ساپیا شاهین و تارا ایران خودرو؛ کدامیک برنده است؟
راهنمای مطالعه

    مقایسه تارا با شاهین از نظر فنی، طراحی، تجربه رانندگی، کیفیت و بازار خرید و فروش نشان می‌دهد کدام خودرو ارزش بیشتری دارد.

    تارا و شاهین دو محصول تقریبا جدید بازار ایران هستند که به عنوان سدان‌های جمع‌وجور خانوادگی (سگمنت C)  از سوی ایران خودرو و سایپا به به میدان آمده‌اند. این دو خودرو را می‌توان در فهرست  بهترین ماشین‌های ایرانی قرار دارد که طرفداران زیادی هم دارند.

    شرکت ایران خودرو با فیس‌لیفت بدنه پژو ۳۰۱، محصول تارا را به نام خود تولید کرده و شرکت سایپا نیز با استفاده از پلتفرم یکی از نسل‌های قبلی تویوتا یاریس، محصول نسبتا زیبای شاهین را خلق کرده است. تارا و شاهین امروز رقیبان نزدیک هم محسوب می‌شوند؛ پس در این مقاله به مقایسه تارا و شاهین می‌پردازیم تا ببینیم از جهات مختلف کدام یک بر دیگری برتری دارد. پیش از این به بررسی معایب شاهین سایپا و معایب تارا اتومات و دنده ای پرداخته بودیم. همچنین این خودرو را در مطالب مقایسه تارا با سورن پلاس، مقایسه تارا اتوماتیک و جک J4 و مقایسه تارا اتوماتیک با دنا پلاس توربو با رقبای اصلی آن مقایسه کرده‌ایم.

    مقایسه تارا و شاهین از نظر طراحی

    اگر دو خودروی تارا و شاهین را کنار هم قرار بدهیم، زیباتر بودن بدنه شاهین خیلی زود و به راحتی قابل تشخیص خواهد بود. سایپا برخلاف رویه‌های گذشته، تصمیم گرفت تا این بار یک سدان زیبا و با طراحی نسبتا هنرمندانه را به بازار بفرستد تا همچون تولیدات قبلی این شرکت، دیگر نتوان محصول جدید او را از نظر طراحی، جزو ضعیف‌ترین کارهای بازار دانست. حتی به جرأت باید گفت شاهین تا به امروز زیباترین محصولی بوده که تحت برند بومی و به عنوان خودروی ملی وارد بازار ایران شده است.

    ption id="attachment_55502" align="aligncenter" width="850"]مقایسه ساپیا شاهین و تارا ایران خودرو مقایسه ساپیا شاهین و تارا ایران خودرو

    استفاده از خطوط ملایم در طراحی بخش‌هایی مثل چراغ‌ها، سپر جلو و همچنین جلوپنجره به همراه حجم پردازی و طراحی متعادل نمای کناری، باعث شده تا استایل بیرونی شاهین در مقایسه با طراحی نسبتا زمخت تارا جلوه جذاب‌تری داشته باشد.

    استایل کلی بدنه تارا تفاوت زیادی با پژو ۳۰۱ فرانسوی ندارد، اما نمای جلو و عقب آن به طور کامل تغییر کرده است. مهم‌ترین انتقاد وارده بر طراحی تارا نوع چراغ‌های استفاده شده در این خودرو است که خیلی متناسب به نظر می‌رسد و در مقایسه با طرح‌های روز، جلوه مهیج خاصی در آن دیده نمی‌شود.

    ption id="attachment_48819" align="aligncenter" width="840"]مقایسه ساپیا شاهین و تارا ایران خودرو مقایسه ساپیا شاهین و تارا ایران خودرو

    چراغ‌های جلو به حالت هندسی نسبتا ساده طرحی شده‌اند و در جلوپنجره نیز المان چندان مهیجی دیده نمی‌شود. همچنین چراغ‌های به هم پیوسته عقب هم کمی بیش از حد زمخت و نامتناسب به چشم می‌آیند که این مسئله موجب شده تا انتقادات از ظاهر این محصول ایران خودرو بیش از حد انتظار باشد. اما به هر حال رفته‌رفته شمایل تقریبا ناهماهنگ تارا در ذهن مشتری ایرانی جا افتاده و می‌شود گفت که مشتریان آن را پذیرفته‌اند.

    به هر ترتیب در مجموع به نظر می‌رسد که برنده مقایسه تارا و شاهین از نظر طراحی بیرونی، محصول سایپا خواهد بود.

    [related]48647[/related]

    مقایسه تارا و شاهین از نظر کابین

    بعد از بررسی فضای بیرونی این خودرو به بحث مقایسه تارا با شاهین از نظر فضای داخل کابین می‌پردازیم. در مورد فضای داخل کابین متاسفانه شرکت سایپا به همان روال گذشته خود برگشته و یک طراحی نسبتا ضعیف را برای این کابین محصول جدید خود در نظر گرفته است. به نحوی که به جرات باید گفت نمای داخل شاهین تناسب چندانی با فرم زیبای بخش بیرونی خودرو نداشته و باعث دلسردی خواهد شد.

    داخل شاهین

    متاسفانه فضای داخلی تارا به‌ویژه نمای داشبورد این خودرو نیز خیلی دل‌چسب طراحی نشده و در مقایسه با داشبورد شاهین رتبه چندان بالاتری به دست نمی‌آورد.

    جانمایی کلیدها روی قسمت میانی داشبورد نیز چندان منظم و ارگونومیک به نظر نمی‌رسد اما با این وجود شاید بشود گفت که طراحی داشبورد تارا کمی زیباتر از شاهین است. از لحاظ متریال داشبورد و رودری‌ها هم وضعیت تارا بهتر از شاهین به نظر می‌رسد و پلاستیک‌های آن کمی باکیفیت‌تر احساس می‌شود.

    این در حالی است که سطح کیفی متریال کابین شاهین نتوانسته آن‌طور که باید و شاید رضایت نسبی کاربران و کارشناسان را به دنبال داشته باشد.

    داخل تارا

    هر دو خودرو از فاصله محوری تقریبا یکسان برخوردار هستند، بنابراین میزان فضای موجود در کابین آنها تقریبا یک مشابه است. خوشبختانه کابین هر دو خودرو کاملا جادار و مناسب حضور پنج سرنشین بزرگسال طراحی شده است؛ به خصوص صندلی‌های ردیف عقب این دو از نظر مقدار فضای پا و زانوها، محیط مناسبی برای سرنشینان خود فراهم کرده‌اند.

    اگر به مقایسه شاهین و تارا از نظر گنجایش صندوق عقب بپردازیم، متوجه می‌شوید که خودرو تارا از این نظر بسیار بهتر ظاهر شده است؛ زیرا صندوق عقب تارا چیزی نزدیک به ۶۴۰ لیتر ظرفیت دارد و این در حالی است که صندوق عقب شاهین معادل ۴۲۰ لیتر فضا در اختیار لوازم سرنشینان خود می‌گذارد.

    بنابراین در انتهای این قسمت می‌توان گفت که عنوان برنده مقایسه تارا و شاهین از نظر فضای داخلی به محصول ایران خودرو می‌رسد؛ چراکه تارا از طراحی داخلی کمی بهتر، متریال باکیفیت‌تر و صندوق عقب بزرگتر سود می‌برد و از این نظر گزینه بهتری برای خانواده‌ها محسوب می‌شود.

    مقایسه شاهین با تارا از نظر فنی

    مقایسه فنی تارا و شاهین مهم‌ترین جنبه اختلافی این دو خودرو را به ما نشان می‌دهد؛ زیرا اگر نگاهی به موتور این دو بیندازید، می‌فهمید تارا از نسخه اصلاح شده موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با نام تیوفایو پلاس استفاده می‌کند اما شاهین نمونه پرخوران موتور تیبا را به خدمت گرفته است.

    موتور تیوفایو پلاس برابر ۱.۶ لیتر حجم دارد و سیستم مکش آن نیز از نوع تنفس طبیعی است. در طرف دیگر شرکت سایپا با اضافه کردن سیستم توربوشارژ به سامانه هوادهی موتور تیبا، آن را روی محصول جدید خود به کار گرفته است.

    موتور تارا

    موتور توربوشارژ شاهین از سر سیلندر ۸ سوپاپ استفاده می‌کند اما موتور تارا از نوع ۱۶ سوپاپ بوده و به سیستم تنظیم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها CVVT مجهز شده است. حداکثر قدرت موتور تارا معادل ۱۱۳ اسب بخار و بیشترین گشتاور آن معادل ۱۴۴ نیوتن متر است. بیشینه قدرت موتور شاهین نیز برابر با ۱۱۰ اسب بخار و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور برآورد شده است.

    با توجه به نهایت گشتاور بیشتر موتور شاهین، انتظار می‌رود که چابکی و شتاب اولیه آن بهتر از تارا باشد، اما در عمل این طور نیست و شتاب صفر تا صد تارا دستی نسبت به شاهین g سریع‌تر به نظر می‌رسد.

    بر این اساس شتاب صفر تا صد تارا دنده‌ای در حالت استاندارد حدود ۱۲.۵ تا ۱۳ ثانیه طول می‌کشد اما شتاب صفر تا صد شاهین در عمل تقریبا چیزی بیش از ۱۵ ثانیه است که نشان از ضعف مهندسی سایپا در کالیبراسیون موتور و گیربکس با اتاق شاهین دارد.

    موتور شاهین

    مقایسه شاهین با تارا نشان می‌دهد کیفیت سواری خودرو سایپا کمی نرم‌تر احساس می‌شود و عملکرد سیستم تعلیق آن در جذب ضربات جاده، می‌تواند طی مسافرت برای سرنشینان لذت‌بخش‌تر باشد. اما از طرف دیگر به دلیل به‌روزتر بودن شاسی و عملکرد مناسب‌تر سیستم تعلیق، باید گفت که هندلینگ و چسبندگی تارا بهتر از شاهین است و در سرعت‌های بالا راحت‌تر می‌توان کنترل محصول ایران خودرو را در دست داشت.

    به‌ویژه حضور سیستم‌های کنترل کشش و پایداری در تارا دنده‌ای باعث شده رانندگی با این خودرو نسبت به شاهین که فاقد امکانات فوق است، اطمینان‌بخش‌تر و با پایداری بیشتر همراه باشد.

    جدول مقایسه شاهین و تارا

    خودروشاهین سایپاتارا دنده ای
    نوع پیشرانه1.5 لیتری- توربو- 8 سوپاپ- M15T1.6 لیتری- تنفس طبیعی - 16سوپاپ - TU5
    قدرت (اسب بخار)110113
    گشتاور (نیوتن متر)178144
    انتقال قدرت5 دنده دستی – دیفرانسیل جلو5 دنده دستی - دیفرانسیل جلو
    شتاب 0-100 (ثانیه)1512.5
    مصرف سوخت (لیتر در 100 کیلومتر)7.27.06
    بیشترین سرعت (کیلومتر بر ساعت)190190

    مقایسه امکانات شاهین با تارا

    مقایسه تارا و شاهین از نقطه‌نظر امکانات و آپشن‌های رفاهی به نفع محصول سایپا تمام می‌شود؛ زیرا شاهین جی از امکانات مناسب و کاربردی مثل سانروف، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای و چراغ‌های خودکار یا اتولایت برخوردار شده که در تارا دنده‌ای موجود نیستند.

    دیگر آپشن‌های شاهین سایپا شامل سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین عقب، سنسور پارک عقب، پایش فشار باد تایرها، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، کامپیوتر سفری، تنظیم دستی صندلی‌های جلو، نشانگر تعویض دنده نویگیشن جی پی اس، چراغ مشایعت تا درب منزل، دو کیسه هوای جلو، ترمزهای ضد قفل ABS و EBD و... می‌شود. البته خودروی تارا نیز از آپشن رفاهی بسیار مهم کروز کنترل برخوردار است که شاهین جی بهره‌ای از آن نبرده است.

    تارا اتومات

    اما در مورد امکانات و آپشن‌های ایمنی قطعا تارا دنده‌ای در مقایسه با شاهین عملکرد بهتری نشان داده است. زیرا تجهیزاتی مثل سیستم کنترل کشش یا هرزگردی، سیستم کنترل پایداری، سامانه کمکی توقف در سربالایی، سیستم ترمز کمکی، ترمز دیسکی عقب و... جزو تجهیزات استاندارد تارا دنده‌ای هستند که هرکدام به نوبه خود بسیار مهم بوده و سهم بسزایی در ارتقای میزان ایمنی یک خودرو ایفا می‌کنند.

    بنابراین از این نظر وضعیت تارا بسیار برتر از شاهین ارزیابی می‌شود. ضمن آنکه امکاناتی مثل سیستم مالتی مدیا، تهویه مطبوع دیجیتال، تنظیم دستی صندلی‌های جلو، فرمان برقی با کلیدهای کنترل، سنسور عقب، دوربین عقب، دیلایت، نشانگر تعویض دنده، ترمز ضد قفل ABS و EBD، دو کیسه هوای جلو و...، از دیگر آپشن‌های شاخص و مهم به کار رفته در تارا دنده‌ای به حساب می‌آیند.

    [related]55869[/related]

    مقایسه شاهین با تارا از نظر ایمنی

    ما دسترسی دقیقی به نتایج آزمون‌های ایمنی تارا و شاهین نداریم اما به نظر می‌رسد که این دو خودرو در مقایسه با دیگر محصولات داخلی، از سطح امنیت بالاتری برخوردار باشند.

    مقایسه تارا و شاهیندر این زمینه ظاهرا خودرو شاهین در برخی تست‌های ایمنی اروپایی حاضر و موفق شده امتیازات قابل قبولی دریافت کند. از سوی دیگر خودروی تارا نیز که با پلتفرم و زیر سازه پژو ۳۰۱ به بازار ایران آمده است، می‌تواند امنیت بالایی به کاربران هدیه بدهد؛ زیرا پژو۳۰۱ در آزمون ایمنی موسسه یوروانکپ در سال ۲۰۱۴ سه ستاره ایمنی دریافت کرده که می‌توان آن را برای تارا نیز لحاظ کرد.

    به‌ویژه که ماشین تارا از امکانات ایمنی بهتری نسبت به دیگر تولیدات داخلی نظیر شاهین برخوردار است. بنابراین باید گفت که احتمالاً امنیت تارا خصوصا به دلیل برخورداری از تجهیزات ایمنی شاخص‌تر نظیر سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، ترمز دیسکی عقب و غیره، می‌تواند نسبت به شاهین مطلوب‌تر باشد.

    نتیجه‌گیری: تارا بخریم یا شاهین؟

    به پایان مطلب مقایسه تارا و شاهین رسیدیم و قطعا حالا انتظار دارید که نظر خودمان را درباره خرید تارا و شاهین اعلام کنیم. به نظر ما در حال حاضر خرید خودروی تارا نسبت به شاهین گزینه مطلوب‌تری محسوب می‌شود؛ چراکه محصول ایران خودرو از نقاط قوتی مثل امکانات ایمنی متنوع‌تر، کابین باکیفیت‌تر، صندوق عقب بزرگتر و از همه مهم‌تر، موتور تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ تیوفایو برخوردار است. این پیشرانه نسبت به موتور توربوشارژ شاهین در طول زمان استهلاک پایین‌تری خواهد داشت و مالک خود را به احتمال قوی کمتر به دردسر دچار خواهد کرد. مقایسه تارا اتوماتیک اما موتور ۸ سوپاپ قدیمی شاهین که با سیستم توربوشارژ نیز همراه شده گزینه پر استهلاک تر محسوب می‌شود و خصوصا با توجه به کیفیت بنزین موجود در بازار ایران، احتمالا نمی‌تواند گزینه اقتصادی و کم استهلاک برای مشتریان باشد. به استثنای مسئله موتور هشت سوپاپ توربو، باید بگوییم که خودروی شاهین به دلایلی مثل طراحی ظاهری زیباتر و امکانات رفاهی متنوع‌تر، احتمالا می‌تواند نظر دسته دیگری از مشتریان را کماکان به سوی خود جلب کند و آنها را از خرید تارا باز بدارد. [see_also]52449[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید