مقایسه پژو پارس با دنا پلاس ایران خودرو؛ پارس ELX بخریم یا دنا پلاس ساده؟

مقایسه پژو پارس با دنا پلاس ایران خودرو؛ پارس ELX بخریم یا دنا پلاس ساده؟
راهنمای مطالعه

    پژو پارس TU5 سفارشی ELX فول آپشن‌ترین محصول خانواده پژو پارس محسوب می‌شود که حالا به رقیب مستقیم دنا پلاس ساده تبدیل شده است. در مقایسه پژو پارس با دنا پلاس خواهیم دید با بودجه یکسان باید پژو پارس TU5 سفارشی بخریم یا دنا پلاس معمولی.

    ایران خودرو وقتی که نتوانست مجوز افزایش قیمت محصولات پرتیراژ خود را مطابق آنچه در ذهن داشت، از وزارت صنعت و سایر نهادهای مربوطه دریافت کند، تصمیم گرفت با ارائه نسخه‌های فول آپشن برخی محصولات قدیمی، به صورت چراغ خاموش آنها را به عنوان محصولات جدید با قیمت بالاتر به فروش برساند.

    از جمله این تولیدات پژو پارس تیوفایو سفارشی ELX است که در سال ۱۴۰۱ به بازار آمده و از امکانات نسبتا بهتری در قیاس با مدل‌های پایه این خودرو برخوردار شده است.

    در سوی مقابل دنا پلاس ساده نیز از دیگر سدان‌های هم‌رده پژو پارس است که حالا قیمتی تقریبا برابر با مدل فول آپشن سفارشی پژو پارس پیدا کرده است. بنابراین قطعا این سوال برای بعضی از مشتریان پیش خواهد آمد که با بودجه یکسان بهتر است پژو پارس TU5 سفارشی بخریم یا دنا پلاس ساده؟

    ادامه این مطلب را مطالعه کنید تا ضمن مقایسه پژو پارس با دنا پلاس به بررسی نقاط ضعف و قوت این دو محصول ایران خودرو نسبت به یکدیگر بپردازیم و نظر خودمان را در مورد خرید هر یک از آنها به صورت تخصصی بیان کنیم. پیش از این معایب پژو پارس TU5 و معایب دنا پلاس را بررسی کرده بودیم.

    مقایسه پژو پارس TU5 با دنا پلاس از نظر طراحی بدنه

    احتمالا شما هم موافقید که طراحی بدنه دنا پلاس نسبت به دیگر محصولات ایران خودرو از جذابیت بالاتری برخوردار است و المان‌های جوان‌پسند بیشتری در آن به چشم می‌خورد. این در حالی است که شمایل قدیمی پژو پارس گرچه همچنان طرفداران مخصوص به خود را دارد، اما وقتی کنار دنا پلاس قرار بگیرد نمی‌تواند حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.

    بنابراین با توجه به طراحی مهیج‌تر و حجم پردازی بهتر بدنه دنا پلاس، می‌توان گفت که این خودرو از لحاظ طراحی بدنه علی‌رغم برخی ناهماهنگی‌ها، نسبت به ظاهر قدیمی پژو پارس گیرایی بالاتری دارد و به عنوان خودروی زیباتر انتخاب می‌شود.

    البته پژو پارس که نمونه فیس‌لیفت پژو ۴۰۵ به حساب می‌آید، طی حضور بیش از ۲۰ ساله در بازار ایران همواره یکی از جذاب‌ترین خودروها برای مشتریان محسوب شده و استایل آن مورد پسند اکثر مشتریان واقع شده است. ضمن اینکه اگر کمی دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که هماهنگی میان المان‌های بدنه پژو پارس نسبت به دنا پلاس بالاتر است و همین قضیه می‌تواند برای برخی مشتریان از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.

    معایب دنا پلاس توربو

    طراحی داخلی و فضای کابین

    مقایسه پارس با دنا پلاس از نظر فضای داخلی می‌تواند به نفع دنا پلاس تمام شود. البته طرح داخلی جدید با تریم دو رنگ در پژو پارس نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر این خودرو بسیار چشم‌نوازتر به نظر می‌رسد و هماهنگی دلنشینی با رودری‌ها پیدا کرده است.

    همچنین استفاده از فرمان جدید در پژو پارس باعث شده تا نمای داخلی این خودرو نسبت به قبل دلنشین تر به نظر برسد؛ به نحوی که حتی طراحی این فرمان نسبت به فرمان دنا پلاس هم بسیار جذاب‌تر جلوه می‌کند. با این حال احتمالا مشتریان نمای داخلی دنا پلاس و طرح داشبورد این خودرو را نسبت به داشبورد پژو پارس بیشتر خواهند پسندید.

    داخل دنا پلاس

    استفاده از پلاستیک‌های نسبتا خشک در هر دو خودرو باعث شده تا کیفیت متریال آنها خیلی دل‌چسب نباشد. میزان فضای داخل کابین این دو تقریبا یکسان و نسبتا جادار است؛ البته بخش مختص راننده در پژو پارس کمی وسیع‌تر است و احتمالا راحتی بیشتری برای رانندگان قدبلند به دنبال دارد.

    در مورد ظرفیت صندوق عقب این دو خودرو هم باید بدانید که صندوق پژو پارس برابر ۴۷۰ لیتر گنجایش دارد و دنا ظرفیت صندوق عقب دنا پلاس نیز به ۵۰۰ لیتر می‌رسد. صندوق عقب هر دو خودرو جزو نمونه‌های جادار بازار به حساب می‌آید و می‌تواند برای خانواده‌های چهار تا پنج نفره کافی باشد.

    داخل پارس TU5 سفارشی ELX

    بنابراین گرچه طراحی داخلی پژو پارس جدید نسبت به گذشته بهتر است اما به احتمال قوی هنوز هم داشبورد و کابین دنا پلاس بتواند با سلیقه مشتریان بیشتری تناسب پیدا کند.

    مقایسه فنی پژو پارس با دنا پلاس

    مقایسه پژو پارس با دنا پلاس در بخش فنی نشان می‌دهد که توان حرکتی دنا پلاس کمی بهتر از پژو پارس است. البته اختلاف فنی این خودرو چندان چشمگیر نیست؛ چراکه دنا پلاس از موتور ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری به قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۵۲ نیوتن متر نیرو دریافت می‌کند.

    پژو پارس TU5 سفارشی هم همان‌طور که از اسمش پیداست، به موتور تیوفایو پژو ۲۰۶ مجهز شده است. این پیشرانه فرانسوی معادل ۱.۶ لیتر حجم دارد، می‌تواند قدرتی در حد ۱۰۵ اسب بخار تولید کند و گشتاور حاصل از آن به ۱۴۲ نیوتن متر می‌رسد که از طریق یک گیربکس ۵ دنده دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

    موتور دنا پلاس

    یکی از انتقادات اصلی وارده بر عملکرد فنی پژو پارس تیو ۵ شتاب گیری اولیه ضعیف آن است که در مقایسه با محصولاتی همچون دنا پلاس و حتی مدل‌های ساده پارس خودرو مجهز به موتور XU7، ضعف دارد.

    کالیبراسیون محصولات جدید ایران خودرو در راستای هماهنگی با استاندارد آلایندگی یورو ۵ هم باعث شده تا محصولاتی مثل پژو پارس تیو ۵ از نظر هماهنگی میان پیشرانه و پدال گاز ضعف داشته باشند. این ایراد در دنا پلاس نیز کمابیش وجود دارد اما به هرحال چابکی دنا پلاس نسبت به پژو پارس بهتر بوده و شتاب اولیه دلنشین تری را از آن شاهد هستیم.

    نرمی سواری هر دو خودرو را میتوان تقریبا هم‌سطح دانست چراکه هر دو از یک نوع پلتفرم مشابه استفاده می‌کنند و سیستم تعلیق آنها تقریباً یکسان است. بنابراین نباید انتظار تفاوت عملکردی زیادی در نوع سواری این دو ماشین ایرانی داشته باشید. کیفیت سواری پژو پارس و دنا پلاس نه خیلی نرم و نه خیلی خشک است و می‌تواند تا حدودی انتظارات خانواده‌ها را از این جهت به طور نسبی برآورده کند.

    حدول مقایسه پژو پارس و دنا پلاس

    خودرودنا پلاسپارس TU5 سفارشی
    نوع موتور۱.۷ لیتری - تنفس طبیعی-EF7۱.۶ لیتری- تنفس طبیعی - ۱۶ سوپاپ - TU5
    بیشترین قدرت (اسب بخار)۱۱۳۱۰۵
    بیشترین گشتاور (نیوتن متر)۱۵۳۱۴۲
    نوع انتقال قدرت۵ دنده دستی – دیفرانسیل جلو۵ دنده دستی - دیفرانسیل جلو
    شتاب صفر-صد (ثانیه)۱۲۱۳.۲
    مصرف سوخت (لیتردر100کیلومتر)۷.۴۳۷.۲۴
    بیشترین سرعت (کیلومتربرساعت)۱۸۹۱۹۰

     

    مقایسه امکانات

    مقایسه پژو پارس با دنا پلاس نشان می‌دهد که این دو محصول ایران خودرو از امکانات رفاهی و ایمنی تقریبا یکسانی برخوردار هستند. البته در این بین اگر نسخه‌های فول آپشن دنا پلاس را خریداری کنید، از امکاناتی مثل کیسه‌های هوای جانبی هم برخوردار خواهید شد که در پژو پارس وجود ندارد.

    مواردی مثل سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD به همراه با ترمز دیسکی عقب، تهویه اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی تاشونده، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر و دوربین دنده عقب، سنسور پارک عقب و کروز کنترل جزو امکانات مشترک پژو پارس تیوفایو سفارشی و دنا پلاس ساده محسوب می‌شوند.

    ضمنا پژو پارس TU5 سفارشی تنها دارای تنظیم برقی پشتی صندلی جلو است اما دنا پلاس ساده از تنظیمات هشت حالته کامل صندلی‌های جلو سود می‌برد. ضمنا دنا پلاس دارای سانروف است که در پژو پارس موجود نیست و در سوی دیگر پژو پارس TU5 سفارشی ELX هم به سنسور نور و باران و اخطار فشار باد لاستیک مجهز شده که در دنا پلاس ساده دیده نمی‌شوند.

    [related]55858[/related]

    مقایسه ایمنی پژو  پارس و دنا پلاس

    مقایسه ایمنی پارس تیوفایو با دنا پلاس کار ساده‌ای نیست، زیرا تاکنون این دو خودرو در آزمون‌های معتبر جهانی حضور نداشته‌اند و نمی‌توان به طور دقیق در مورد اینکه کدام خودرو امنیت بیشتری دارد، اظهارنظر کرد. اما با توجه به آنکه پلتفرم و سازه این دو سدان ایرانی در اصل متعلق به پژو ۴۰۵ بوده و جزوه سازه‌های قدیمی صنعت خودرو به حساب می‌آید، در مجموع نباید روی ایمنی پارس تیو ۵ و دنا پلاس خیلی حساب باز کرد.

    در این بین شاید دنا پلاس در نسخه‌های فول آپشن به دلیل برخورداری از کیسه‌های هوای جانبی بتواند در تصادفات از جوانب امنیت بالاتری را برای سرنشینان جلو ایجاد کند اما به طور کل نباید نمی‌شود روی امنیت این دسته از خودروهای تولید داخل که از پلتفرم‌های قدیمی استفاده می‌کنند، حساب زیادی باز کرد

    پژو پارس TU5 سفارشی بخریم یا دنا پلاس ساده؟

    در پایان مقایسه پژو پارس با دنا پلاس وقت آن رسیده است ببینیم کدام خودرو برای خرید گزینه بهتری محسوب می‌شود. از نظر طراحی بدنه و کابین و ظرفیت صندوق عقب به احتمال قوی دنا پلاس بتواند نظر اکثر مشتریان را به طرف خود جلب کند. هرچند که پژو پارس هم کماکان از پرستیژ قابل قبولی بین مشتریان ایرانی برخوردار است. همچنین دنا پلاس ساده در شتاب گیری اولیه عملکرد کمی بهتر از خود نشان می‌دهد و خودروی تقریبا پرشتاب‌تری نسبت به پارس TU5 به حساب می‌آید. همچنین بهره‌مندی از امکاناتی مثل سانروف کیسه‌های هوای جانبی هم می‌تواند یکی دیگر از برتری‌های دنا پلاس در مقایسه با پارس TU5 سفارشی محسوب شود. درنتیجه اگر این دست از معیارها جزو اولویت‌های شما محسوب می‌شوند، به نظر می‌رسد خرید دنا پلاس ساده گزینه بهتری نسبت به پارس TU5 سفارشی باشد دنا پلاس اما در طرف دیگر پژو پارس تیو ۵ سفارشی از یک مزیت نسبتا مهم برخوردار است و آن چیزی جز استهلاک نسبتا کمتر پیشرانه نیست. به طور کلی موتور TU5 نسبت به پیشرانه  EF7 طراحی ساده‌تر، تعمیرات آسان‌تر، قطعات یدکی تقریبا ارزان‌تر، استهلاک کمتر و دوام فنی بیشتری دارد. بنابراین به احتمال قوی پارس TU5 در طول زمان دردسرهای نگهداری کمتری برای مالک به وجود می‌آورد و به ویژه افرادی که می‌خواهند ماشین خود را سالیان سال مورد استفاده قرار بدهند، احتمالا با پارس TU5 مشکلات فنی کمتری را تجربه خواهند کرد. [see_also]52302[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید