بررسی شیائومی 13T ؛ مزایا، معایب و مقایسه با رقبا

بررسی شیائومی 13T ؛ مزایا، معایب و مقایسه با رقبا
راهنمای مطالعه

    بررسی شیائومی 13T به محک زدن سخت‌افزار، دوربین، ظاهر، صفحه‌نمایش و باتری این محصول جدید شیائومی نگاهی پرداخته و آن را با رقبای هم قیمت مقایسه می‌کند. آیا شیائومی 13T یک گوشی قاتل پرچمدار مقرون به‌ صرفه و رقابتی است؟ پاسخ این سوال را در ادامه بررسی این گوشی خواهیم داد.

     سری محبوب T شیائومی با دو مدل 13T و 13T پرو، ارتقا چشمگیری را تجربه کرده است. این گوشی‌ها توانسته‌اند به کمترین فاصله با ویژگی‌های یک پرچمدار قدرتمند رسیده‌اند. شیائومی 13T از تراشه جدید دایمنسیتی 8200 اولترا استفاده می‌کند و شارژ سریع ۶۷ واتی در اختیار دارد. صفحه‌نمایش روشن‌تر با نرخ ۱۴۴ هرتزی، دوربین‌های بهتر، گواهی IP68 برای اولین بار، گوریلا گلس 5 و نسخه‌ای با بدنه چرم مصنوعی، موارد قابل اشاره هستند.

    سری شیائومی 13T از نظر دوربین هم ارتقا یافته. این گوشی‌ها از لنزهای بهینه شده توسط لایکا برای رنگ و پردازش بهتر استفاده می‌کنند. دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی از حسگر بزرگ‌تر بهره می‌برد و یک دوربین ۵۰ مگاپیکسلی دیگر نیز برای زوم ۲ برابری در نظر گرفته شده است. دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی هم امسال با یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی مناسب‌تر تعویض شده است.

    گوشی‌های میان‌رده سری شیائومی 13T حالا مانند پرچمداران، چهار سال به‌روزرسانی اصلی سیستم عامل اندروید و پنج سال آپدیت امنیتی دریافت می‌کنند. در بررسی شیائومی 13T ویژگی‌های هر بخش از سخت‌افزار، صفحه‌نمایش، باتری و در کل کارایی را محک می‌زنیم.

     

    بررسی ویدیویی شیائومی 13T

    مشخصات عمومی شیائومی 13T

    گوشی شیائومی 13T در مهر ماه ۱۴۰۲ و در دو نسخه ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و ۸ یا ۱۲ گیگابایت حافظه رم راهی بازارهای جهانی شده است. متاسفانه خبری از نسخه‌هایی با حافظه ذخیره‌سازی بیشتر در این گوشی نیست. در زمان بررسی شیائومی 13T، این گوشی از سیستم عامل اندروید 13 و رابط کاربری اختصاصی MIUI 14 استفاده می‌کند. شیائومی 13T تا چهار سال نسخه‌های جدید اندروید و پچ امنیتی دریافت خواهد کرد که مدت‌ زمان طولانی برای یک گوشی میان‌رده (البته پابه‌پای پرچمداران) محسوب می‌شود.

     

    برند دستگاهشیائومی
    مدل دستگاه13T
    تاریخ عرضهمهر ۱۴۰۲
    وضعیت موجودی در ایرانموجود در بازار ایران
    سیستم‌عامل در زمان بررسیAndroid 13 - MIUI 14
    فناوری شبکه ارتباطیGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G

    بررسی شیائومی 13T  از نظر طراحی

    بررسی شیائومی 13T

    طراحی هر دو گوشی شیائومی 13T و 13T پرو یکسان است و هر دو در نسخه‌های آبی آلپاین و مشکی عرضه شده‌اند. پشت 13T از پلاستیک براق است ولی مثل 13T پرو، مدل چرم مصنوعی هم دارد. هر دو گوشی قاب پلاستیکی و محافظ گوریلا گلس 5 دارند، حاشیه‌های اطراف نمایشگر باریک است و بریدگی سلفی هم استاندارد کار شده است.

    لبه‌های تخت گوشی با لبه‌های بیضی شکل، گریپ امن و محکمی ارائه می‌دهد، انحنای آن در محل اتصال به پنل پشتی، کم‌رنگ و کمی بی‌اثر می‌شود. دکمه پاور، تنظیم صدا، پورت USB-C و گریپ اسپیکر به ترتیب در سمت راست، بالا و پایین قرار گرفته‌اند. بخش شیشه‌ای دوربین، به شکل مربع با قاب شیب‌دار است و به اندازه‌ای بیرون زده که باعث شود گوشی روی سطوح صاف، ثابت نباشد.

    امسال هر دو گوشی سری T از گواهی IP68 برای مقاومت در برابر آب تا یک و نیم متر به مدت ۳۰ دقیقه و گرد و غبار بهره‌مند شده‌اند.

    در کل کیفیت ساخت و متریال استفاده شده، بسیار استاندارد و خوب است و با گوشی‌های خوش دستی طرف هستیم. با این که بیشتر گوشی از پلاستیک است، اما به هیچ‌وجه حس محصولی ارزان را نمی‌دهد و طراحی، مطابق با ترند روز پیش رفته است.

    ابعاد (میلیمتر)۱۶۲.۲ در ۷۵.۶ در ۸.۵ میلی‌متر
    وزن (گرم)۲۰۰ گرم
    جنس پنل پشتیشیشه (مدل سبز و مشکی)، چرم (مدل آبی آلپاین)
    لایه محافظگوریلا گلس 5

    بررسی شیائومی 13T از نظر نمایشگر

    بررسی شیائومی 13T

    در بررسی شیائومی 13T می‌بینیم که این گوشی به نمایشگری که اصطلاحا CrystalRes AMOLED نامیده می‌شود مجهز شده. صفحه‌نمایش ۶.۶۷ اینچی با وضوح ۱۲۲۰ در ۲۷۱۲ پیکسل، عمق رنگ ۱۲ بیتی، نرخ تازه‌سازی ۱۴۴ هرتز و مجهز به فناوری‌های HDR10+ و دالبی اتموس است. پنل در حالت دستی ۵۰۰ نیت روشنایی و در حالت خودکار، ۱۲۶۴ نیت را ارائه می‌دهد. البته در محتوای HDR، این مقدار به رقم ۲۶۰۰ نیت هم می‌رسد.

    دقت رنگ با حالت رنگ پیش‌فرض چندان شگفت‌انگیز نیست، چون سفیدها و خاکستری‌ها تمایل به آبی دارند، اما انتخاب تنظیمات رنگ پیشرفته (به‌ویژه sRGB) می‌تواند میانگین dE2000 را به ۱.۵ کاهش دهد که نتیجه عالی است.

    این گوشی دارای دو حالت نرخ تازه‌سازی است: پیش‌فرض و سفارشی. حالت پیش‌فرض بهترین نرخ تازه‌سازی را تا ۱۴۴ هرتز انتخاب می‌کند. حالت سفارشی به شما امکان انتخاب بین ۶۰ و ۱۴۴ هرتز را می‌دهد. در کل حالت پیش‌فرض توصیه می‌شود. این حالت می‌تواند بین ۳۰،۶۰،۹۰،۱۲۰ و ۱۴۴ هرتز جابه‌جا شود. با این حال نمایشگر همیشه روشن فقط از ۳۰ هرتز پشتیبانی می‌کند و ۱۴۴ هرتز فقط در چند بنچمارک و بازی در دسترس قرار دارد. اکثر برنامه‌ها و منوهای سیستم با نرخ ۱۲۰ هرتز اجرا می‌شوند. پخش‌کننده‌های ویدیو، برنامه‌های استریم، Google Maps و برنامه دوربین روی پیشفرض ۶۰ هرتز قفل هستند.

    رقیب‌های شیائومی 13T از نظر صفحه‌نمایش

    • شیائومی پوکو F5 پرو
    • موتورولا Edge 40 پرو
    • شیائومی 13T پرو
    ابعاد (اینچ)۶.۶۷ اینچ
    نوع پنلآمولد
    رزولوشن۱۲۲۰ در ۲۷۱۲ پیکسل
    حداکثر روشنایی (nits)۱۱۰۰
    حداکثر نرخ نوسازی (هرتز)۱۴۴

    بررسی شیائومی 13T از نظر دوربین

    بررسی شیائومی 13T

    شیائومی نه تنها در گوشی‌های پرچمدار خود، بلکه در شیائومی 13T و 13T پرو هم با شرکت مطرح لایکا برای طراحی و مهندسی هر چه بهتر دوربین‌ها همکاری گسترده‌ای داشته است. دو حالت Vibrant و Authentic از لایکا در دوربین‌های گوشی شیائومی 13T در دسترس است که در واقع، رندر پانچی شبیه به سامسونگ و رندر واقعی شبیه به آیفون‌های اپل را در اختیار مخاطب شیائومی قرار می‌دهد.

    در بررسی شیائومی 13T می‌بینیم که این گوشی دارای یک سیستم دوربین سه‌گانه است که از یک دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال(OIS)، یک دوربین تله‌فوتو ۵۰ مگاپیکسلی و یک دوربین فوق‌عریض ۱۲ مگاپیکسلی تشکیل شده است.

    گوشی شیائومی 13T از یک دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی سونی IMX707 با اندازه سنسور 1/1.28 اینچی و پیکسل‌های مجزا ۱.۲۲ میکرومتری مجهز به فیلتر رنگ Quad-Bayer RGB استفاده می‌کند و در کنار آن، دوربین تله‌فوتو ۵۰ مگاپیکسلی آمنی‌ویژن OV50D با سنسور 1/2.88 اینچی و مجهز به فیلتر Quad-Bayer را می‌بینیم که پیکسل‌های ۰.۶۱ میکرومتری و لنز ۵ عنصری ۵۰ میلی‌متری f/1.9 برای زوم اپتیکال دو برابری در اختیار دارد.

    همچنین دوربین فوق‌عریض این گوشی که نسبت به نسل گذشته شاهد پیشرفت‌هایی بوده، از سنسور 1/30.6 اینچی ۱۳ مگاپیکسلی آمنی‌ویژن OV13B با پیکسل‌های ۱.۱۲ میکرومتری و لنز ۵ عنصری ۱۵ میلی‌متری  f/2.2بهره می‌برد. در انتها هم به دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی می‌رسیم که به سنسور 1/2.8 اینچی IMX596 سونی با طراحی Quad Bayer و لنز ۲۶ میلی‌متری f/2.2 فوکوس ثابت مجهز شده است.

    بررسی دوربین اصلی شیائومی13T

    دوربین اصلی در نور روز عملکرد عالی دارد و جزئیات فراوان، شارپ، دامنه داینامیکی گسترده و بازتولید رنگ به شکلی واقع‌گرایانه ارائه می‌شود. گزینه Leica Vibrant رنگ‌های سرزنده و سایه‌های روشن‌تری ایجاد می‌کند، بدون اینکه اغراق‌آمیز به نظر برسند.

    دوربین در محیط‌های بسته مانند خانه هم عملکردی ثابت و قابل اعتماد از خود نشان می‌دهد. تقریبا هیچ نویزی وجود ندارد و افت کیفیت کلی در شرایط نوری چالش‌برانگیز بسیار ناچیز است. گزینه Leica Authentic باعث می‌شود تا رنگ دقیق، کنتراست بالا، سایه‌های عمیق و یک سایه روشن ظریف را در نتایج ببینیم. این گزینه برای عکس‌های دراماتیک شهری و مناظر سرسبز ایده‌آل است.

    ما از عملکرد حالت ۵۰ مگاپیکسل هم بسیار شگفت‌زده شدیم. این حالت نمونه‌های بسیار خوبی با دامنه دینامیکی مناسب، جزئیات فراوان، وضوح کافی و نویزی که فقط از فاصله نزدیک و عمدتا در سایه‌ها قابل مشاهده است، تولید می‌کند.

    در موقعیت تاریک یا شب، حالت شب به صورت پیش‌فرض و خودکار فعال می‌شود، اما می‌توانید آن را غیرفعال کنید. نرم‌افزار دوربین عمدتا از حالت استاندارد عکس استفاده می‌کند و به ندرت حالت شب را برای دوربین‌های اصلی و زوم به کار می‌گیرد.

    حالت استاندارد عکس، تصاویر کم‌نور فوق‌العاده‌ای با HDR و انباشت تصویر تولید می‌کند. حتی بدون حالت شب، عکس‌ها با جزئیات کافی، دامنه دینامیکی گسترده، سایه‌ها و هایلایت‌های متعادل، کنتراست و رنگ دقیق، شفاف و واضح هستند و نویز فقط در مناطق تاریک قابل تشخیص است.

    حالت شب عملکرد ملایمی دارد، اما هایلایت‌ها، منابع نور را بهبود می‌بخشد و نویز را کاهش می‌دهد. برای ثبت عکس‌های باکیفیت‌تر طبیعی، پس از غروب آفتاب از حالت شب استفاده کنید.

    دوربین تله فوتو با بزرگنمایی ۲ برابری شیائومی 13T

    دوربین زوم اختصاصی ۲ برابری در بررسی گوشی شیائومی 13T و نور کافی، تقریبا نمای مشابه‌ای با خروجی کمی نرم‌تر و جزئیات کمتر ارائه می‌دهد، اما خب، انتظار همین را داشتیم. سنسور ۵۰ مگاپیکسلی به کار رفته در دوربین زوم بسیار کوچک‌تر است، اما با دیافراگم بزرگ‌تری این قضیه را جبران می‌کند. به هر حال، تصاویر زوم دو برابری با دامنه دینامیکی گسترده، بازتولید رنگ دقیق، کنتراست خوب و عملا بدون نویز، بسیار زیبا  به نظر می‌رسند. اما در کل، دوربین هنوز هم به تغییرات شرایط نور بسیار حساس است و برخی از عکس‌ها در محیط‌های داخلی، کمی بیش از حد نرم به نظر می‌رسند.

    برای استفاده از دوربین تله‌فوتو و زوم دو برابر در نور کم، سوییچ خودکار را پس از غروب آفتاب خاموش کنید. حالت استاندارد عکس، تصاویر نرم با نویز و جزئیات کم ارائه می‌دهد. برای عکس‌های باکیفیت‌تر و با جزئیات واضح‌تر، دامنه دینامیکی گسترده‌تر و نویز کمتر، حالت شب توصیه می‌شود. برای نتایج بهینه، از حالت شب با دوربین زوم دو برابری استفاده کنید.

    بررسی شیائومی 13T

    دوربین فوق عریض

    دوربین فوق‌عریض ۱۳ مگاپیکسلی، خروجی‌های باکیفیت ۱۲ مگاپیکسلی ارائه می‌دهد. به احتمال زیاد این اتفاق به خاطر الگوریتم تصحیح اعوجاج لنز اتفاق می‌افتد که گوشه‌های تصویر را کمی برش می‌دهد. در هر صورت، کیفیت قابل قبول است اما فوق‌العاده نیست. با این حال قطعا از دوربین‌های فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی قدیمی بهتر است.

    جزئیات می‌توانست برای یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی بهتر باشد، اما به طور کلی ظاهر و پردازش تصاویر مشابه دوربین اصلی است و شارپنس قابل قبولی دارد. با این حال، محدوده دینامیکی به اندازه دوربین اصلی گسترده نیست. سایه‌ها تیره‌تر از حد معمول به نظر می‌رسند و برخی از اشیا سفید درخشان در برخی نمونه‌ها دچار Clipping (برش نورهای بسیار روشن) شده‌اند.

    عملکرد دوربین فوق‌عریض در شب آنچنان تعریفی ندارد و عکس‌های تیره و مبهمی را ثبت می‌کند. حالت شب با تیزسازی مصنوعی و بالانس نورهای برجسته، سعی می‌کند وضعیت سایه‌ها و نویز را بهتر کند، اما نتیجه نهایی این است که سایه‌ها تیره‌تر می‌شوند و عکس‌ها حالت زبری پیدا می‌کنند. اگر صرفا به فکر انتشار عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی هستید که مشکلی نیست، اما در کل استفاده از این دوربین در شب نتایج جالبی به همراه ندارد.

    عکاسی پرتره

    حالت پرتره به شما این امکان را می‌دهد که همزمان از دوربین اصلی و لنز زوم ۲ برابری استفاده کنید. شیائومی و لایکا گزینه‌های قدرتمندی مانند ۵۵ میلی‌متر، ۵۰ میلی‌متر، بوکه گردان و فوکوس نرم را در اختیار کاربر قرار داده‌اند. همچنین می‌توانید برای ثبت پرتره‌های تمام قد، از حالت «فول بادی» و دوربین اصلی استفاده کنید.

    در نور کافی، پرتره‌های زوم دو برابر (۵۰ میلی‌متر) با رنگ‌های دقیق، جزئیات کافی، دامنه دینامیکی گسترده زیبا به نظر می‌رسند. با این حال، دوربین زوم دو برابری در شرایط نوری ضعیف برای تولید واضح جزئیات ثابت با مشکل مواجه می‌شود و در نتیجه، تصاویر نرمی به دست می‌آید.

    دوربین سلفی شیائومی 13T

    بررسی شیائومی 13T نشان می‌دهد که دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی مانند دوربین گوشی‌های قبلی این خانواده عملکرد رضایت‌بخشی ندارد. سنسور Quad-Bayer قرار است با وضوح ۵ مگاپیکسل عکس بگیرد، اما شیائومی وضوح کامل ۲۰ مگاپیکسل را خروجی می‌دهد که منجر به سلفی‌های دانه‌دار و نرم با جزئیات بسیار کم می‌شود. این اتفاق در هر شرایط نوری رخ می‌دهد. تنها نکته مثبت، محدوده دینامیکی و بازتولید رنگ در حد مطلوب است.

    بررسی فیلمبرداری شیائومی 13T

    دوربین‌های شیائومی 13T در حالت‌های عادی، تله فوتو و فوق‌عریض، قادر به ضبط ویدیوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه هستند، اما دوربین سلفی تنها می‌تواند ویدیوهای 1080p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند. برخلاف نسخه پرو، 13T توانایی ضبط ویدیوهای 8K و همچنین ارائه نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه برای وضوح 4K را ندارد که در مورد دوم، تعجب برانگیز است. این محدودیت به قابلیت پردازشگر تصویر (ISP) مربوط می‌شود. با این حال، امکان ضبط ویدیوهای HDR همچنان وجود دارد و لرزشگیر الکترونیکی تصویر (EIS) برای همه حالت‌ها در دسترس قرار دارد.

    فیلم‌های 4K ضبط شده با دوربین اصلی جزئیات چشم‌گیر، وضوح و دامنه دینامیکی عالی به همراه دارند. با این وجود، ویدیوها می‌توانستند کنتراست بهتری داشته باشند. فیلم‌ها کمی به رنگ نارنجی تمایل دارند که احتمالا به دلیا تنظیم تراز سفیدی گرم این اتفاق می‌افتد. دوربین فوق عریض نتایج مشابهی را ارائه می‌دهد که کمی جزئیات و وضوح را از دست می‌دهد و لبه‌های فریم تیزتر از حد انتظار هستند. ویدیوهای زوم دو برابر فوق‌العاده به نظر می‌رسند و جزئیات فراوان و بازتولید رنگ عالی دارند که البته، آن‌ها هم کمی به نارنجی متمایل هستند.

    رقبای نسبتا هم قیمت شیائومی 13T با دوربین‌های مشابه یا بهتر

    • گوگل پیکسل 7a
    • شیائومی 13T پرو

    دوربین‌ها۱. عریض

    ۲. فوق‌عریض

    ۳. تله‌فوتو

    دوربین اصلیسنسور ۵۰ مگاپیکسلی (فوکوس خودکار، لرزشگیر اپتیکال، دیافراگم f/1.9)
    اندازه سنسور اصلی (اینچ)-
    فوق عریضسنسور ۱۲ مگاپیکسلی (زاویه دید ۱۲۳ درجه، f/2.2)
    اندازه سنسور فوق عریض (اینچ)-
    تله ( زوم ۲ برابر)۵۰ مگاپیکسلی (زوم ۲ برابری اپتکال - لرزش‌گیر اپتیکال)
    اندازه سنسور تله

    -
    امتیاز زوم DXOmark (واید تا تله)-
    سنسورهای دیگر-
    امتیاز عکاسی DXOmark-
    قابلیت‌هافلاش LED، قابلیت HDR و پانوراما، لنزهای لایکا
    فیلم‌برداری4K@30fps (HDR10+), 1080p@30/60/120fps, gyro-EIS
    امتیاز ویدیو DXOmark
    دوربین سلفی۲۰ مگاپیکسلی (f/2.2)
    اندازه سنسور سلفی (اینچ)-
    امتیاز سلفی DXOmark-
    فیلم‌برداری سلفی1080p@30fps, HDR10+

    تصاویر دوربین اصلی شیائومی 13T در حالت Leica Vibrant

    تصاویر دوربین اصلی شیائومی 13T در حالت Leica Authentic

    تصاویر دوربین اصلی شیائومی 13T در حالت ۵۰ مگاپیکسل

    تصاویر دوربین زوم دو برابر در روز شیائومی 13T

    تصاویر دوربین زوم دو برابر در شب شیائومی 13T

    تصاویر دوربین فوق‌عریض شیائومی 13T

    تصاویر پرتره با زوم دو برابر شیائومی 13T

    تصاویر دوربین سلفی شیائومی 13T

    تصاویر دوربین اصلی شیائومی 13T در شب

    تصاویر دوربین اصلی شیائومی 13T در شب، حالت شب فعال

    تصاویر دوربین فوق‌عریض شیائومی 13T در شب

    بررسی شیائومی13T از نظر سخت‌افزار

    بررسی شیائومی 13T نشان می‌دهد که گوشی از تراشه دایمنسیتی 8200 اولترا با لیتوگرافی ۴ نانومتری استفاده می‌کند. این تراشه جانشین مستقفیم دایمنسیتی 8100 شده اما پیکربندی هسته جدید ۴+۳+۱ را به جای ۴+۴ ارائه می‌دهد. هسته اصلی همچنان Cortex-A78 با فرکانس ۳.۱ گیگاهرتز است، در حالی که گروه دوم با سه هسته Cortex-A78 فرکانس ۳ گیگاهرتز  کار می‌کنند. گروه بهینه از نظر مصرف انرژی، شامل چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس ۲ گیگاهرتز است و پردازنده گرافیکی Mali-G610 MC6 بدون تغییر نسبت به نسل گذشته باقی مانده است.

    شیائومی 13T از ۸ گیگابایت حافظه رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی UFS 3.1 استفاده می‌کند، در حالی که مدل پرو از UFS 4.0 بهره می‌برد و تا ۱ ترابایت حافظه را ارائه می‌دهد. ما برای مقایسه این دو مدل، تست ذخیره‌سازی AnTuTu 10 را اجرا کردیم. UFS 4.0 به صورت تئوری ۲۹ درصد انتقال سریع‌تر فایل‌های حجیم و ۲۷ درصد سرعت بالاتر در استخراج فایل‌ها را ارائه می‌دهد.

    چیپ‌ست دایمنسیتی 8200 از لحاظ کارایی، بهبودهای کمی نسبت به نسل گذشته پیدا کرده و وقتی گوشی را در مقام مقایسه با رقبایی مانند پوکو F5 پرو، ناتینگ فون 2 (هر دو مجهز به اسنپ‌دراگون 8 پلاس نسل اول) و شیائومی 13T پرو (دایمنسیتی 9200 پلاس)  قرار می‌دهیم، می‌بینیم که با همه آن‌ها اختلافات فاحشی دارد و عملکرد ضعیف‌تری را ارائه می‌دهد.

    با این حال نکته مثبت در مورد بررسی سخت افزار شیائومی 13T عملکرد درازمدت و کارهای سنگین و طولانی است که در آنها، سرعت کلاک ثابتی را حفظ می‌کند و دستگاه به اندازه‌ای گرم می‌شود که می‌توان به راحتی آن را در دست نگه داشت.

    تراشه قوی در کنار پردازنده گرافیکی Mali-G610 MP6 و ۸ گیگابایت رم LPDDR5 باعث شده تا شیائومی 13T به راحتی از پس اجرای اکثر بازی‌ها بر بیاید و محدودیت‌های بسیار کمی داشته باشد.

    در بازی‌هایی مانند PUBG Mobile با تنظیمات HD/Extreme و Asphalt 9 با تنظیمات بالا، خروجی تصویر به حداکثر ۶۰ فریم بر ثانیه محدود شد که احتمالا به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی چنین اتفاقی افتاد. با این حال، شیائومی 13T به طور ثابت و در هر دو بازی، نرخ فریم را روی عدد ۶۰ نگه می‌دارد که نشان‌دهنده قابلیت این گوشی برای حفظ عملکرد بالا در بازه‌های طولانی است.

    حتی در تنظیمات UltraHDR/Ultra بازی PUBG Mobile، شیائومی 13T به طور متوسط ۴۰ فریم بر ثانیه را ارائه می‌دهد. نکته قابل توجه این است که در بازی Subway Surfers که هیچ محدودیت فریم ریت ندارد، این گوشی از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برد.

    گوشی‌های نزدیک و قوی‌تر از  شیائومی 13T با اختلاف قیمت نه چندان زیاد

    • شیائومی 13T پرو
    • نانتینگ فون 2
    • پوکو F5 پرو
    • ریلمی 11 پرو پلاس

     

    پیکربندی حافظه

    شیائومی 13T در دو نسخه ۲۵۶ گیگابایتی مجهز به ۸ یا ۱۲ گیگابایت حافظه رم راهی بازار شده و خبری از حجم‌های ذخیره‌سازی بالاتر نیست. از آنجا که گزینه‌ی بالاتری در کار نیست و درگاه کارت حافظه‌ هم در این گوشی وجود ندارد، شاید این قضیه برای افرادی چالش‌برانگیز باشد. شیائومی در 13T بر خلاف مدل پرو، از حافظه‌های UFS 3.1 استفاده کرده که با وجود سرعت بالای خود، کندتر از UFS 4.0 هستند.

    درگاه حافظهندارد
    پیکربندی حافظه (گیگابایت)۲۵۶/۱۲، ۲۵۶/۸
    نوع حافظهUFS 3.1

    بررسی باتری و شارژدهی شیائومی 13T

    بررسی شیائومی 13T

    شیائومی 13T از یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده می‌کند که موردی مشترک در اکثر گوشی‌های این روزها محسوب می‌شود. بررسی باتری شیائومی 13T در وبگردی و تماشای ویدیو نتایج متوسط و در بازی طولانی مدت، عملکرد خوبی ارائه می‌دهد. 

    قابلیت شارژ شیائومی 13T به ۶۷ وات محدود شده است، در حالی که مدل 12T سال گذشته از شارژ  ۱۲۰ وات بهره می‌برد. شاید شیائومی می‌خواست دو گوشی 13T را از یکدیگر متمایز کند و به همین دلیل، 13T پرو همچنان از شارژ ۱۲۰ واتی استفاده می‌کند.

    اما شارژ ۶۷ واتی اصلا کند نیست و می‌توان باتری این گوشی را در ۳۰ دقیقه، از صفر تا ۷۰ درصد شارژ کرد و برای شارژ کامل، نزدیک به ۵۰ دقیقه زمان نیاز است. این زمان نزدیک دو برابر بیشتر از 13T پرو است، اما در مقام مقایسه، از بسیاری از گوشی‌های بازار، به خصوص تمامی محصولات سامسونگ و اپل سریع‌تر و قوی‌تر است.

    متاسفانه در این گوشی خبری از شارژ بی‌سیم نیست.

    رقبای هم قیمت شیائومی 13T از لحاظ باتری

    • سامسونگ گلکسی S23 FE
    • ناتینگ فون 2
    • پوکو F5 پرو
    • شیائومی 13T پرو
    • شیائومی 12T
    ظرفیت (میلی آمپر ساعت)۵۰۰۰
    توان شارژ (وات)۶۷ وات
    شارژدهی باتری در پخش ویدیو (ساعت)۱۲:۴۲
    شارژدهی باتری در وبگردی (ساعت)۹:۵۳
    شارژدهی باتری در تماس (ساعت)۲۸:۲۰

    امکانات Xiaomi 13T

    گوشی شیائومی 13T از نسل هفتم Wi-Fi، در کنار بلوتوث ۵.۴ استفاده می‌کند. همچنین اسپیکرهای پرقدرت، NFC، مادون قرمز، شارژ سریع ۶۷ وات و حسگر اثر انگشت دقیق و سریع، بخشی از کارایی‌ها و ویژگی‌های شیائومی 13T است.

     نمرات شیائومی 13T

    این گوشی در تست‌های مختلف، نتایج گوناگونی به دست آورده که اگرچه، خود گوشی عملکرد رضایت‌بخش و خوبی را در کارایی‌های روزمره و حتی اجرای بازی‌های سنگین ارائه می‌دهد، اما ضعیف‌تر از برخی رقبا ظاهر می‌شود. در تست گیک‌بنچ 5 چند هسته‌ای و تک هسته‌، به ترتیب ۳۹۰۱ و ۱۰۶۰ امتیاز به دست آمده و در AnTuTu 9، این گوشی امتیاز ۸۲۵۸۵۸ را به دست آورده است که در همه آن‌ها، از گوشی‌هایی مانند ناتینگ فون 2 و پوکو F5 پرو عقب‌تر ایستاده و فقط کمی از شیائومی 12T قوی‌تر ظاهر شده است.

     

    مزایا شیائومی 13T از دید کاربران

    کیفیت ساخت و طراحی عالی، گواهی IP68

    شیائومی 13T از متریال ساخت خوبی برخوردار است و طراحی آن هم استاندارد و چشم‌نواز کار شده. همچنین برای اولین بار در سری T شاهد گواهی IP68 به معنای محافظت تمام و کمال در مقابل آب و گرد و غبار هستیم.

    نمایشگر فوق‌العاده OLED، عمق رنگ ۱۲ بیتی، ۱۴۴ هرتز و دالبی ویژن

    صفحه‌نمایش شیائومی 13T یکی از بهترین‌های بازار است که کیفیتی خارق‌العاده را با غنای رنگ بالا ارائه می‌دهد.

    باتری مناسب و شارژ سریع

    شاید در این گوشی شارژ ۱۲۰ واتی نبینیم، اما شارژ سریع ۶۷ واتی از بسیاری از گوشی‌های بازار هم پرسرعت‌تر است و از طرفی، عمر باتری هم به شکل مناسبی، کافی و رضایت‌بخش به نظر می‌رسد.

    دوربین‌های عالی

    تقریبا تمامی دوربین‌های گوشی شیائومی 13T عملکرد خوبی دارند و اگر کیفیت متوسط سلفی را در نظر نگیریم، می‌توانیم روی باقی آنها، به خصوص دوربین اختصاصی زوم دو برابر حساب باز کنیم.

    آپدیت طولانی مدت اندروید

    شیائومی قول داده که تا ۴ نسخه اندروید و پنج سال پچ امنیتی را به دارندگان شیائومی 13T ارائه می‌دهد.

    معایب شیائومی 13T از دید کاربران

    دوربین سلفی ضعیف

    متاسفانه دوربین سلفی نسبت به نسل‌های گذشته همچنان پیشرفت نداشته و این نقطه ضعف مشترک سری T هنوز ادامه دارد.

    رقبای قوی‌تر

    شیائومی 13T گوشی قدرتمندی است، اما رقبای قوی‌تری را هم در نزدیکی خود دارد که مخاطب شاید برای انتخاب آن‌ها بیشتر وسوسه بشود.

    کارایی بسیار کم نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی

    با اینکه ۱۴۴ هرتز بودن صفحه‌نمایش یک امتیاز مثبت است، اما بیشتر کارایی‌های گوشی، برنامه‌ها و حتی محیط کاربری، کمترین استفاده را از رفرش ریت ۱۴۴ هرتزی دارند.

    شارژر سریع‌تر نسخه سال گذشته!

    شیائومی 12T نسبت به شیائومی 13T کمترین تفاوت کارایی را دارند، اما بزرگترین تفاوت‌شان، شارژر ۱۲۰ واتی نسخه سال گذشته است که شیائومی این مورد را در نسخه امسال حذف کرده و به ۶۷ وات رسانده است.

     

    بررسی شیائومی 13T

    نتیجه‌گیری

    شیائومی 13T یک میان‌رده فوق‌العاده است که تنها چیزی که مانع به دست آوردن لقب «قاتل پرچم‌دار مقرون به ‌صرفه» در قبال‌اش می‌شود، چیپ‌ست نه چندان هیجان‌انگیزش است. ما از تراشه جدید دایمنسیتی 8200 انتظار بیشتری داشتیم، اما این تراشه در زمینه‌های قدرت و کارایی نتوانست نسبت به رقبای نزدیک، انتظارات را برآورده کند و گزینه‌های قوی‌تر اما در همین محدوده قیمتی، درخشش بیشتری پیدا کردند.

    با این حال بررسی شیائومی 13T نشان داد که نمی‌توان به راحتی از کلیت مزایای آن چشم‌پوشی کرد. 13T به دوربین‌های قدرتمند (جز سلفی) مجهز است، صفحه‌نمایشی در حد پرچمداران بالا رده دارد، شارژ سریع فوق‌العاده‌ای دارد و تا ۴ سال هم آپدیت اندروید جدید را پشتیبانی می‌کند. 13T با گواهی IP68 یک گوشی تماما ضد آب و گرد و غبار مقاوم است و عمر باتری قابل قبولی را ارائه می‌دهد. این گوشی تقریبا بسیاری از تیک‌های موفقیت را زده و به خوبی می‌توانید روی کارایی آن حساب باز کنید.

     

    سوالات متداول در مورد شیائومی 13T

    معایب شیائومی 13T چیست؟

    دوربین سلفی شیائومی 13T در مقایسه با دوربین‌های اصلی کمی ناامیدکننده است و همچنین چیپ‌ست این گوشی در مقایسه با رقبا ضعیف‌تر عمل می‌کند

    قیمت شیائومی13T چقدر است؟

    این گوشی در بازار ایران از حدود ۱۹ میلیون تومان در ظرفیت‌های مختلف به فروش می‌رسد.

    مشخصات شیائومی13Tچیست؟

    نمایشگر آمولد ۶۸ میلیارد رنگی ۶.۶۷ اینچی با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز و وضوح1220p، فناوری‌های دالبی ویژن و HDR10+، بدنه شیشه یا چرم (مدل آبی آلپاین)، فریم پلاستیکی با روکش فلزی، گواهی IP68، تراشه ۴ نانومتری دایمنسیتی 8200، واحد گرافیکی Mali-G610 MC6 ، حافظه از ۲۵۶ گیگابایتی، رم ۸ و ۱۲ گیگابایتی، دوربین اصلی و تله‌فوتو ۵۰ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال دو برابری، اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی، فیلمبرداری 4K@30fps، سلفی ۲۰ مگاپیکسلی، بلوتوث 5.4، وای‌فای 7، حسگر اثرانگشت زیرنمایشگر، باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با شارژ ۶۷ واتی.

     

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید