آیا خرید ایکس‌باکس سری ایکس در سال ۲۰۲۳ منطقی است؟

آیا خرید ایکس‌باکس سری ایکس در سال ۲۰۲۳ منطقی است؟
راهنمای مطالعه

    یا حالا زمان مناسبی برای خرید ایکس باکس سری ایکس است؟ برای یافتن پاسخ باید مزایا و معایب ایکس باکس سری ایکس را بررسی کنیم.

    نسل نهم کنسول‌های بازی، کارزار بزرگ دو ابرکمپانی مایکروسافت و سونی است. سونی با کنسول پلی‌استیشن 5 در حال تکرار موفقیت‌های خود در نسل گذشته است و مایکروسافت با دو کنسول ایکس‌باکس سری ایکس به عنوان قوی‌ترین دستگاه‌ خود و کنسول ایکس‌باکس سری اس به عنوان گزینه‌ای به صرفه و اقتصادی برای علاقه‌مندان به نسل نهم، پا به میدان رقابت گذاشته‌اند و کم‌کم وارد دومین سال نبرد خود می‌شوند.

    مایکروسافت در نسل جدید چندین تصمیم حیاتی و در نوع خود انقلابی برای پیمایش مسیر اکوسیستم ایکس‌باکس گرفت که یکی از آن‌ها، عرضه دو کنسول بازی با تفاوت‌های فاحش، اما هم‌مسیر بود. خرید ایکس‌باکس سری ایکس به عنوان دستگاهی همه فن‌حریف، قدرتمند و پرچمدار که تمام نیازهای یک گیمر را می‌تواند در سطحی بالا برطرف کند.

    در سوی دیگر کنسول ایکس‌باکس سری اس که نسخه‌ای محدودتر، کوچک‌تر و اقتصادی برای بهره‌مندی از امکانات نسل نهم کنسول‌هاست. اما چرا خرید ایکس باکس سری ایکس قوی‌ترین کنسول نسل نهمی مایکروسافت می‌تواند دلایل منطقی داشته باشد و اصلا این کنسول برای چه کسانی ساخته شده است.

    مزایای خرید کنسول ایکس‌باکس سری ایکس

    ایکس باکس سریز ایکس

    پیش از بررسی مزایا خرید ایکس باکس نسل نهم اجازه دهید توضیحی مختصر در مورد هر دو کنسول شروع بدهیم:

    ایکس‌باکس سری ایکس: کنسول اصلی و پرقدرت نسل نهمی مایکروسافت که با قیمت اولیه ۵۰۰ دلار به بازار عرضه شد. این کنسول به درایو Ultra-HD بلوری مجهز است تا بتواند دیسک‌های حجیم بازی و فیلم‌های بلوری را از هر نوعی اجرا کند و همچنین سخت‌افزار آن به جدیدترین قطعات روز دنیا از پردازنده‌ای متعلق به AMD تا پشتیبانی از حافظه SSD مجهز شده است. اجرای بسیاری از بازی‌ها با رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه، با خرید ایکس‌باکس سری ایکس ممکن می‌شود.

    ایکس‌باکس سری اس: کنسول دوم و کامپکت (جمع و جور) مایکروسافت برای نسل نهم که با قیمت ۳۰۰ دلار به بازار عرضه شد. این کنسول گیم که فاقد درایو بلوری است، از ابعاد کوچک‌تری نسبت به کنسول ایکس‌باکس سری ایکس برخوردار است و قدرت سخت‌افزاری آن هم برای اجرای بازی‌ها از رزولوشن 1080p تا 1440p متغیر است. با وجود ضعیف‌تر بودن سری اس نسبت به سری ایکس، هیچ محدودیتی از لحاظ ارائه و انتشار بازی روی این کنسول اعمال نشده و هر دو کنسول نسل نهمی مایکروسافت به یک اندازه پشتیبانی می‌شوند.

    حالا نوبت به بررسی مزایای خرید ایکس باکس سری ایکس می‌رسد.

    ۱. قیمت ارزان‌تر از کنسول پلی‌استیشن 5: از حدود ۱۶ میلیون تومان

    خرید ایکس باکس سری ایکس مزایای خرید ایکس باکس سری ایکس

    اینکه بین دو راهی خرید کنسولی از پلی‌استیشن یا ایکس‌باکس گیر کنیم به عوامل مختلفی بستگی دارد و شاید یکی از آنها بحث قیمت باشد. البته گیمرهای هاردکور و طرفدار یکی از این جناح‌ها، به احتمال قوی سراغ کنسول محبوب خود می‌روند، با این حال افرادی هم هستند که بحث قیمت کنسول می‌تواند برای آنها مهم باشد.

    در بهار ۱۴۰۱ قیمت ایکس‌باکس سری ایکس در بازار ایران از ۱۶ میلیون تومان شروع می‌شود. به این معنی که شما می‌توانید قوی‌ترین کنسول نسل نهمی مایکروسافت که قدرت سخت‌افزاری آن تنه به تنه PS5 است و همچنین از درایور دیسک بلوری Ultra-HD بهره می‌برد را حدود ۳ تا ۴ میلیون تومان ارزان‌تر از پلی‌استیشن 5 استاندارد (دیسک‌خور) تهیه کنید.

    نسخه دیجیتال پلی‌استیشن 5 که فاقد دیسک درایو است، بعضا هم قیمت یا نهایتا یک میلیون تومان نسبت به پلی‌استیشن 5 استاندارد اختلاف دارد که اختلاف قیمتی آن را نسبت به ایکس‌باکس سری ایکس به ۲ تا نهایت ۳ میلیون تومان می‌رساند. از لحاظ قدرت سخت‌افزاری تفاوتی بین کنسول دیجیتال و استاندارد پلی‌استیشن نیست.

    مطمئنا بسیاری از شما‌ها پارامترهای و دلایل بیشتری را برای خرید هر کدام از کنسول‌ها در نظر می‌گیرید که قطعا در مورد ایکس‌باکس سری ایکس، اختلاف قیمتی تنها سه تا چهار میلیون تومان، برای عده خیلی کمی می‌تواند دلیل اصلی باشد، پس به سراغ دلایل دیگر خرید ایکس‌باکس سری ایکس می‌رویم.

    ۲. قوی‌ترین کنسول تاریخ مایکروسافت 

    مایکروسافت در طراحی و ساخت کنسول نسل نهمی ایکس‌باکس سری ایکس سنگ تمام گذاشته و از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا برای آن استفاده کرده است.

    تکنولوژی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری که قادر هستند این کنسول‌ را سال‌ها سرپا نگه دارند و بازی‌ها را با بهترین کیفیت گرافیک، در رزولوشن 4K و حتی 8K تا نرخ ۶۰ و ۱۲۰ فریم اجرا کند.

    به مانند پلی‌استیشن 5، ایکس‌باکس سری ایکس هم از پردازنده‌های اختصاصی AMD استفاده کرده، دارای ۱۶ گیگابایت حافظه رم اختصاصی GDDR6 SD پرسرعت است و ۱ ترابایت حافظه ذخیره‌سازی SSD از نوع NVMe که به صورت سفارشی توسط کمپانی وسترن دیجیتال ساخته شده، در دل این کنسول هیولا جای دارد.

    توان پردازشی پردازنده Xbox Series X چیزی حدود ۱۲ ترافلاپس است که این توان برای اجرای بازی‌ها با بالاترین کیفیت گرافیکی روی رزولوشن 4K مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقام مقایسه، کنسول ایکس‌باکس سری اس تنها ۴ ترافلاپس توان قدرت دارد و قادر است بازی‌های نسل نهمی را روی رزولوشن حداکثر 1440p اجرا کند، حال شما تصور کنید ایکس‌باکس سری ایکس با سه برابر قدرت چه می‌کند.

    در مقابل ایکس‌باکس سری ایکس، خرید پلی استیشن 5 قرار دارد که از پردازنده و کارت گرافیکی مشابه ایکس‌باکس بهره می‌برد، اما توان پردازش گرافیکی آن ۱۰.۳ ترافلاپس است.

    ما بالا به «ترافلاپس» اشاره کردیم، اما از شما می‌خواهیم که به این عدد‌ها توجه نکنید. قرار نیست پایین یا بالا بودن این عددها، تجربه گیمینگ را «خراب» یا «آباد» کنند. نکته قابل توجه این است که هر دوی این کنسول‌ها، به اندازه قیمت و توان خود تا به امروز توانسته‌اند بهترین خروجی ممکن را ارائه دهند.

    در حال حاضر نمی‌توان با اطمینان کامل گفت که کدام یک از کنسول‌های نسل نهمی سونی و مایکروسافت با قاطعیت از دیگری قوی‌تر هستند. با اینکه ایکس‌باکس سری ایکس روی کاغذ، سخت‌افزار قوی‌تری در اختیار دارد، اما خرید پلی استیشن 5 پا به پای ایکس‌باکس و حتی در برخی مواقع، بهتر هم عمل کرده است. البته هر دو کنسول را می‌توانیم در شرایطی مساوی بدانیم و به عدد‌ و رقم‌های رو کاغذ نمی‌توان اکتفا کرد.

    تصاویر و مشخصات کامل ایکس باکس سری ایکس

    ۳. اجرای بازی‌ها با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه

    یکی از اهداف مایکروسافت در نسل نهم کنسول‌ها، نه فقط فتح قله‌ نمایش بازی‌ها در وضوح 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه، بلکه رسیدن به نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه آن هم برای تعداد زیادی از بازی‌های درجه یک است. هدفی که حالا می‌توانیم در لیست بلند‌بالای بازی‌هایی که از این نرخ فریم پشتیبانی می‌کنند، موفقیتش را مشاهده کنیم.

    در حال حاضر بیش از ۱۰۰ بازی برای کنسول ایکس‌باکس سری ایکس وجود دارد که از نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند که از معروف‌ترین‌های آنها می‌توان به کل بازی‌های سری Halo تا Halo Infinite، سری بازی‌های Gears of War، Forza Horizon، Call of Duty Warzone، Call of Duty Vanguard، Call of Duty Black Ops Cold War، سری Battlefield از نسخه چهارم تا Battlefield V، Doom Eternal، Fortnite و ده‌ها بازی دیگر اشاره کرد. هر کدام از این بازی‌ها به صورت متغیر می‌توانند نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه را یا روی رزولوشن‌های 1080p، 4k یا 1440p اجرا کنند.

    نکته جالب این است که برخی از بازی‌ها مانند Dirt 4 یا Metro Redux توسط خود کنسول ایکس‌باکس سری ایکس و با قابلیت FPS Boost به نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه دست پیدا می‌کنند و نیازی به سازندگان برای تطبیق بازی با کنسول نبوده است. مایکروسافت سعی دارد تا بتواند از این قابلیت، بیشتر و بیشتر برای افزایش نرخ فریم بازی‌ها در کنسول خود استفاده کند.

    نکته قابل توجه در مورد اجرای بازی‌ها روی نرخ ۱۲۰ فریم این است که برای تجربه کامل و دقیق این نرخ فریم، به نمایشگری با قابلیت نوسازی تصویر ۱۲۰ هرتز و در رزولوشن 4K، به پورت HDMI 2.1 نیازمند هستید. البته در نمایشگرهای معمولی نیز این نرخ فریم اجرا می‌شود و قطعا تفاوت آن را با نرخ فریم‌های پایین‌تر حس می‌کنید، اما جلوه اصلی چنین نرخ فریمی با تدارک شرایط آن به نمایش در می‌آید.

    ۴. پشتیبانی گسترده از قابلیت ری‌تریسینگ

    ایکس باکس سریز ایکس

    کنسول ایکس‌باکس سری ایکس با عنوان قوی‌ترین کنسول مایکروسافت در نسل نهم کنسول‌ها، قادر است تا از لیست عظیمی از بازی‌های روز دنیا که قابلیت ری‌تریسینگ را درون خود پیاده‌سازی کرده‌اند، پشتیبانی کند. کار ری‌تریسینگ، شبیه‌سازی نورپردازی واقعی در محیط بازی‌ها است که نتیجه آن خارق‌العاده شده است.

    هدف فناوری ری تریسینگ ارائه یک پیشرفت جدید در نورپردازی واقعی به ویژه در کنسول‌های نسل نهمی و ایکس‌باکس سری ایکس و اس است که برای بهبود نور، سایه، انعکاس‌ها و سایر اجزای نمایش‌دهنده بازی طراحی شده است. در رهگیری پرتو شبیه‌سازی بهتر نحوه تعامل نور با اشیا مجازی، ردیابی مکان‌هایی که نور در اطراف محیط حرکت می‌کند، بازتاب‌ها، شکست‌ها و جنبه‌های مختلف نور به طور کامل پیاده‌سازی می‌شود. مسئله مهم این فناوری، نحوه اجرای آن است که با این توصیفات شاید بگویید که به منابع سخت‌افزاری عظیمی نیاز دارد.

    مایکروسافت برای این قضیه راه‌حل خود را از طریق فناوری DXR برای کنسول‌های نسل نهمی خود ارائه داده است که مانند پردازنده گرافیکی سفارشی AMD در ایکس‌باکس راه‌کارهای محاسباتی هوشمندی را برای پیاده‌سازی ری‌تریسینگ انجام می‌دهد.

    خرید ایکس باکس سری ایکس با قابلیت ری‌تریسینگ نه تنها به جلوه‌های گرافیکی و نورپردازی بازی رنگ و بویی کاملا جدید می‌دهد، بلکه می‌تواند لحن و حتی گیم‌پلی بازی را دستخوش تغییرات زیادی کند. برای مثال وقتی به بازی ماینکرفت قابلیت ری‌‌‌تریسینگ اضافه شد، رفتار بازیکن‌ها و تعامل آنها با دنیای بازی نیز دستخوش تغییرات گسترده‌ای شده که تا قبل از آن سابقه نداشته است.

    در حال حاضر بیش از ۵۰ بازی مختلف در کنسول ایکس‌باکس سری ایکس از قابلیت ری‌تریسینگ بهره می‌برند که از معروف‌ترین آنها می‌توان به Cyberpunk 2077، Control، Assassin's Creed Valhalla، Call of Duty: Black Ops Cold War، Doom Eternal، Dirt 5، Rainbow Six Siege و ده‌ها بازی دیگر اشاره کرد.

    ۵. گیم پس، کتابخانه عظیم بازی‌های ایکس‌باکس

    بزرگترین نقطه قوت اکوسیستم ایکس‌باکس و به خصوص کنسول‌های ایکس‌باکس، وجود سرویس خارق‌العاده گیم پس است. سرویس گیم پس کتابخانه بزرگی از تمام بازی‌های دسته اول مایکروسافت و بازی‌هایی از سایر کمپانی‌ها و استودیوهای بازی‌سازی است که با قیمتی فوق‌العاده پایین، در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

    کنسول‌های ایکس‌باکس سری و به خصوص ایکس‌باکس سری ایکس به طور نامحدود و برابر می‌توانند از قابلیت‌های سرویس اشتراکی گیم‌ پس استفاده کنند. تمامی بازی‌های انحصاری از روز اول با خرید گیم پس در دسترس شما قرار می‌گیرند و می‌توانید به تمامی آنها به علاوه صدها بازی دیگر دسترسی داشته باشید.

    پرطرفدارترین بازی‌های ایکس باکس را ببینید

    ۶. پشتیبانی از بازی‌های نسل‌های گذشته

    یکی دیگر از دلایل برای خرید ایکس باکس سری ایکس و اس، پشتیبانی از بازی‌های نسل‌های قبل مانند ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس 360 و ایکس‌باکس اورجینال است. نه تنها این کنسول‌ها قادر به اجرای لیستی بلند بالا از بازی‌های قدیمی هستند،‌ بلکه به واسطه قابلیت و تکنولوژی‌های به کار رفته در کنسول‌های نسل جدید، بازی‌ها به صورت خودکار با رزولوشن بالاتر، بافت‌های قوی‌تر و نرخ فریم بیشتر اجرا می‌شوند.

    خرید ایکس باکس سری ایکس را شاید بهترین گزینه برای دسترسی به بازی‌های نسل‌های گذشته دانست. شما در عین حال که به واسطه اشتراک گیم پس، به تمامی بازی‌های انحصاری ایکس‌باکس و برخی بازی‌های بزرگ و کوچک استودیوها و شرکت‌های دیگر مانند بتسدا و EA دسترسی دارید و می‌توانید آن‌ها را با بالاترین کیفیت گرافیکی، رزولوشن و فریم ریت اجرا کنید، می‌توانید به کتابخانه بزرگی از بازی‌های قدیمی هم دسترسی داشته باشید.

    ۷. خرید ایکس باکس سری ایکس با ماوس و کیبورد ارزان‌تر از پی‌سی گیمینگ

    خرید ایکس باکس سری ایکس

    خرید ایکس باکس سری ایکس چون از تکنولوژی‌های فوق‌العاده سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بهره می‌برد تا سال‌ها امکان اجرای بازی‌های جدید و روز را با بهترین کیفیت ممکن می‌کند. در حال حاضر این کنسول می‌تواند خیل عظیمی از بازی‌ها را به صورت معمول با رزولوشن 4K و نرخ حداقل ۶۰ فریم برثانیه اجرا کند. بیش از ۱۰۰ بازی که تعداد آن‌ها هر روز بیشتر می‌شود، از نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند و مایکروسافت قصد دارد گیمینگ 8K را هم به این کنسول اضافه کند.

    اگر جزو کسانی باشید که به پی‌‌سی گیمینگ و به خصوص انجام بازی‌ها با ماوس و صفحه‌کلید علاقه دارید، خبر خوشحال‌کننده برای‌تان این است که ایکس‌باکس سری ایکس (و سری اس) از ماوس و صفحه‌کلید برای اجرای بازی‌ها پشتیبانی می‌کنند و با خرید ایکس باکس سری ایکس بازی‌هایی نظیر Halo، Call of Duty، Gears of War، Forza و صد‌ها عنوان دیگر را می‌توانید با ماوس و کیبورد انجام دهید.

    همه این‌ها به کنار، کنسول ایکس‌باکس سری ایکس دارای درایو بلوری با پشتیبانی از دیسک‌های Ultra-HD 4K است. در نسل قبل کنسول‌ها (به جز کنسول ایکس‌باکس وان ایکس) درایو بلوری کنسول‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 می‌توانست دیسک‌های معمول بلوری را اجرا کند، اما دیسک‌های Ultra-HD 4K بلوری نیازمند درایوهای مختص به خود بود. درایوهایی که حالا می‌توانیم در نسل نهم کنسول‌ها و در دستگاه‌های ایکس‌باکس سری ایکس و پلی‌استیشن 5 استاندارد مشاهده کنیم.

    به وسیله این داریو شما می‌توانید جدیدترین و به‌روزترین فیلم‌ها را با استفاده از دیسک بلوری 4K کنسول ایکس‌باکس سری ایکس روی تلویزیون 4K تماشا کنید و لذت ببرید.

    در حال حاضر تهیه یک پی‌سی گیمینگ که توان رقابت با ایکس‌باکس سری ایکس را داشته باشد، به طور قطع و با اختلاف زیادی بیشتر از ارزش ۱۶ تا ۱۷ میلیون تومانی کنسول آب می‌خورد. البته که ما این نکته را در نظر داریم که پی‌سی به جز گیمینگ، کارایی‌های بیشتری دارد، اما اگر صرفا قضیه گیمینگ را مد نظر داشته باشیم و بودجه‌مان به خرید ایکس باکس سری ایکس برسد، به هیچ‌وجه نمی‌توانیم با این مقدار به سراغ پی‌سی برویم.

    برای مثال اگر شما چیزی حدود بیست میلیون تومان بودجه داشته باشید و صرفا بخواهید یک کیس گیمینگ جمع کنید (بدون ماوس، صفحه‌کلید و مانیتور)، سیستمی با پردازنده اینتل Core i3، کارت گرافیک حداکثر GTX 1650 4GB GDDR6، ۱۶ گیگابایت رم DDR4، یک ترابایت حافظه SSD و ۲۴۰ گیگابایت حافظه SSD (که عمدتا صرف سیستم عامل و برنامه‌های اصلی می‌شود) دست‌تان را می‌گیرد که برای اجرای بازی با رزولوشن 1080p و نرخ عمدتا ۳۰ فریم بر ثانیه کاربرد دارد.

    این نکته را در نظر داشته باشید که کنسول ایکس‌باکس سری ایکس به همراه یک کنترلر حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیون تومان هزینه بر می‌دارد و حتی به جای یک تلویزیون، می‌توانید به سراغ مانیتورهای QHD بروید چرا که کنسول‌های ایکس‌باکس سری توانایی پشتیبانی از این رزولوشن را هم دارد. برای مثال نمایشگر ۲۷ اینچ Odyssey G3 سامسونگ به عنوان بهترین مانیتور گیمینگ ارزان که ۸ میلیون تومان قیمت دارد، می‌تواند ترکیب خوبی را با کنسول ایکس‌باکس سری ایکس ایجاد کند.

    خرید ایکس باکس سری ایکس

    معایب خرید ایکس باکس سری ایکس

    محدودیت فضای ذخیره‌سازی و ارتقا

    خرید ایکس باکس سری ایکس البته معایبی هم دارد که قبلا به صورت کامل آنها را توضیح دادیم. مهمترین مشکل ایکس باکس سری ایکس این است که برخلاف کنسول پلی‌استیشن 5 امکان ارتقا حافظه  آن با حافظه SSD از نوع M.2 معمولی وجود ندارد. در واقع تنها یک راه برای افزایش ظرفیت فضای ذخیره‌سازی وجود دارد: خرید هاردهای SSD اکسترنال مخصوص برند سیگیت! مایکروسافت با همکاری سیگیت، هاردهای اکسترنال SSD شبیه کارت را برای کنسول‌های ایکس‌باکس سری تولید کرده که از طریق پورت مخصوص تعبیه شده روی کنسول متصل می‌شوند. قیمت این هاردهای اکسترنال به نسبت اکثر هاردهای M.2 بازار بالاتر است و مشکل اصلی برای کاربران ایرانی، عدم دسترسی مناسب و موجود نبودن آن در بازار ایران است. در حال حاضر قیمت این هارد اکسترنال SSD در ایران و در حجم یک ترابایت (اگر موجود باشد) به ۱۲ میلیون تومان می‌رسد. پس اگر قصد خرید کنسول ایکس‌باکس سری اس و حتی سری ایکس داشتید، به این نکته توجه داشته باشید که ارتقا حافظه در این کنسول جدا از شیوه سخت تهیه سخت‌افزار مورد نیاز، هزینه بالایی هم روی دست‌تان می‌گذارد.

    see_also]49012[/see_also]

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید